Servo's en andere ingewanden U177 van Engell

Weet er iemand precies wat de twee luiken voorstellen midden in het achterdek van de IX-D2 (die met de gaatjes).

PICT1492.JPG

Ik heb inmiddels twee theorien gehoort: Uitlaat voor de diesels, opbergplaatsten voor reserve torpedo's. Zelf denk ik overigens het eerste.

Groetjes:

Mathijs

Mathijs,

volgens mij had de IX net als de VII slechts 1 steven-torpedobuis en 4 boeg-torpedobuizen. Nu had men aan de boegzijde slechts 1 luik waardoor torpedo's aan boord konden worden geladen, dus het lijkt mij vrij sterk dat er twee aan de stevenzijdezouden zitten. Uitlaten? Ask Wiljan....

Jos

P.S. dat dekje van jou ziet er errug aardig uit!!! Wel goed gelakt (rek & trek)?

@Jos,

De IX had in tegenstelling tot de VII 2 hek torpedobuizen. Echter de luiken die ik bedoelde zijn zeker niet om torpedo's naar binnen te loodsen. Het zouden echter wel opslag plaatsen kunnen zijn voor reserve torpedo's.

De IX-D2 had er een aantal langs weerzijdes van de boot (dit zijn de getekende luiken op de foto). Later in de oorlog zijn er een aantal weer verdwenen omdat de opslagplaatsen een negatief effect op de duiksnelheid had. Toen zijn er een aantal boten met een wat vreemd ogenend voordek uitgerust.

Dek is gelakt en gebijtsts maar ik wil er nog een keer een laklaag overheen spuiten. Overigens heb ik pas later ontdekt dat de duitste U-boten niet met hardhout werden betimmerd vanwege schaarste. In plaats daarvan werd al het houtwerk zwart geteerd. Nu verweerde dit wel snel en kwam de houtkleur weer te voorschijn.

Groetjes:

Mathijs

mdejong zei:
@Jos,

Dek is gelakt en gebijtsts maar ik wil er nog een keer een laklaag overheen spuiten. Overigens heb ik pas later ontdekt dat de duitste U-boten niet met hardhout werden betimmerd vanwege schaarste. In plaats daarvan werd al het houtwerk zwart geteerd. Nu verweerde dit wel snel en kwam de houtkleur weer te voorschijn.

V.w.b. de 'luiken' of whatever het zijn heb je ongetwijfeld gelijk. Ik ben niet een expert IX...

Klopt. In het begin van de oorlog was er nog wel 'echt' hout, maar later nauwelijks meer. Het hout werd voorzien van een zwarte anti-slip laag dat er echter vrij snel afsleet. Dit soort slijtage is prachtig na te maken als je een beetje met een airbrush kan omgaan.

Jos

@Jos,

Ik bezit een airbrush maar ben (nog) zeker geen expert in het gebruik ervan. Heb jij misschien een voorbeeld van de geairbrushde slijtage van het dek?

Alvast bedankt,

Mathijs

Sorry lui,
Was even een weekje op vakantie. De twee luiken zijn de afdekplaten voor de dieseluitlaten. De reserve torpedo's zitten aan de zijkant van het dek ( 10 stuks) bij de oudere versies. Bij de nieuwere versies werden er twee geofferd voor installatie van de "snorkel" en nog eens vier voor de "schnelltauchback" uitvoering.
Hoop dat dit jullie vragen beantwoord.

Groetjes,
U-Kater

dek van hout maken, lakken, zwart/grijs verven en dan met grid 800 schuren.. tot het hout er door komt.. echter slijtage effect kan haast niet :)

Ik heb een static revell typ VII gebouwd en sterk gewetherd, zal het dek vd week eens fotograferen en op het net zetten.

Rico.

@U-Kater,

Bedankt voor je reactie.

@Rico,

Bedankt voor de tip, ben benieuwd naar je foto's

Groetjes:

Mathijs

Hierbij het resultaat van mijn "kerst vakantie":

PICT1793.JPG

Ik had een tijdje geleden het 3,7 cm FLAK (Flieger Abwher Kannone of te wel lucht doel geschut) van Morgan Stadler gekocht. Dit heeft een tijdje gelegen en is voor de kerst afgekomen.

Daarna heb ik een lesje wheateren bij Ron Keller gevolgd en heb ik het geleerde toegepast op het geschut. Zelf ben ik redelijk tevreden met mijn aanwinst. Hij prijkt op het lower wintergarten van mijn U177 waar hij het (matig lijkende) geschut van Engell heeft vervangen.

Ziet er perfect uit Mathijs. Weatheren is een kunst op zich en kan een model maken of breken.
Ben van plan voor bewapening van de S-130 ook eens aan te kloppen bij Morgan. Het ziet er op zijn site en op jouw boot in ieder geval heel goed uit. Mogelijk dat ik ze ook bestel voor de U-123 en U-805.

Groeten,
U-Kater

Back