specs zijn altijd belangrijk

Maar vaak als ze het erop zetten, is het er specifiek voor ontworpen.
swash is meestal niet zo spannend, aangezien de verhouding kracht/snelheid meestal gewoon klopt met "normale" servo's
maar ze moeten wel sterk genoeg zijn.. en vlot genoeg.
Maar dat zijn zijn de meeste hedendaagse "heliservo's" wel.
staartservo's zijn eigenlijk altijd al redelijk specifiek geweest
en tegenwoordig met de stabilisatie heb je voor heli's vlot dure servo's nodig.
anders blijft de staart heen en weer rammelen.
Zelfde als een mini servo (450 heli maat) die 3 kilo kan trekken, of een futaba 3001 (standaard maat) die ook dezelfde 3 kilo kan trekken.
zo'n mini servo met die specs zal het in een vliegtuig ook best goed doen.
maar, het is allemaal kleiner, tandjes kleiner.
allemaal wat zwaarder belast om aan dezelfde trekkracht te voldoen.
denk aan de 2 liter motor die 400 pk levert in een raceauto, tegenover 400 pk uit een amerikaans 4 liter blok.
gaat dus ook wat eerder mis.
die 3001 is wat groter. heeft dus intern ook minder moeite om die 3 kilo kracht kwijt te raken in zijn tandwielen.
zal dus ook niet zomaar kapot gaan.
daarom zie je op een brandstoftoestel (vliegtuig) zelden miniservo's.
dat gerammel van de motor, dat vinden de minitandjes niet leuk.
Al zou het in theorie wel moeten kunnen... maar in de praktijk is het niet handig..