Servo's

Discussie in 'F3P' gestart door Joeri G., 3 nov 2008.

  1. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Zijn er tegenwoordig nog andere servo's die de kwaliteit van een dymond D47 benaderen?
    Het model waar de servo's in moeten komen is geen "wedstrijdmodel", maar de servo's moeten wel degelijk genoeg zijn om fatsoenlijk te trimmen.
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    De HXT400 of Towerpro 5 grams servo's zijn ook nog steeds uitstekend; snel, precies en betaalbaar:D

    Grt.
     
  3. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De door Derk gebruikte JR 185 (=Graupner c131) vind je ook nog wel terug in de top3 van de Deutsche Indoor Kunstflug Meisterschaften. Deze servo is erg snel omdat je hem rechtstreeks op 2s lipo spanning (-1 diode van 1A) kunt aansluiten. Kost +/- 11 Euro.
    [​IMG]
     
  4. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Bedoel je hiermee dat er een diode van 1A in de batterij ( lipo ) leiding komt om de spanning ca 0,7 Volt te doen dalen ?
     
  5. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Inderdaad, per servo een 1A diode in doorlaat richting monteren. De 0,7V spanningsval is juist genoeg om de servo te "ontparkinsoniseren".
     
  6. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    :smile: weeral iets bijgeleerd ....
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dus 3x een diode? Dat is toch extra gewicht?:D
     
  8. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Die servo is idd wel snel. De prijs die jij opgeeft is de prijs van een JR 185 in de US neem ik aan? Hier rond de deur kost de C 131 zo'n €16.

    Is het niet mogelijk om zoals knife_edge aangeeft maar 1 diode te schakelen voor alle servo's?
     
  9. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Graupner wil natuurlijk ook geld verdienen.....

    Je kunt uiteraard ook 1 diode van 3A nemen, voor alle servo's.
     
  10. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Joeri, die towerpro 5 grams en andere 4 dollar servo's van bij hobbycity zijn bij mij tegengevallen. Ik had een Gernot Bruckman Yak'ske gebouwd met een Hobbycity setup, dat ding stuurt gelijk een spons. Niets voor uw vliegstijl. Tot nu toe lijkt me de D47 de makkelijkste oplossing. Ofwel die C131, maar zit daar soms niet een minder exemplaar tussen?
    Ik heb hier enkele oudere waypoint's liggen, die gaan ook goed.
     
  11. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Ik heb 9 d47 servo's in gebruik en nog 1 op de kast.
    Ik vermoed dat het verschil tss de d47 en de d47s enkel de tandwielen zijn, dus ik zou eens willen proberen om een d47 naar een d47s te upgraden.
    Ik ben aan het zoeken geweest achter de tandwielen van de d47s maar ik kan enkel de tandwielen van de d47 vinden bij staufenbiel.

    Iemand hier meer succes mee?
     
  12. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    De servo's die ik gehad heb ( D 47 ) waren zéér langzaam i.v.m. een 5 gram Chinese servo.
    Ik heb ze dan ook laten werken op de volledige lipo-spanning ( 2 cellen lipo )>>>alle pluskabels van de servo's aan elkaar en direct op de plusdraad van de lipo.>>> tip van Dick van der Vecht.
    Het zijn één van de weinige servo's die deze spanning aankunnen.
    Voor wat ik de Chinese servo's gebruik zijn ze (voor mij althans ) goed genoeg...
    Ik vlieg geen competitie ermee, en de snelheid is zeker hoger dan de dure D 47 servootjes ( zelfs op de volledige lipo-spanning )
    Alexzzz zweert ook bij deze servo's...
    Laat nu een Derk van der Vecht met deze Chinese servo's vliegen, en hij zal ook evenveel punten behalen als met de dure servo's, dat weet ik zeker !
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Niet alleen ik hoor, Nando bijv ook, maar er zijn zelfs in de F3P nog veel meer mensen. Alleen niet iedereen durft er eerlijk voor uit te komen dat die servo's ook uitstekend werken, het lijkt haast wel heiligschennis als iemand zegt het dat met een niet-Dymond servo ook werkt......:confused:

    Het is heel simpel bij mij; de centering kun je uitstekend controleren door naar de counterbalances van de roeren te kijken; als die na wilde stuurbewegingen exact op dezelfde plek terugkomen, dan is dat dus kennelijk in orde. De snelheid is ook eenvoudig te controleren, wederom door wild te sturen en uiteraard het programma te vliegen. Duurzaamheid is bij mij ook bewezen door in het begin van mijn indoorcarriere toch wel regelmatig te crashen en er vervolgens nog lange tijd mee door te vliegen. Ik kan er niks anders van maken; die servo's doen het gewoon prima (hxt500 en tower pro 5 grams) en ik zou me haast bezwaard voelen om hier eerlijk voor uit te komen.......:)

    Grt.
     
  14. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Alexzzz

    Als je het verschil niet merkt tussen de Hxt 500 of Tower pro 5 gram en een D4.7s of JR 185, dan gebruik je ze toch gewoon?

    Ik denk wel dat je voor de eerlijkheid even moet vermelden dat het gaat om de mening van een beginner die uitsluitend in de allerlaagste klassen van het kunstvlucht gebeuren (zowel indoor als outdoor) heeft meegevlogen.

    Inderdaad is het zo dat als je zelf slechts een beperkte mate van controle hebt de onnauwkeurigheid van de servo een mindere rol speelt.

    Dat Derk met dergelijke prut spullen ook wel even kampioen gaat worden is in Nederland helaas waar, maar het punten aantal zal wel behoorlijk lager zijn en zijn internationale successen zouden onmiddelijk stoppen.
     
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Wacht eens even... mijn f3p model heeft D47's hoor.
    Mijn buiten shocks hebben idd met de hxt's gevlogen, en buiten merk ik het verschil niet echt. Maar de hogere resolutie en nog net iets betere middenstelling is binnen tijdens een preciesieprogramma wel te merken.
    Ik vlieg nu met de oude D47 direct op 2s.

    Ik zit er wel aan te denken om mijn AM en binnen-rag shock met de JR185 / Gr c131 op 2s met diode uit te rusten, vanwege de snelheid. Een beetje sneller vierpuntsrollen starten en stoppen is wel zo leuk.
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik zeg niet dat er geen enkel verschil tussen zit, ik zeg alleen dat het geen complete rommel is. Het is jammer dat je zo neerkijkt op de instapklassen van F3P, F3A en F3A-X, maar goed het zij zo. Voor de overige mensen wellicht toch wel interessant; met de eerder genoemde rommelservo's zijn prima prestaties neer te zetten in de F3P-C. Zelfs met mijn "beperkte mate van controle" en deze servo's heb ik dat voorgaande jaren toch bewezen (en dat zonder training).

    Grt.
     
  17. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Het hangt gewoon van je eisen af. Heb ik je trouwens al vaak gezegd, ook ivm hitec 5645 en 5625 op F3M toestellen.

    Zoals ik Joeri ken, ben ik haast zeker dat hij die 4 dollar servo's niet goed genoeg gaat vinden. Ik heb het Bruckman yak'je gevlogen met D47 en daarna een identiek exemplaar met HD 5 gr. servo's: een verschil van dag en nacht. De kleine HD's kunnen de grote uitslag nodig voor de GB yak niet trekken. Daarbij wordt de centering slecht. Nog niet zozeer het middelpunt, maar na hevig sturen gaan de servo's voorbij middelpunt en komen dan terug.

    Je mag er zeker van zijn dat hoewel ik niet zo'n goede piloot ben, ik duidelijk kan merken welke toestellen goed af te stellen zijn en welke niet. Met die HXT servo's, HD of andere prul welke minder kosten dan een futaba stekker, haal ik mijn verwachtingen niet.

    Je kan zippy lipo's kopen bij Hobbycity en er veel plezier mee hebben, maar servo's koop ik er niet meer voordat ik iemand anders ze heb zien gebruiken en overtuigd ben van zowel precisie, kracht en duurzaamheid. (heb er gehad die het de eerste 10 vluchten super deden, daarna dikke brol)
     
  18. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Waar lees jij dat ik geen respect heb voor de instap klassen F3P, F3A of F3X? Het is juist met respect dat ik de beginners goede servo's aan raad omdat ik denk dat ze beter kunnen sturen dan ze zelf denken! Vermoedelijk kijk je zelf meer neer op de beginners klasse F3P-C omdat je er de minder preciese Hxt servo's voor aanraad!

    De originele vraagsteller van dit topic, Joeri G, heb ik wel eens zien vliegen en die jongen kan erg goed vliegen zodat ik wel even de dingen in het juiste perspectief moest zetten.
    Je antwoord van "neem maar een Hxt servo daar vlieg ik ook mee" kan misschien nog net voor een absolute beginner maar is voor iemand als Joeri G niet op zijn plaats.

    Tot Zaterdag,

    Bert van der Vecht.
     
  19. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Bedankt voor de reakties jongens.

    Ik ga in eerste instantie proberen om enkele van de d47 servo's (die ik al heb) de tandwielen te veranderen om er d47s servo's van te maken.
    Als dat niet lukt dan ga ik de graupner c131 eens proberen.
    Dit filmpje heeft me over de streep getrokken. Nu nog de bijbehorende vingers.
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Angstaanjagend:schrik:

    Hoe zouden deze servo's het op 4.8V doen? Sneller dan de Dymonds op 4.8V?

    Grt.
     

Deel Deze Pagina