Set-up-hulp gevraagd voor 8kg schaal kist.

Hoi,

wie kan mij helpen met de set-up voor mijn Top-Flite T-34 mentor. Schaal 1/5, vlieggewicht ongeveer 8kg. Ik ben nu zo ver:

web.jpg

Zie ook : top-flite-t-34-mentor-schaal-1-5-a

De motor zit er al in:

web.png

Ik zat te denken aan een 8 (2x4) cellen 5000 mAh Zippy pakket. Er zijn veel voorbeelden op het net te vinden, maar wat is nu de beste set-up? Ik hoef niet verticaal te accelereren, maar moet wel genoeg power hebben om op te stijgen van een grasbaan.

Een voorbeeld, gevonden op HXT63-64B Hextronik , geeft een berekening voor een

17 x 10 APC-E prop, 1700 watt, 7100 rpm, 6 kg stuwkracht en 87 km/h.

De 6 kg lijkt mij genoeg, maar is de prop goed voor de snelheid van de kist?
En hoe lang kan ik daar dan mee vliegen?
En hoeveel C moet het LiPo pack zijn? Is 25C genoeg?
En is deze speedcontroller goed genoeg? HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Sentilon100A HV 5-12S BESC (Ver4)
En het liefst zou ik ook een 3 blads prop gebruiken, maar welke?
En waar vind ik een bijpassende spinner?

Kortom, een hoop vragen. Wie heeft er verstand van en wil me helpen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt als een hele redelijke setup voor deze kist.

Vwbt de regelaar zou ik een k-force regelaar overwegen. Iets duurder maar een veel mooiere regelkarakteristiek. Bij een Sentilion komt het vermogen pas op laatste 1/4 van de gasknuppel. Bij een k-force is dat lineairder.

200W/kg is mooi voor een start van een grasbaan, en genoeg om prettig rond te kunnen vliegen met wat reserve.

25C lipo is zat, enige reden om hogere C accu's te kopen is de snellaadbaarheid. Turnigy/Flightmaxxx accu's van 40C kun je met 5C laden. Moet je dan wel een geschikte lader voor hebben. In de praktijk is 2c laden al ruim voldoende, dat kan met de 25C lipo's ook...

Groet,
Gerben

En de propellerhoek van 10? Is dat een goede pitch voor deze kist?

Ik zal eens kijken naar die K-force speedcontroller. Bedankt.

APC Props hebben in werkelijkheid iets meer pitch dan de maat doet vermoeden.
Pitchspeed zal mooi bij het toestel passen.
Je zou eventueel kunnen testen met een 12"prop, over het algemeen is de aandrijving iets zuiniger bij minder gas, oftewel je kunt langer vliegen. Wel controleren of de motor die prop dan volgas ook aankan. (temperatuur in de gaten houden).

Groet,
Gerben

Ja je ziet iets over het hoofd.
De 100A versie is tot 6S, de Sentilion is tot 10S.
Aangezien je op je op 8S wilt gaan vliegen, zou je aan deze k-force kunnen denken:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY K-Force 120A-HV OPTO 5-12S Brushless ESC

De 70A versie is net te licht. Bij motorkisten, waar je veel tussen 1/4 en 3/4 gas vliegt (zoals ik voor dit toestel verwacht), heeft de regelaar het het zwaarst. Enige overcapaciteit (20%minimaal) is dan toch wel aan te raden.

17x10 2blad is +- 16x10 drieblad. Reken er wel op dat het rendement van een 3blads prop slechter is dan van een 2blads prop. Ik zou eerst vliegen met een 2-blads, als je dan tuim voldoende hebt aan vermogen en vliegtijd, kun je altijd nog overwegen er een 3-blads op te zetten "voor het mooie"

Groet,
Gerben

Groet,
Gerben

Ja, nu zie ik het. Dus jij denkt dat die $50 extra voor de K-force het waard is?

Ik probeer het uit te rekenen met Drive calculator, maar ik ben er niet zo handig mee. Kan iemand met Motocalc uitrekenen wat de beste prop voor deze set-up is?

Ik zie op het internet ook een hoop mensen met deze motor die een 18x10 gebruiken, krijg je dan meer power, maar minder vliegtijd, of is dat niet zo simpel?

Laatst bewerkt:
Back