set-up voor een Tamiya F103

Ik heb sinds kort een F103: heel eenvoudige wagen die prima rijdt, zonder indrukwekkende ophanging.

But, bij dit wagentje heb je één demper, centraal geplaatst, die de bewegingen van de achterpod afdempt.
Daarnaast is er een frictiedemper (wrijving) die mede de bewegingen van de motorpod verzacht.

1e vraag nu: hoe stel je zo'n f103 nu af met deze dempers. Ik las al wel in een f103-bouwmanual dat je voor de wrijvingsdemper best stijf vet gebruikt in geval van een vlak parcours en met soepel vet in geval van bumpy omstandigheden... en totzover dus mijn kennis.

2e punt: de diff. Ik hoorde iemand al eens zeggen dat met dergelijke wagens , zoals bij de 1/12e wagens, de diff zeer belangrijk is ...
Maar dan hoe? Hoe stel je deze in, bijvoorbeeld in geval van vlak tapijt, bumpy, veel grip, weinig grip ...

3e punt: Waaraan kan je een slechte afstelling herkennen? Aan het uitbreken van de wagen? Of zijn er andere aandachtspunten?

Iemand wat tips? Binnenkort rij ik met m'n Formule1-F103-tje mee in de Tamiya-cup-manche te Anderlecht en ik zou graag weten hoe je de setup van zo'n wagen aanpakt.

Bij voorbaat STEVIG bedankt.
 
Mijn setup rond jou punten:

1. in de bouwbeschrijving wordt een achterpod ophanging met 2 kogels voorgesteld. Ik heb deze vervangen door een ophanging met 2 O-ringen. Dit alles zit standaard in de bouwdoos. Hierdoor wordt de auto wat stijver en hoef ik geen vet op de demperplaatjes te smeren. Ik heb er bij ons indoor mee gereden, ging best goed.

2. heb de standaard kogels vervangen door carbid-balls. Deze zijn veel harder. Ik heb het moertje in het rechterwiel handvast gezet. Hierdoor staat bij mij het diff redelijk goed.

3. Overstuur. Dit chassis heeft erg veel last van overstuur, je voorwielen hebben meer grip dan je achterwielen. Hierdoor gaat de auto spinnen tijdens het insturen de bocht in.
Ik heb redelijk harde voorbanden en zachte achterbanden.

Ik ga zelf nog de stuurstangen vervangen door instelbare, de mijne zijn reeds alle kanten op verbogen.

Hopelijk heb je er iets aan...
 
Laatst bewerkt:
mja, dat van die standaard T-bar bevestiging via de o-ringen had ik al elders gelezen en gehoord.
Ik heb echter de kogelbevestiging en aangezien het om een tweedehands gaat, zaten er de originele onderdelen niet bij.
 
hahaha, Ludo in de ban van de F103 ;)

laten we hopen dat F1 in de lift zit, da's voor mij de topklasse van de autosport (zowel de 'echte' als op schaal !)

spijtig dat wij enkel nog Tamiya gaan rijden in Zwevegem dit jaar....de rest v/d wedstrijdkalender komt steeds overeen met de data van onze clubraces.....:-(

back on topic nu :

-die oliedemper vulden wij met losi30 of 45 , maakt niet zo veel uit denk ik

-frictiedemper netjes reinigen bij demontage, en dan een beetje asso green slime tussen die plaatjes, nogmaals, een beetje maar, de rest komt er toch alle kanten terug uit...wil je iets soepeler, dan neem je een beetje diff-grease

- t-bar met o-ringen of kogels : bij 1/12 is dat altijd met kogels, dat beweegt soepeler, maar bij onze f103's is't (standaard) met o-ringen, nog nooit probleem mee gehad, de kogelophanging zou bij ons model optioneel zijn (dus beter?)

-carbide balls in de diff ? Wij hebben die niet, en toch hebben we nog nooit problemen gehad met de diff, wel zoals hierboven vermeld, wielmoer volledig aandraaien ('k denk dat anders je wiel zelf loskomt) maar geleidelijk aanspannen -tussendoor je diff manueel doen 'werken' door je achterwielen te bewegen. Ook zeer spaarzaam zijn met je diff-vet, het vliegt alle kanten op anders ...
Ik zeg er wel bij dat wij normaal niks zwaarders dan 27t erop loslaten...en nu met gewone Mabuchi, dus wordt die niet echt zwaar belast hé!

-niet onbelangrijk : met foam banden moet je je schuifmaat gebruiken, ttz, je meet de diameter van je banden links/rechts, en als je verschil merkt, dan monteer je de grootste band aan de buitenzijde (afhankelijk van richting circuit, dus bv. meer bochten linksom = grootste wiel rechts monteren, zowel vooraan als achteraan !)

-allerbelangrijkste afstel optie : smeren, smeren ,smeren ,smeren................
-> voorbanden smeren wij ook niet -type tamiya 'medium' (wel op onze set bandjes 'uit de doos', want die hebben anders geen grip...),
-> achteraan 'vol' smeren, dus de band over de volledige breedte, wij gebruiken jack the gripper, maar andere merken zullen ook wel goed zijn. Dat regelmatig smeren hebben sommigen vergeten op de Tamiya cup te Ronse, er wordt gedacht dat je je bandjes de dag voor de wedstrijd moet behandelen en dat daarmee de kous af is, maar niks is minder waar : wij smeren achteraan voor iedere heat, net zoals ze bij 1/12 doen, 30' op voorhand, en dan de banden goed uitknijpen met keukenpapier oid, anders rij je als op ijs + je mag niet met 'natte' banden op het circuit...)
Voor de heat 1 à 2 ronden 'inrijden', want ze zijn toch altijd nog wat glad die eerste ronde.(heb ik ook van anderen geleerd..)

Wat ik schreef = van toepassing voor tapijt, op tarmac heeft John enkel eens een batterijke leeggereden in Rumst vorig jaar, en daar hebben we toen niks op gesmeerd, maar 't ging wel goe vooruit met nen ouwen 13t modified erop....

Succes alvast met je F1 in Anderlecht hé !!
En met je mini : ge staat goed vooraan in 't klassement, da wordt p1 !!

grtz,
Kurt
 
Mijn setup rond jou punten:

1. in de bouwbeschrijving wordt een achterpod ophanging met 2 kogels voorgesteld. Ik heb deze vervangen door een ophanging met 2 O-ringen. Dit alles zit standaard in de bouwdoos. Hierdoor wordt de auto wat stijver en hoef ik geen vet op de demperplaatjes te smeren. Ik heb er bij ons indoor mee gereden, ging best goed.

2. heb de standaard kogels vervangen door carbid-balls. Deze zijn veel harder. Ik heb het moertje in het rechterwiel handvast gezet. Hierdoor staat bij mij het diff redelijk goed.

3. Overstuur. Dit chassis heeft erg veel last van overstuur, je voorwielen hebben meer grip dan je achterwielen. Hierdoor gaat de auto spinnen tijdens het insturen de bocht in.
Ik heb redelijk harde voorbanden en zachte achterbanden.


Hey Wiebe,

als je veel last hebt van overstuur,dus gebrek aan grip achter, denk ik dat het geen goed idee is om je auto wat stijver te maken achteraan door die o-ringen te gebruiken ipv die kogel-ophanging.. misschien draaide je ook die 2 bevestigingsschroeven van je t-bar (die door die o-ringen zitten) te vast aan waardoor de t-bar net teweinig kan bewegen ?
't Is net de bedoeling dat die frictiedemper goed kan bewegen, dat vet dat je ertussen plaatst zorgt er gewoon voor dat de wagen niet teveel grip krijgt achteraan waardoor je anders onderstuur krijgt.

groet,
Kurt
 
de t-bar met kogels zaten standaard bij de f103RX. Het nadeel hiervan is dat er geen tweakschroeven op zitten. In de bocht zal het binnenwiel dan ook geheel van de grond komen en ga je dus met drie wielen door de bocht. Bij de f103lm-trf zaten die tweakschroeven er wel bij. Als je kijkt naar het plastieke deel waar de kogel in zit dan zie je aan weerskanten schroefgaten. In de voorste kogel moet je die tweakschroeven bevestigen. Hierdoor krijg je een wat stijver geheel. Dat rijd een stuk beter.

Optionele onderdelen (hop ups) willen niet altijd zeggen dat het beter is ;-). Ik had die kogels ook vervangen door de rubbers. Het reed gewoon beter op asfalt.
 
Klopt, die ervaring heb ik ook uit het verleden. De rubber O-ringen rijden beter. Je kan dan evengoed nog de flex in de T-bar verstellen door het voorste schroefje losser of vaster te draaien.

Het differentieel van de F103 hoort hetzelfde afgesteld te worden als bij elke andere pancar (1/10 & 1/12). Je diff moet zo afgesteld staan dat het spur nét niet slipt tijdens acceleratie dus dit kan je vooraf stellen door de wielen vast te houden en het spur draaien met een vrije hand en dan nog op de baan door simpelweg even gas te geven en weg te rijden. Tungsten-Carbide diff kogels gaan een groot verschil maken in je diff. Als je ze kan vinden zou ik voor Ceramische kogels gaan, dat loopt nog soepeler. Wat wel een goede optie is voor de F103 is dat adapter ringetje zodat je "normale" spurs kan gebruiken. Dan kan je wat meer verschillende ratio's rijden. Meen dat the BorderRC die wel heeft, die heeft sowiso veel onderdelen voor dit model op voorraad.

De F103 is standaard uit de doos zoals al gezegd erg overstuurd. Zorg er dus voor dat je achter meer grip gaat krijgen of voor minder...

Joost.
 
jongens, effe totally off-topic, maar ik krijg een viruswarning als ik op deze pagina toekom.
Ik vermoed dat het van één van de banners komt want het is niet elke keer.
 
Back
Top