Setup asw28 hkm

Om traagheidsmomenten zoveel mogelijk te beperken denk ik er trouwens aan om de servo niet achteraan te zetten,
maar in het midden van de romp. Zouden jullie dat aanbevelen of afraden ?

Groetjes
Bert

Met veel plezier lees ik, dat iemand er aan denkt de traagheidsmomenten van een toestel laag te houden........
Doen dus, die servo's achteren weg daar !! Zo bespaar je heel snel een onsje achterin, en 3 voor en nog belangrijker is het, dat je het traagheidsmoment inderdaad laag (lager) houd:)

Met dit systeem, even schematisch getekend kan het redelijk spelingsvrij.

2Servo.png

Rick

Die ruimte heb je niet echt in een kielvlak verwacht ik.

Ik zou nooit de servo naar voren doen.
Bij mij zat het richtingsroer servo voorin en werd gek van de speling.
Voor hooglaag zou ik et helemaal niet aan beginnen.
Het gewicht heb je zeker nodig.
En dat traagheid moment vind ik bij zulke zwevers erg onbelangrijk.
Als het nu een kilo is zou ik met je meegaan maar niet met een paar gram.
Je heb maar weinig uitslag nodig op je hooglaag.
Een mm speling is dan echt irritant.
Voor je gaat zagen eerst goed alles tegenover elkaar afwegen.

Met mijn smartphone verstuurd

Ik zou nooit de servo naar voren doen.
Bij mij zat het richtingsroer servo voorin en werd gek van de speling.
Voor hooglaag zou ik et helemaal niet aan beginnen.

Dat is een kwestie van het fatsoenlijk maken! En dat kan.

Het gewicht heb je zeker nodig.
En dat traagheid moment vind ik bij zulke zwevers erg onbelangrijk.

Zo denken heel veel mensen en wanneer jij dat onbelangrijk vind heb je nog nooit met een geoptimaliseerde kist gevlogen !
Ik weet vrij zeker dat wanneer jij met een toestel vliegt waar aandacht besteedt is aan het licht houden van de uiteinden en daarna dezelfde kist vliegt gebouwd onder het motto van een onsje hier en daar kan geen kwaad, jij een hemelsbreed verschil zult merken. Ook bij een 7 meter bak als de 28......
Dat een dergelijk toestel massa moet hebben, met de nadruk op moet, is een feit. Alleen wil je deze massa, geconcentreerd hebben rond het zwp van de kist!

Ik heb ook wat zitten schetsen, maar als een servo komt vast te zitten in een extreem punt denk ik dat er toch een probleem is.
De heveltjes verlengen helpt dan niet denk ik. Al bij al een vrij complex systeem om spelingsvrij te bouwen, zeker omdat het wiel
ook nog lelijk in de weg gaat zitten.

http://www.soundhouse.be/img/ASW28-18_dubbele_servo.png

Ik denk dat ik voor 1* BLS175SV (20kg) servo in de romp ga, of dat ik (huilend) de zaag in mijn
hoogteroer ga zetten om dan met 2* S3071HV (2* 10kg) te werken.

Groetjes, Bert

Als ik Willy mag geloven gaat de kist een kleine 19 kg wegen. Dan kom ik rond de 100 g/dm2.
Zou dat niet voldoende zijn ?

Ik ben het trouwens volledig met Bertus eens dat een hoogteroer quasi spelingsvrij moet zijn.
Maar als het me lukt om dat voor mekaar te krijgen komt de servo('s) niet in de staart.

Groetjes,Bert

Als ik Willy mag geloven gaat de kist een kleine 19 kg wegen. Dan kom ik rond de 100 g/dm2.
Zou dat niet voldoende zijn ?
Dat is royaal voldoende alhoewel er natuurlijk genoeg mensen zijn die graag bij 6 Beaufort of meer willen vliegen ............
in dat geval kan een kilootje (of twee-drie) in het zwp, extra geen kwaad.

Die ik sleepte van Willy woog volgens hem 13 kilo.
Nu spreekt hij geen Nederlands en ik geen andere talen dus ik kan het verkeerd verstaan hebben.

13 kg :-)
18 a 19 kg weegt die ASH28-18. Afhankelijk van CfK of GfK vleugels. Willy zei twee jaar terug hij voor het eerst achter onze electro Pawnee hing
ook dat hij 13 kg woog, daarom vind het zo grappig. Pas later op de avond na een paar biertjes kwam het echte gewicht naar boven.

Groetjes, Bert

Laatst bewerkt:
Oke mijn pipertje kan dus aardig wat gewicht omhoog krijgen.
Weer wat geleerd.
Morgen ga ik trouwens lekker in Kampen slepen.

In echte zwevers doen ze ook wel eens 10 liter water in de staart zodat hij prettiger vliegt.
Dus ik maak me daar echt niet druk om.
Als je een koolstof stang maak met een hevel constructie blijf je aan het trimmen.
Vraag me ook af of je dan werkelijk lichter ben achterin.

Laatst bewerkt:
Er is weer een teerling gevallen. De zaag gaat voorlopig niet in mijn hoogteroer (krijg het niet over mijn hart), en dus
wordt het een Futaba BLS175SV (~ 20kg trekkracht) die midden in de romp komt. Maar daarbij komt er natuurlijk
wel weer een probleempje bij : Hoe krijg ik in die lange smalle romp een stuurstaaf helemaal recht bevestigd met enkele
ondersteuningspunten ? Zijn daar handige truukjes voor bekend ?

Zou het een optie zijn om pull-pull te werken ? Of is dat nooit spelingsvrij te krijgen ? Ik kan me voorstellen dat als ik de
staalkabeltjes erg hard opspan (evt met stugge veertjes), dat er dan ook een vrij grote kracht blijft staan op het lagertje van de servo.

Weet je toevallig ergens een voorbeeld van een gelagerde tussenhevel ?

Dan blijft wel nog mijn vraag of pull-pull spelingsvrij te krijgen is. Op rudders heb ik het vaker gebruikt,
maar net daar is een klein beetje speling nu net geen probleem. Op een hoogteroer is speling wel een probleem.

Als je een koolstof stang maak met een hevel constructie blijf je aan het trimmen.
Vraag me ook af of je dan werkelijk lichter ben achterin.
Mee eens. De winst van minder massa achterin wordt voor een flink deel teniet gedaan door de massa van binnen- en buitenkabels, extra kwiklinks, hevels, lagers en asjes, .... Bovendien: meer stangen en koppelingen brengt altijd (iets) meer speling en softness in de koppeling. Wat dat betreft gaat er niets boven een kort en direct stangetje.

Overigens: RDS in je hoogtroer? Me dunkt dat een 10kg servo genoeg is om het roer ook tijdens de hoogste snelheden goed te kunnen bedienen.
De klappen tijdens de landing worden voor een groot deel door de as plus wiper opgevangen, en niet door de servo. Bij een uitgeslagen roer geldt dat zelfs sterker.

Weet je toevallig ergens een voorbeeld van een gelagerde tussenhevel ?

Dan blijft wel nog mijn vraag of pull-pull spelingsvrij te krijgen is. Op rudders heb ik het vaker gebruikt,
maar net daar is een klein beetje speling nu net geen probleem. Op een hoogteroer is speling wel een probleem.
Op www.retroplane.net heb ik er meermaals duidelijke fotos van gezien. Maar als je googlet op pull pull en hevel e.d. (of zoeken op www.rc-network.de) kom je dat ongetwijfeld ook tegen.

Pull pul is in de middenstand spelingsvrij, maar bij een uitslag is de 'duwende' kant altijd 'los'. Dat moet! Het wordt gerealiseerd door een van de twee hevels niet 180gr te maken.

RDS heb ik al vaak bekeken, maar nog nooit gebruikt. Dat lijkt me niet verstandig om dat in deze kist voor het eerst te gaan doen.
Ik heb ook geen idee of er een standaard formaat servo in het hoogteroer zou passen.

Na wat gegoegel lijken er twee opties. Ofwel maak je (in neutraalstand) een perfecte rechthoek, met even grote hevels aan beide
kanten, ofwel gebruik je het ackerman principe http://www.qmfc.org/school/ackerman.htm
Als ik het goed begrijp zorgt dit dat de trekkende kabel strak blijft terwijl de andere ietsje lost. Tot nog toe heb ik de kabels altijd
gekruist, maar ik moet nog even terug aan het denken om te zien wat daar nou net het voor- of nadeel van is.

De BLS175SV servo die ik wil gebruiken weegt 66 gram (enkel de servo). In de neus zal er dan ~ 250 gram lood bij moeten.
Als ik die servo rond het zwp kan plaatsen, zou dat toch moeten lukken zonder 250 gram aan extra materiaal te gebruiken lijkt me.
Ik denk dat ik eens een test-opstelling ga maken, zodat een en ander visueel wat duidelijker wordt. Dan kan ik ook ineens checken hoe
strak of soft dit soort aansturing te krijgen is. Als dit niet strak te krijgen is, moet de servo misschien toch maar achteraan.

Hoe ik een gelagerde hevel klein, licht en sterk kan bouwen is me ook nog niet duidelijk. Alle input is erg welkom.

Ik heb even rondgevraagd.
In de HKM ASW zit in het kielvlak een bevestiging voor een servo om het hoogteroer aan te sturen.
Dus je hoeft helemaal niet met stangen of kabels te werken.
Je stuurt hem dus redelijk direct aan.
Dat beetje gewicht meer achterin heeft de ASW geen last van.
Het schijnt trouwens maar een paar gram te schelen tussen stangen, hevels en dergelijke en een enkele servo achterin.

GJ

Die uitsparing in de GfK heb ik idd gezien, maar Willy zelf heeft ze in zijn ASW28 niet gebruikt om gewicht in de staart te besparen.
Gezien mijn beperkte bouwervaring zou daar de servo zetten dus zeker het eenvoudigst en spelingvrij zijn, maar aangezien Willy
de voorziening die hij heeft gebouwd zelf niet gebruikt ben ik toch aan het denken gegaan om de servo daar ook weg te houden.

Pfff, altijd maar afwegingen maken ...

Back