Setup Cropduster

WV

verslagschrijvers
Op het schaalforum houd ik een draadje bij over de bouw van een cropduster.
Nu ben ik op zoek naar passende setup.

Gegevens:
spanwijdte ca. 1.90m
gewicht ca. 3500-4000 gr.
6S LiPo
max. ca. 50A
Prop. 13-14"

Deze motoren lijken me wel wat, maar graag jullie opmerkingen/advies.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=6231
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7871
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2102
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=4907
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7071

Laatst bewerkt:
Hoi Wouter,

Wellicht vertel ik je niets nieuws, maar ik wil je mijn beperkte ervaring wel even delen:
Ben relatieve leek, maar zou de magical numbers wel gebruiken:
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

Belangrijkste (hoor ik her en der) is daarbij het wattage. Afhankelijk van je gewenste vliegstijl, neem ik even aan dat je rond 200 watt nodig zult hebben.
De motor zal dan toch ruim: 700 tot 800 watt moeten leveren. Daarmee voldoen ze dus alle drie.
Hou overigens wel rekening met je prop-maat.

Ander getal is het gewicht van de motor. Die moet ongeveer 10% van je AUW zijn. Dus tussen de 350 en 400 gram. De motortjes zijn iets te licht, maar geen halszaak lijkt me.

Qua motoren kijk ik dan meestal naar deze database:
BUNGYMANIA, le site des lectromaniaques Maar geen van de jouw genoemde motoren staan erin. Had zelfde probleem met mijn Bucker. Heb daarna met motocalc gerekend en dit bleek aardig met werkelijkheid te kloppen.

Ben zelf geneigd de motor met meeste vermogen te kiezen. Maar dat is omdat ik graag overpowered ben ;)

succes,

b

Ik heb dezelfde magic numbers erbij gehad.
Met 800W en uitgaande van ca. 3 W/gram motorgewicht zou je dan een motor van ca. 270 gram moeten hebben.

(en daarom vertrouw ik de specs van de SK (zwarte) Turnigy serie niet, veel te veel watt die door een (te) lichte motor geleverd zou moeten worden.)

En nog wat punten.

Een 'schaal' diameter voor de prop zou iets van 13-14" moeten zijn.
En wat voor Lipo's is verstandig 5S of 6S?

Ik heb dezelfde magic numbers erbij gehad.
Met 800W en uitgaande van ca. 3 W/gram motorgewicht zou je dan een motor van ca. 270 gram moeten hebben.

(en daarom vertrouw ik de specs van de SK (zwarte) Turnigy serie niet, veel te veel watt die door een (te) lichte motor geleverd zou moeten worden.)

Tja. Die Turnigy motoren hebben niet altijd de correcte specs. Hoor dat ze meestal iets minder KV hebben, wellicht geld dit ook voor aantal Watts. Ga daarom zelf op ruime motoren zit. Specs zijn dan wellicht lager in real life, mar nooit te laag. ben immers overpowered. Ik zoek ook houvast in de reviews op RCgroups en de opmerkingen bij het product...

Kost minder, dan heb je deze ellende ;) Is mij het waard...

En nog wat punten.

Een 'schaal' diameter voor de prop zou iets van 13-14" moeten zijn.
En wat voor Lipo's is verstandig 5S of 6S?

Hmmm... Heb van Ton van M begrepen dat een groter prop op de grond vaak veel AMP's trekt, maar in de lucht zuiniger is.
Daarbij tel ik op dat een hoger voltage betekent dat je met een lager aantal AMPs toch zelfde wattage hebt. Ik word daar blij van, want dan kan ik langer vliegen...

Verder hangt het er vanaf wat motorcalc van je prop en 5S/6S batterij zegt.

Ben geen expert, maar dit lijkt mij de logische route.

Ben benieuwd, naar je keuzes...

succes,

b

Kost minder, dan heb je deze ellende Is mij het waard...
Ik vind van wel. Ik heb één (sk) motor die het vermogen bij lange na niet levert, maar die is naar een ander model verhuisd en heb ik één motortje waar het lager een beetje herrie maakt, maar verder prima werkt. Voor de rest prima spul voor het geld...

Ik word daar blij van, want dan kan ik langer vliegen...
Dat is jezelf een beetje voor de gek houden, je vliegtijd moet uit de lengte of de breedte komen. Je verstookt (nagenoeg) dezelfde hoeveelheid energie.
Grote voordeel is wel dat bij je bij hogere spanning minder weerstand hebt, dan bij hogere stromen.

Dat is jezelf een beetje voor de gek houden, je vliegtijd moet uit de lengte of de breedte komen. Je verstookt (nagenoeg) dezelfde hoeveelheid energie.
Grote voordeel is wel dat bij je bij hogere spanning minder weerstand hebt, dan bij hogere stromen.

Verzin het gelukkig niet zelf, maar keek weer naar de 'magic numbers' ;)
Fly longer: add a cell!
The last magical number gives you an estimate of how much energy a battery stores:

E = capacity (in Ah) x voltage

For instance, did you know you can fly longer with a 3S 1000mAh lipo than with a 2S 1300mAh...? Indeed, to get the same flying style, the 2S at 7.4volts needs to discharge at 13.5A for 100 watts of power. The 3S needs giving only 9A for the same power. Using the time formula, we get a 'No Stress' flying time of 20 minutes for the 3S vs 18 minutes for the 2S. As a bonus, the lower discharge 'C' rate on the 3S battery means it will last longer.
The magic number tells the same story:

Energy in the 2S: 1.3 x 7.4 = 9.62
Energy in the 3S: 1 x 11.1 = 11.1

Some will say that a lower voltage usually means a larger prop and better efficiency. True, but the higher 'C' discharge and current on the motor cause losses that cancel the expected benefits.

Voor mij bijkomend ik bouw mijn batterij assortiment op rond 3S. Dan vlieg ik of 3S in de ene kist en in de andere 6S (2x3S) in de andere. Voor mijn gevoel ben ik dan flexibeler. Wellicht ooit nog naar 9S en 12S :mrgreen:

Grtz

b

Hoi Wouter.

Niks geen rekensommetjes.
Uit eigen ervaring hier.
400 kv is teweinig voor je heb een veel te grote prop nodig, is geen schaal meer.
500 kv is helemaal prima voor je.
Heb je ook de goede maat prop en dan op 6S.

Dus de eerste motor uit je eerste post is de juiste.
Draai hiermee de hele zomer al.
Ook met de 400 kv op 6S.

Succes met de bouw.

Han.

@ Bramman,

Heb ik toch the magic numbers niet goed gelezen...:roll:

En de opzet van 3-6-(9)S heb ik ook overwogen: lijkt mij een goed systeem.
Nu gebruik ik 2 pakketten 3S1P 2500 als 3S2P 5000 in mijn Sparrowhawk en los in andere modellen.

@Han
Met mijn gevoel kwam ik bij de eerste motor uit, maar het is voor mijn gemoedsrust beter als sommetjes en ervaringen mijn keuze bevestigen.

Back