Rene,
Inzake een Ecu, is het heel goed mogelijk zonder .
Kwam gisteravond toevallig wat foto's tegen, gemaakt van de eerste vluchten. ( Een afgezaagd Mig rompje, Biglift vleugels en een dubbel staart) Op de achterkant stond de datum 8 april 1996. En wel 4kg stuwdruk... joepie !!
Nou, toen had echt nog nooit iemand gehoord van een ECU. En ook toen draaide we 110k met normale lagetjes ( keramiek? wat is dat..) Eens in de 10 a 20 vluchten de lagertjes uitwisselen, die sloopte je toch uit oude copiers..)
Verder, gewoon een drukmetertje, een hand toerentellertje en een temp. metertje.
Indien je de motor niet alleen laat draaien om te draaien, maar ook eens een curve op papier zet, bijv 30k-druk-temp-stuwkr.,40k-druk-temp-stuwkr.,50k-druk-temp-tempkr, dit tot 110 k, dan zal je zien dat er een relatie is tussen deze waardes, en heb je op het veld alleen een drukmeter nodig, om te bepalen wat de max toerental en stuwdruk is.
Dat check je dan gewoon eens als je merkt dat er performance verschil is. ( kan ook buitentemp zijn).
Zoals Gerald al aangaf, de pomp begrenzen middels de hoeveelheid cellen. Kan er nooit wat over de nek gaan. Ook een toevoer kraantje gekoppeld aan een T-stukje tussen de toevoer leiding (pomp naar motor), die de overtollige kero naar de tank terug pompt is heel goed toepasbaar. Teveel kero naar de motor? (Kraantje wat verder open draaien... dus meer terug naar de tank )
Is allemaal echt geen gepruts, maar een noodzakelijke techniek die het mogelijk maakt, beheerst de motor te regelen.
Ik heb nu ook een ECU, maar pas begin vorig jaar aangeschaft en eigenlijk heb ik dit gedaan omdat indien er iets gebeurd, je kunt aangeven dat je het maximale beveiligd heb.
Echter ik kan je ook aangeven dat het steeds meer hebben van toeters en bellen de handel echt niet betrouwbaarderder/veiliger maakt.
Sterker nog, voorheen kon ik altijd vliegen ( nooit terug naar huis vanwege niet startende/werkende turbo) Met een ECU is dit wel gebeurd.... ( instelling, maar toch...)
Maw, zonder een ECU heeft het bij velen onder ons ook altijd goed gewerkt. ( en werkt nog steeds !!) Dus het kan best.
Indien de mechanica van de motor OK is, draait dat ding alleen maar middels de gratie van brandstof hoeveelheid en smering. Dus pompje moet prima zijn ( schoonmaken zoals Sandor/jij al aangaf) en de aansturing ( Ecu of ingestelde vaartregelaar).
Maar het is leuk te vernemen, dat je testen nu goed verlopen en het spul steeds betrouwbaarder wordt. Gewoon even doorzetten en binnenkort met een goedkope, eenvoudige, betrouwbare kist vluchten gaan maken. Keep it simple en heb er plezier aan..
groet,
Jacques.