tjonge,wat een commotie als iemand bij het lezen van het woordtje gepruts,zich meteen op z,n ....getrapt voelt.robbedoes zei:Wat een geruzie allemaal voor zoon kl*** moterke! Het is en blijft schijnbaar een heet hangijzer zoon KJ-66 ook al is het ontwerp ondertussen zo oud als de weg naar Kralingen! Begrijp me niet verkeerd het is een hele prestatie om zoon ding fatsoenlijk draaiend te krijgen echter als men zich gewoon aan de tekening houdt en nauwkeurig werkt dan doet ie het ook gewoon! Echter lijkt het erop dat iedereen die aan de bouw van zoon turbine begint een soort van aura om zich heen krijgt van kijk mij nou eens! In de volksmond staat dit beter bekend als haantjes-gedrag! Wij draaien altijd zonder ECU de turbine, voelen ons beslist geen prutsers maar we hebben wel wat veiligheden ingebouwd. Oa een toerentalbegrenzer die bestaat uit een soort van reduceerventieltje waarbij handmatig de brandstoftoevoer moet worden afgeregeld voor het maximale toerental. De teveel geleverde brandstof wordt netjes retour gestuurd naar de brandstoftank. Ook hebben we op de proefbank een soort van dodemansknop in de vorm van een kraantje dat in een halve slag de hele brandstoftoevoer kan stoppen. Nu zullen jullie natuurlijk allemaal wel denken hier op het forum god wat een slimmerikken zijn die Robbedoes en zijn vader echter moet ik jullie teleurstellen. We werken meer onder het mom van beter goed gejat dan slecht verzonnen! Dit is namelijk allemaal al te vinden op het internet en natuurlijk beschreven door Kamps & Schreckeling dus waarom het wiel 2 maal uitvinden? Een site waar bv de tekening te vinden is van een reduceerventiel is:
http://www.jetcontrol.de/jetcontrol.html
Ik lees graag het forum zo nu en dan maar kreeg een beetje de koude rillingen van wat ik hier allemaal te zien kreeg de laatste maanden. Ipv dat iedereen de koppen bij elkaar steekt om gezamelijk bv. turbinewielen en lagers te bestellen en elkaar te HELPEN slaan we mekaar liever de koppen in........................ BELACHELIJK.
Groetjes Robert
neem maar van mij aan dat we de afgelopen jaren wat afgeprutst hebben,het ligt er maar aan hoe je het leest,bijna iedere zaterdag,kwamen wij(rene en ik) op mijn hobbykamer in doetinchem aan onze turbine prutsen.
met goede hulp en advies van een mede forumlid zijn we nu zover dat we een betrouwbare turbine hebben,en hij draait als een tierelier.
we hebben regelmatig met de fadec van sandor gedraaid en getaxiet met de scout achter ons huis,na het vele gepruts,(lees geexperimenteer)is er wat mis met de fadec,pomp of halsensor,of een combinatie van afstelling.daarom besloten wij het eens met een gewoonregellaartje te proberen,met zelfde pomp(flightworks-200A)om e.e.a. uit te sluiten.nou het pompje deed het prima,hij ging in een paar seconden als een raket,teveel brandstof dus,we hebben hem gewoon over de kop gedraaid,ondanks direct stoppen,het voorste lager kaduk.
geen schade verder dus dat viel mee,turbine is mechanisch oke,het is nog ff verder prutsen met de ecu,en dan op een trainer,en vliegen maar.gr,henk