Setup Multiplex Bonito 'Hotliner'

Ik heb deze vraag al binnen mijn Bonito draadje in het zweef forum staan, maar kreeg de tip het ook nog even hier te proberen om zo een optimale setup samen te stellen.

Nog even over de setup en te kiezen prop:

Motor: Kontronik Fun480-3300 met 4.4:1 vertraging (55A max)
Regelaar: Hobbyking 60amp (zonder bec)
Lipo: 3s 3000 20c
Prop: 14x8 CAM-Carbon van Aeronaut

Koeling: 2x koelsleuf bij de motor in de romp en twee aan de achterzijde.
Doel: Snel omhoog en dan zweven/acro etc.

De data (eCalc):
- 2748.8 gram stuwkracht,
- 81.7 % rendement
- 6.23 gram/W stuwkracht
- pitch-speed van 85.9 km/h
- 44.08 A

Is dit wat, of kan ik beter andere bladen kiezen?

Kwam er nu alleen achter dat HK aangeeft dat de regelaar 4s nodig heeft (heb hem al wel binnen). In de handleiding van de regelaar wordt echter wel 3s genoemd als te selecteren optie. Is dit nu een probleem? De motor is wel gewoon aan te sturen met 3s lipo aangesloten.

HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking SS Series 60-70A ESC

ik heb dezelfde motor op 4S draaien gaat veel beter met een 14x8 als ik het goed heb, in een seconde of 10 een stipje regelaar wel verhoogd naar 100amp 60 amp bij 3S maar erg traag, de motor wordt net hand warm

gr Andre

@Disc... centjes.. ach ja... dat mag altijd :D
Even nieuwsgierig André... Op hoeveel watt zit met met die aandrijving op 4S?
Of heb je het niet gelogd?
Had je die een een Stauf-Hawkje zitten?
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Hoi Bas

Ik heb niet gemeten maar ik vermoed ongeveer 80Amp op 3S 60Amp, maar hij zit in een Exel2 van Simprop en ik ben de V-Max (Hawk) gewend nu met de snelhied en dan gaat zoiets op 3S nauwelijks omhoog,vandaar op 4S en dat gaat veel beter en de motor wordt zoals ik al vertelde handwarm dus ik zie geen problemen, maar ik zal binnekort even meten, wat ik normaal altijd doe, maar deze moet nog een keer gebeuren

gr Andre

Dat weet ik, maar ik wilde sowieso met een aparte bec werken en moest even zuinig aan doen in deze. Heb al wel kleinere HK ss regelaars vol tevredenheid in gebruik. Mocht het in de praktijk nodig blijken, dan bestel ik deze turnigy.

Gisteren de prop binnengekregen en gemonteerd. Met de HK SS draaide het wel, maar viel de kracht erg tegen. Had niet het gevoel dat de motor optimaal presteerde. Vervolgens even mijn Turnigy 40 amp aangesloten en alle machtig wat een verschil! De trekkracht is echt enorm en het geluid fantastisch!

Nu ben ik toch bang dat de betreffende 60 amp SS regelaar van HK niet goed op 3s functioneert. Timing is identiek (2 polen) als die van de turnigy, maar ik vermoed dat het inderdaad een hoge stroom regelaar betreft die pas vanaf 4s goed functioneert. Nu zit er niets anders op dan alsnog een 60 amp turnigy te bestellen... :rolleyes:

@Adop. Heb je ook dezelfde vertraging erop zitten (4.4:1)? Met 14x8 zit je volgens Ecalc op 44 Amp.

Ik heb even gekeken, maar of hij 4.4:1 is kan ik niet aan de buitenkant zien, maar gezien de Amp moet het wel zoiets zijn of het moet een 3,3:1 zijn, of dit ook bestaat aan deze motor geen idee, de prop is wel 14x8 en op 3S is hij 60Amp op 4s weet ik nog niet, moet je toch even met 2 personen zijn, maar dan loopt hij het beste nogmaals , die calculators moet je maar met een korreltje zout nemen want de ene keer klopt het redelijk en de andere keer klopt het van geen kant gewoon even meten met een amperetang of een watt meter en je bent aardig safe wat voor esc je kunt gebruiken, op 4S zou ik een 80of 100Amp nemen het prijsverschil is minimaal en een aparte bec uiteraard

Reductiekastje? Mwahhhh.... Markerstreepje of puntje op de as aan de achterzijde... en dan maar draaien aan de uitgaande as van de reductie, slagen tellen... dan zie je zo of in in de buurt van 1:3 of 4 zit.. niet? :p

ik zal eens kijken of die tip klopt want om alles hiervoor uitelkaar te halen Hmmm..

Laatst bewerkt:
Mhahhh.. tip? Heet niet voor niets een reductie :rolleyes:
prop / motor 1 : 3 wil zeggen 1 omwenteling van de prop, staat voor 3 omwentelingen motor... en stel dat je 10 tanden op het motorrondsel hebt en 30 tanden op de prop-as dan kan je dat gevoegelijk delen door de 10 van het rondsel...

Heb de handel met een 14x8 en 3s 3000 aan een ampere meter gehangen. In totaal trekt de setup statisch 53A bij 560 Watt.

In de lucht zal het zo'n 10 a 15% minder zijn wat neer komt op zo'n 46A. Met de 44,4 van eCalc zit hij dus redelijk goed in de buurt.

Back