Setup multiplex tucan

HK setup Tucan

Beste Bassman,

ik vlieg ook de tucan met een HK setup.
Ik heb het eerst geprobeerd met een NTM 4248-650kv motor op 4 cellen met een 12x8 en 12x10 prop maar was niet echt tevreden. Redelijk hoog stroomverbruik en weinig snelheid/ stuwkracht. Toen heb ik de motor gewisseld voor een Turnigy G32 770 kv, ook met 12x8 tweebladsprop op 4 cellen , en nu vliegt ie (vind ik) geweldig.
Snelheid is goed, zal net boven de 100km/u zitten en hij gaat eindeloos verticaal.

Regelaar is een turnigy Plush 60A (heb ik zelf goede ervaringen mee) en Lipo
3600mAh 4S 30C turnigy .Timing van de regelaar staat op Medium.

Is een setup die het goed doet en niet veel kost.
De max. afmetingen voor de motor zijn 42mm (diameter) en 50,misschien 55mm lengte vd motor. Dan past ie nog in de originele motorhouder.Oh ja, de boutgaten komen precies overeen. Alleen moet je de as vd motor ompersen,zit aan de verkeerde kant.

Met een 4000mAh lipo zal de vliegtijd rond de 8 minuten komen denk ik.

Hopelijk kun je d'r iets mee ,

groeten Ferry

De multiplex tucan is bijna klaar....nog even wachten op de motor en regelaar.
Brazilian style !!
De tucan is compleet beplakt met folie

2ikzi1d.jpg

2isv68o.jpg

Dit is aangebracht met oracal 751 serie folie.
Deze folie is ook licht vervormbaar en blijft goed zitten op elapor.
Wel eerst met aceton de elapor wat afnemen.

Die is erg mooi geworden bassman :) Hulde.. Ik ben zelf ook aan het kijken of ik een Tucan aan zal schaffen.. So far vond ik em niet mooi, tot ik wat alternatieve paintjobs tegen kwam :)

Is een 4000mah (4s?) niet een beetje aan de grote kant, voor dit toestel eigelijk?

EN.. ik heb toevallig deze motor nog liggen:
Turnigy Aerodrive SK3 - 4240-740kv Brushless Outrunner Motor (EU warehouse)

Zou die geschikt zijn voor dit toestel??

Thanks!
Roeland

ik vlieg ook met de Tucan met een 80amp hobbywing funfly esc
en de motor is van robbe4250-07 720kv en op 5s ben tevreden mee.

eerst had ik een sk3 3548 1050kv met 4s en een 12x10 prop maar die was verbrand.

Laatst bewerkt:
Ik heb de zelfde robbe motor in mijn tucan zitten, echter met een jeti spin pro regelaar. Deze wordt gevlogen met 6s 3300 mA. Gaat als de brandweer eindeloos verticaal, echter als je alles gaat uittellen inclusief retracts wel prijzig "schuim" toestel.

eerst had ik een sk3 3548 1050kv met 4s en een 12x10 prop maar die was verbrand.
Vindt je dat gek?
Die motor kan maar 50A hebben.
Een 10X5 prop is dan het maximum.

Estimate Propeller Static Thrust

EN.. ik heb toevallig deze motor nog liggen:
Turnigy Aerodrive SK3 - 4240-740kv Brushless Outrunner Motor (EU warehouse)

Zou die geschikt zijn voor dit toestel??

Thanks!
Roeland
Met een 12X5 prop op 4S trekt hij ongeveer 40A dus dat moet lukken.;)

Vindt je het moeilijk met een prop calculator te werken dan kan het wel wat duidelijker maken.

Laatst bewerkt:
Retracks MultiplexTucan

Hoi,

heeft iemand al een alternatief gevonden voor de retracks van Multiplex voor de Tucan?

Ik heb nog een nieuwe Simprop Magic Impact 40-07 liggen, zou dit ook een optie kunnen zijn voor de Tucan.

Grtz. Jo

servo`s

hi.
vandaag gestart met het in elkaar zetten van de Tucan. Ik heb E-flite retracks er bij aangeschaft, deze moeten een beetje aangepast worden, maar zijn wel de helft van de kostprijs van mpx retracks. Ik zit alleen te dubben welke servo`s ik moet installeren. ik ben niet zo kapot van die Tiny`s van MPX hebben jullie een advies welke ik kan aanschaffen,

grtz. Jo

Voor het eerst gevlogen met de multiplex tucan met volgende setup:

Turnigy G32-770kv motor met eflite 80a regelaar met 12x8 prop
4s 3300 mah lipo.
Volgens iemand anders met deze setup gaat de tucan eindeloos verticaal.
Bij mij is dat toch echt niet het geval...bij verticaal volgas verdwijnt de stijgsneldheid
toch al snel totdat ik de kist weer recht moet gooien.
Waar kan dit aan liggen....en hoe kan ik wel een betere verticale performance krijgen?

Krijg 600 watt op 4s met 12x8

Laatst bewerkt:
Voor een kist van 1900 gram is de static thrust van 2600 gram bij 45A niet genoeg voor onbeperkt verticaal.
De motor kan 42A hebben dus die zit aan zijn max.
En daar kom je ongeveer op uit met deze setup.
Als de kist nog iets zwaarder is en de motor wat onder bemeten en de lipo niet zo best meer wordt het nog moeilijker.
Voor onbeperkt verticaal moet je bijna 2x zo veel thrust hebben als gewicht.
Het verschil zal dus in details zitten.
Een zwaardere motor en lipo lijkt mij de punten waar verbetering mogelijk is.
Dus even met de calculator aan de gang.;)

Laatst bewerkt:
In theorie een 900 kv motor die 70A aan kan met dezelfde prop.
Met een grotere prop heb je meer trekkracht maar misschien ga je dan gras maaien en moet je ook een andere motor hebben.
Zo een motor moet je dan wel weer kunnen vinden.
Als een ander wel goede resultaten heeft met die setup dan moet je met hem contact opnemen om er achter te komen wat er niet goed gaat bij jouw.
Ik heb wel even gezocht naar motoren maar van hier uit kan ik dat niet beoordelen daar zal je zelf mee aan slag moeten.;)

Back