Setup Sokol pylon racer

• Topicstarter Topicstarter Ronaldus
  • Startdatum Startdatum
Ik zie net op de site van composites models dat ze daar de Het-RC 2W motor opgeven aan 60 ampere met een 4,75x4,75 aan 9 cellen.
Mocht dit het geval zijn dan komen jou lipo's in groot gevaar, die kunnen maar 30 ampere leveren.

Voor een pylonracer zou ik toch liever kiezen voor GP 2200 cellen en dan 9 stuks of een vergelijkbaar pakket.

Ik heb dit weekend geweest, mijn sokol ingevlogen, ik moet zeggen het gaaaaaat snel, heel snel. De setup van mijn sokol: HET edf 3w met tsunami 30 regelaar en 10 gp1100 cellen. Die draait een 4,7 x 4,7 aan 24000 rpm, niet weinig dus. Als jij er een edf 2w instopt dan zal het aanzienlijk nog wat harder gaan denk ik. Maar hoe krijg jij dat lipo pak erin zeg? Ik heb een lipo pak van 2000mAh en die kriijg ik er niet in hoor.

het is inderdaad niet de W2-20 maar de W2, deze trekt volgens de fabrikant 38A max.

en de lipo kan met max 31,5 A en piek 42 A belast worden, met een beetje beleid gaat dit hoop ik lukken, anders worden het andere cellen...
mijn bedoeling is overigens niet om konstant volgas te vliegen, ook geen competitie hij is dus 'gewoon' voor de fun

de afmeting van de lipo is 100 x 35 x 27mm, door de opening iets ruimer te maken is ie makkelijk erin en eruit te halen,
het past inderdaad net, er zit dan ook niet veel ruimte tussen de accu en de aileronservo, de heveltjes heb ik iets moeten inkorten anders zouden ze de accu raken en niet vrij kunnen bewegen, ook in de romp zit de accu precies tussen de servo (hoogte) en de regelaar in. uiteindelijk is het dus net gelukt

wat club betreft; ik ben momenteel wel lid van een club maar daar wordt helaas niet zoveel gedaan met speedmodellen, wel veel methanol (weinig elektro) maar dan weer niet de snelle kistjes ivm geluidsoverlast, ben een beetje aan het overwegen om bij een andere club te gaan vliegen. Suggesties zijn welkom, ik ben eigenlijk wel benieuwd of er clubs zijn(enigszins) in de omgeving die wat meer gericht zijn op snellere kistjes, als iemand iets weet, stuur me dan even svp een pb'tje

groet

Ik begreep dat de 2W erg leek op de Mega 16/15/2 (is ook een 6 poler met 2 windingen en gelijke afmetingen). Als dat werkelijk zo is gaan je lipo's snel overlijden.

Helaas weet ik de exacte gegevens niet meer maar ik meen me te herinneren dat op 7 goede NiMh cellen de 16/15/2 met 4,7x4,7 prop al iets van 45 Ampere weet te trekken. Op 3 Lipo's schat ik zo'n 60 Amp, totdat de cellen inzakken vanwege de te hoge stroom.

Paul

zou de W2 daadwerkelijk richting de 60A trekken?
ik heb eerder gelezen dat de W2-20 ongeveer 55 A trekt, de W2 zou dus lager uit moeten komen.

misschien beter om even te meten...

of toch voor GP cellen gaan...hmmm moet ik toch eens even over nadenken, eigenlijk jammer want ik heb juist die lipo's aangeschaft voor wat extra mah's voor een lange vliegtijd...

Zie dit draadje:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20964

Hier wat data:motor Hetrc EDF 2W(twee windingen)
GP2200 9 stuks
camgear prop 4,7 X 4,7 (niet verdraaid)
31.000 RPM in stand
+/- 80 Amps ook instand maar in vlucht toch zeker 2min motorloop en dan is de stroom +/- 65 Amp

Dit is zo te zien wel degelijk de 2W en niet de 2W-20. De 2W-20 heeft namelijk een veel lagere KV waardoor 80 Amps met 9 cellen en de aangegeven prop erg knap zou zijn. Met de KV van de 2W klinken de aangegeven waardes wel aannemelijk.

Ronaldus, ik vrees dat de stromen met jou stromen inderdaad erg hoog gaan worden. :? [/quote]

Paulraaf zei:
Ik begreep dat de 2W erg leek op de Mega 16/15/2 (is ook een 6 poler met 2 windingen en gelijke afmetingen). Als dat werkelijk zo is gaan je lipo's snel overlijden
Zeer juist opgemerkt, maar nog een stukje heter dan de mega!
Het kV van de 2W is een stuk hoger dan de maker opgeeft. Hoe ik dat weet? Zie EFD sectie van RCgroups. Het kV is ruim 5000rpm/v!!

Dus snel die 2W voor een 3W ruilen, voordat je die lipo opkookt en je bec ermee uitschijt door oververhitting van de regelaar.

Het edele voornemen om 'dan maar half gas te gaan vliegen', tsjaa, dat lukt vast niet want de snelheid is verslavend!!

mzzl
rZ

sokol

31,2 m/s kom ik op uit.

Ik draai de normale APC elektro props ook geregeld ook met deze toerentallen rond. Ik zie na een aantal vluchten wel wat "broze" plekjes
verschijnen op de prop dus voor de zekerheid verwissel ik ze dan.

i have a sokol with het EDF 2W running 5.2/5.2 prop on 3cell zippy 1800 (4 cell dont fit in plane !!!! and i use a 60 amp esc ,,,,, this setup works 100% but not for the faint hearted !!!! you need good eyes!!! 300+ easy , make sure its painted in good color also and setup should be very small on elevator ,,,,,,,, fly time is 6 mins of fun or hell its what you like . make sure you take out speed before landing .

Back