setup voor barebone honey bee fp.

hallo helivliegers,

ik ben beginnend heli vlieger. ik wil waarschijnlijk de honeybee fp aanschaffen alleen de
electronica lijkt me bagger. vooral die 4 of 3 in 1 controller. ik vlieg al een hele tijd met vliegtuigen dus zender en vliegervaring heb ik al. ik weet waarschijnlijk al de setup die ik ga nemen. Is deze setup wat of is het ook gewoon niks?

deze regelaar voor de staart: http://www.bidproduct.com/part/Product_view_BRUSHED ESC_13.html
deze regelaar voor de hoofdmotor: http://www.bidproduct.com/part/Product_view_BRUSHED ESC_14.html
deze gyro: RCtechnics Internet Store

servo's en ontvanger heb ik nog wel. de orginele hoofd en staartmotor laat ik er gewoon in zitten. ik weet ook wel hoe ik de electronica aan moet sluiten.

verder zijn tips enzo welkom!

stijn tip

of kan ik beter gewoon met een andere heli leren vliegen? ik zit al bij een vliegclub dus dat komt wel goed. is de cp beter? en dan de king v2 of de cp2?

stijn tip

de cp2 raad ik af, heb hem zelf gehad en was een erg zenuwachtich ding.
de king v2 is volgens mij een populaire beginners heli op het moment.

haha ok! ik denk dat ik gewoon voor de hb fp ga. idd, m'n budget is wat aan de kleine kant. na hoe lang ben je ongeveer uitgekeken op een fp? ik wil niet graag dat het net zoals een coaxiale heli is; dat je er te snel op uitkijkt.

dit is trouwens gewoon de fp maar wat is hier allemaal aan veranderd? WEFksW5hmSg[/media] - Honey Bee FP doing stunts
dit lijkt me ok wel leuk maar als beginner is dit denk ik nog niets ofwel?

stijn tip

Laatst bewerkt door een moderator:
je bent er niet snel op uitgekeken, het zal wel ff duren voordat je er alles mee kan. ik vlieg nu ong. een jaar met mijn 04 (ben nu wel toe aan wat groters :P ) maar het heeft heel wat maandjes geduurt voordat ik alles kon. eerst alle sides in proberen te hoveren, en dan rondraggûh!

zo moeilijk is het niet om rond te vliegen met een fp hoor.. echt niet! ik vlieg met mijn 04 makkelijk 8tjes! vind hem ook wel fijn rondvliegen. gewoon kwestie van oefenen.

ok, dan ga ik gewoon voor de honey bee fp.
weet iemand tuning-parts? heb ik nu eigenlijk nog niet nodig maar ik vind het wel
leuk om er een beetje naar te kijken enzo. zijn er uberhaupt wel tuningparts voor de
HB fp?

stijn tip

ok, goede zender heb ik al: mx-12 of in iedergeval goed genoeg. lader heb ik ook al wel voor elkaar. ik wil hem trouwens vliegen met 2s 900 mah 15c lipo's, is dit genoeg?

jawel, lage capaciteit lipo (800-900 mah) = behoorlijk lange vliegtijd, laag gewicht
middel capaciteit lipo (1000-1300 mah) = goede balans tussen gewicht en vliegtijd
hoge capaciteit lipo (1300-1700 mah) = hoog gewicht (stabiel) en lange vliegtijd.
als je hoger gaat dan 1300-1700 dan wordt de heli te zwaar en zal de vliegtijd niks toenemen.

tip: een himodel 1700 mah lipo is even zwaar als de standaard 650 mah accu! je moet zelf maar ff kijken of je een erg laag gewicht wilt.

mijn 900 mah lipo weegt 40 gram met kabeltjes en al.
das denk ik wel licht genoeg ofniet? :wink:

Als je toch echt deze heli omwil bouwen dan zou ik persoonlijk er een heading hold gyro opzetten deze dan bijv. Klik

Ik zelf ben nog bezig om mijn hele heli te verbouwen was ooit ook een honey bee Fp standaard toen naar seperates gegaan nu naar brushless en belt aangedreven( om dat ik van mijn heli de staart nooit goed kreeg. ) Als ik dit allemaal achteraf geweten zou hebben zou ik waarschijnlijk tog voor een king oid. zijn gegaan. Voordeel is wel dat je nu wel de hele heli van voor tot achter en binnen tot buiten kent als je besluit om te bouwen :wink:

Ik heb nu 2 regalaars + speed 300 zit allemaal al aan elkaar gesoldeerd zoals hier Klik en dan het eerste stukje deze kun je zo monteren op je barebone mocht je hier intresse in hebben.

Veel suc6 in iedergeval

Grt.
Jan-Willem

ik hoorde van peter-jan dat je ook een brushless op je heli had/hebt, een 3100 kv inrunner, zo'n rode van hobbycity.
ik zat een beetje te denken en toen kwam ik op ongeveer de zelfde prijs alleen dan brushless. is dat al te doen als beginner en moet de staart dan ook brushless? ik neem aan dat de staart niet brushless hoeft maar ik vraag het toch maar even.

stijn tip

Een brushless staart is megabagger. Heb er eentje op de Pic gehad, en die is er nu weer af. Een bl motor/regelaar combi reageert veel langzamer op het gas, zodat de staart vaag begint te reageren... En even voor de criticus, ik heb een CC Phoenix met een Feigao tailmotor.
Verder vind ik de ellende met een aangedreven staart wel meevallen... Ik denk dat je als beginner meer last hebt van een belt- of torque staart, domweg omdat de aansturing dan gevoeliger is. Ik had er als niet-beginner iig flink last van, als ik met de Hornet de grond raakte was het weer daaag, tail hub.... En met de Pic druk ik het propje er weer op en vliegen maar weer...

Eh, nee? Met een gewone esc op een zelfe motortje (Qua maat dan) maar dan geborsteld is de staart retestrak? Ik heb de Castlelink, dus ook alle settings al geprobeert maar de brushless 2-pool motortjes hebben domweg te weinig koppel om zelfs dat ieniemienie propje snel genoeg op toeren te krijgen. En ik ben het eens dat een fp prop trager is dan een cp prop qua drukvariatie, maar een fp heli heeft ook niet zoveel variatie in koppel als een cp heli...

ke. dan ga ik gewoon voor de honeybee fp met de setup die ik in het 1e bericht postte.
zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
en welke parts gaan het snelst kapot?

stijn

ik zit nu een beetje te twijfelen. zal ik een fp halen of een cp?
ik hoor verschillende meningen. de een zegt dat een fp veel makkelijker is maar de ander zegt dat de cp ongeveer vergelijkbaar vliegt en dat ik later spijt zal krijgen als ik de fp haal. wat zijn de voordelen en na delen?

stijn tip

[offtopic] wie heeft er nog een standaard honeybee ontvanger/gyro? ik wil namelijk mijn 04 vliegen met de mx12.

Back