Setup voor een boot???

Het verhaal hier begrijp ik wel.
Toch vraag ik me nog af hoe je de goede ESC kiest/bepaald?

Als je de berekeningen gebruikt kom je wel aardig uit qua Ampère die bij de motor opgegeven wordt (45A, 37A), toch zie ik hier mensen varen met ESC's van 200A.
Zijn die dan niet wat overdreven? Of haal ik dingen door elkaar?

Laatst bewerkt:
Zijn die dan niet wat overdreven? Of haal ik dingen door elkaar?
Een 200A regelaar voor een motor die maximaal 50A trekt lijkt overdreven, maar de piekstromen bij het opstarten zijn vaak fors hoger dan de nominale waarde, vaar je daarnaast ook nog met een slechte set-up, waardoor de aandrijving méér stroom trekt dan normaal en vaar je veel in deellast (omdat je set-up (nog ) niet deugt) dan wordt de boel warm.

Een kleine regelaar zal dan vlugger aan de thermische grens zitten dan een grote.

Voorbeeld:
In mijn beide Arowana's zit dezelfde motor:
R2hobbies.com - Turborix 1880kv RC Boat 540/3660 Inrunner Brushless Motor, Motors, rcps9153650_b_13
De mijne met vloedkanaal is zwaarder en heeft een 120A regelaar met waterkoeling, op een dag zoals vandaag, met veel wind en golfslag heeft de boot dusdanig weinig weerstand dat het leegvaren van een 4S 5000mAh een amper voelbare temperatuur in motor en regelaar bewerkstelligt.
Vaar ik dezelfde tijd op vlak water, dan moet de aandrijving veel harder werken en is de motoras na 10 minuten onaangenaam heet en is de regelaar lekker warm.

De lichtere boot van m'n zoon heeft geen vloedkanaal en vaart op een 80A regelaar, met dezelfde omstandigheden (golfslag) blijft de regelaar koud bij vlak water wordt de regelaar amper handwarm.
Lipo en propmaat zijn hetzelfde, de lichtere set-up ontwikkeld minder warmte in de regelaar (de motoren zijn na afloop nagenoeg even warm.

Vervang ik de 1880KV motor door een Feigao 2150KV, dan krijgt de lichte regelaar het benauwd door de hogere pieken van de Feigao, de zwaardere regelaar wordt even warm, maar geeft geen krimp.

Groeten, Jan.

Maar hoe bepaal je dan welke ESC je nodig hebt bij bijvoorbeeld deze;
RCtechnics

Is hier een vuistregel voor of is dit meer waar je zelf een goed gevoel bij hebt?
Of is dit ook proberen?

Maar hoe bepaal je dan welke ESC je nodig hebt bij bijvoorbeeld deze;RCtechnics
Is hier een vuistregel voor of is dit meer waar je zelf een goed gevoel bij hebt?
Of is dit ook proberen?

Als de set-up deugt zul je met een (watergekoelde) 50A regelaar moeten kunnen volstaan.

Ik zie de meeste regelaars sneuvelen door fouten in de set-up, waardoor het vaak in de eerste meters al fout gaat, doorvaren resulteert in hoge stromen en oververhitting.

Ook een haperende waterkoeling zorgt voor bak en braadwerk.

Het is deels ervaring, waardoor de basis set-up niet bij de eerste run al voor een opgloeiende regelaar zorgt (altijd met een kleine prop beginnen!) en deels gebaseerd op de maximale stroom, die de motor volgens de fabrikant continue mag trekken, houdt hierbij rekening met het feit, dat de piekstromen bij het wegvaren vanuit stilstand fors hoger (kunnen) zijn.

Daarnaast is het je vaargedrag, dat veel goedkope regelaars naar de eeuwige jachtvelden stuurt, lang in deellast varen (omdat het weer het niet toelaat, of je niet vol gas durft te gaan met je nieuwe boot) in plaats van een kleinere prop te monteren (en wel 80% van de vaartijd vol gas te draaien), of vaak opstarten vanuit stilstand zorgen voor overmatige opwarming van regelaar en motor.

Groeten, Jan.

Back