Zijn die dan niet wat overdreven? Of haal ik dingen door elkaar?
Een 200A regelaar voor een motor die maximaal 50A trekt lijkt overdreven, maar de piekstromen bij het opstarten zijn vaak fors hoger dan de nominale waarde, vaar je daarnaast ook nog met een slechte set-up, waardoor de aandrijving méér stroom trekt dan normaal en vaar je veel in deellast (omdat je set-up (nog ) niet deugt) dan wordt de boel warm.
Een kleine regelaar zal dan vlugger aan de thermische grens zitten dan een grote.
Voorbeeld:
In mijn beide Arowana's zit dezelfde motor:
R2hobbies.com - Turborix 1880kv RC Boat 540/3660 Inrunner Brushless Motor, Motors, rcps9153650_b_13
De mijne met vloedkanaal is zwaarder en heeft een 120A regelaar met waterkoeling, op een dag zoals vandaag, met veel wind en golfslag heeft de boot dusdanig weinig weerstand dat het leegvaren van een 4S 5000mAh een amper voelbare temperatuur in motor en regelaar bewerkstelligt.
Vaar ik dezelfde tijd op vlak water, dan moet de aandrijving veel harder werken en is de motoras na 10 minuten onaangenaam heet en is de regelaar lekker warm.
De lichtere boot van m'n zoon heeft geen vloedkanaal en vaart op een 80A regelaar, met dezelfde omstandigheden (golfslag) blijft de regelaar koud bij vlak water wordt de regelaar amper handwarm.
Lipo en propmaat zijn hetzelfde, de lichtere set-up ontwikkeld minder warmte in de regelaar (de motoren zijn na afloop nagenoeg even warm.
Vervang ik de 1880KV motor door een Feigao 2150KV, dan krijgt de lichte regelaar het benauwd door de hogere pieken van de Feigao, de zwaardere regelaar wordt even warm, maar geeft geen krimp.
Groeten, Jan.