setup voor Ikarus Eco 8, wat, hoe, waar???

Hallo, ik heb sinds kort een Eco 8 met de bedoeling dat ie ooit vliegklaar wordt.

Hij is leeg, maar ik heb al een ontvanger, servo's en lipo accu's (losse 2100mAh cellen, kan ik dus solderen tot bijvb een 3s 2100mAh pakket).

Ik heb vrij weinig ervaring met heli's behalve de simulator en zo'n RTF (kl*te) ding.
Heb zelf voor school ook een fixed pitch heli gebouwd uit een oude Slowmo, mini servo's en wat hout, hij vloog, maar crashen deed ie beter.

Ik kan bij Ikarus een brushless motor bestellen, en een Futaba gy-401 gyro, maar mijn budget staat hier niet echt naar.

Het liefste heb ik dus spullen van bijvb hobbycity.com (prijstechnisch)
Hij hoeft niet super goed te zijn, maar iig wel goed genoeg om leuk mee rond te vliegen.

Dus daarom vraag ik hier om advies.

Groeten Ron

Zelf ben ik tot de ontdekking gekomen dat in Nederland niet veel Eco8 spullen te krijgen zijn.

Maar je zou eens via Ebay kunnen zoeken. Vooral in Duitsland is dit type redelijk goed terug te vinden.

En ook een Brushless motor is daar terug te vinden voor rond de 35 pleuri. Weet niet hoe die werkt want heb nu zelf nog de Ikarus sport motor erop zitten. Deze word pas vervangen als hij de geest heeft gegeven.

Hallo, ik heb sinds kort een Eco 8 met de bedoeling dat ie ooit vliegklaar wordt.

Hij is leeg, maar ik heb al een ontvanger, servo's en lipo accu's (losse 2100mAh cellen, kan ik dus solderen tot bijvb een 3s 2100mAh pakket).

Ik heb vrij weinig ervaring met heli's behalve de simulator en zo'n RTF (kl*te) ding.
Heb zelf voor school ook een fixed pitch heli gebouwd uit een oude Slowmo, mini servo's en wat hout, hij vloog, maar crashen deed ie beter.

Ik kan bij Ikarus een brushless motor bestellen, en een Futaba gy-401 gyro, maar mijn budget staat hier niet echt naar.

Het liefste heb ik dus spullen van bijvb hobbycity.com (prijstechnisch)
Hij hoeft niet super goed te zijn, maar iig wel goed genoeg om leuk mee rond te vliegen.

Dus daarom vraag ik hier om advies.

Groeten Ron

Hallo Ron,

Voor de onderdelen voor de Eco 8 kunt je in Roosendaal bij Quartel terrecht.
Helaas zijn de onderdelen van Ikarus prijzig.
Ik heb nog Eco 7 voorzien van gigatronic liggen die ik niet gebruikt. Het ontbreek alleen het rotor blad.

Hallo Ron,

Voor de onderdelen voor de Eco 8 kunt je in Roosendaal bij Quartel terrecht.
Helaas zijn de onderdelen van Ikarus prijzig.
Ik heb nog Eco 7 voorzien van gigatronic liggen die ik niet gebruikt. Het ontbreek alleen het rotor blad.

Het is niet echt de bedoeling dat ik er een fortuin aan uit ga geven, toen ik die eco 8 nam begreep ik natuurlijk wel dat ik niet voor 2 tientjes klaar was.

Bedoel je dat je die eco 7 misschien wel wil verkopen?

Iig heb ik wat gaan zoeken en ben op een paar gyro's uitgekomen:
http://link.marktplaats.nl/191649632
http://link.marktplaats.nl/190075260 (de 1e 2)
http://link.marktplaats.nl/189857849

Verder vraag ik me ook af wat voor regelaar ik moet hebben, want hij moet wel iets van een soft start hebben ofzo.

groeten Ron

Laatst bewerkt:
Denk eerder aan 15a of zoiets in de buurt voor een eco 8. Dit is geen ruige 3D machine met een hoog toerental op kop!

gezien je een beetje gewicht in de eco moet hebben om te stabiliseren werkt een 3s3p lipo het beste vanaf 6600mah .. daarmee heb je met een brushless setup al gauw 10 tot 11 minuten vliegtijd te pakken (headspeed ongeveer 16 a 1700rpm) en dan is in principe 10c al voldoende! maarrr moet je deze machine dan wel op schaal niveau gaan vliegen en niet 3d. wil je toch 3d... koop wat anders haha:) dan wordt deze toch echt te duur om te pimpen...

Dat ding vliegt bij Ikarus filmpje met een 8cellen 2500mah vlgns mij
iig een dikke Ni/Cd (of Ni/MH) tussen de 8 en 10 cellen rond de 2500mah
niet veel meer iig.

Ik heb een paar weken geleden nog met een Eco 8 gevlogen, daar zat een 10 cellen Nimh. pakket in, met gemak haal je daar 10 minuten mee, de Eco is geen 3D heli, maqar dat wil je ook niet. Het is een prima leshelikopter.

3300 mah cellen, die zijn toch best minder kwetsbaar dan de lipo cellen !
Die kun je dus gewoon leegvliegen zonder dat je pijn in je knip krijgt.

Gewicht valt ook best mee, de heli had plenty power om flink omhoog te gaan.

10 cellen 3300 nimh weegt ca 600 gr?
Je hebt wel 1 volt meer dan met een 3s Lipo.

Effe rekenen, 60min/10min = 6, 6 * 3,3Ah = 19,8 amp.

Mijn 3s 4000 pack weegt 280 gr, en kan makkelijk 20 amp aan.
Eens uitproberen komend weekend.

Heb ook nog 10 celen 3000 liggen, maar die zijn in onbruik geraakt door de lipos..

maar een NiMH accu, zullen we zeggen 10 cellen 3000mAh kost toch al gauw dik €60 (toch?)
Ik heb die Lipo's toevallig nog liggen, dan kan ik een 3s2p maken, en dan zit ik op 4200mAh 11,1v.
Dan zou je dus maximaal iets van 15 minuten kunnen vliegen, dus dan gaat de timer op 8 minuten, dus op die manier noem ik lipo's niet echt kwetsbaar....

De 6A is dan wel met semisymmetrische bladen;-) De eco is erg licht gebouwd, omdat er in die tijd nog geen lichte lipo's waren.

ik heb ook asymetrische bladen, is het hiermee wel mogelijk om op z'n kop te vliegen? (zal voorlopig nog niet van de orde zijn)

Maar weet iemand waar ik een 13 tands motor tandwiel met een 5mm gat kan krijgen?
Ik weet ze wel te vinden, maar dan zit ik op een totaal prijs van rond de €25

Back