Shipyards Kamperkogge

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 14 nov 2020.

  1. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Hou fijn dop, maar ek verkies jou eige Kogge!
     
  2. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Lastig klusje.
     
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat verbaast mij niks Jan, anders wordt de vitrine wel heel donkergekleurd :)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 3
    Na het afronden van de Kamper koggen heb ik nog een Kamper kogge af te werken, namelijk die van de kit van Shipyard. Als je dit tenminste een Kamper kogge kan noemen. Er zitten zoveel verschillen in t.o.v. de replica dat ik me dit afvraag.
    Maar we gaan hem toch afmaken en de verschillen worden vanzelf wel duidelijk.
    Het eerste verschil is de vorm. De Shipyard kogge is langwerpig met rechte zijkanten. De Kamperkogge heeft een duidelijke rondere vorm als een laurierblad.
    Maar we gaan toch door.
    Eerste de stand van zaken.

    [​IMG]

    Zo staat zij er nu bij. Het kasteel staat nog los. Duidelijk is de rechte zijkant te zien.
    U ziet dat er een begin is gemaakt met de laatste huidgang aan de achterkant. Nu herinner ik me dat ik al de gang voor de voorkant aan het passen ben geweest. En daarbij zag ik dat die te smal was, dus dat er nog puntjes van de verticale oplangers te zien waren. Kennelijk heb ik de vorige gangen te veel (meer dan 1 mm) laten overlappen. Doe je dat 0,2 mm te veel dan heb je na 10 gangen een tekort van 2 mm. Dat is kennelijk het geval geweest.
    Maar ik heb geluk gehad want die twee laatste gangen kan ik niet meer terugvinden. En dat is iets waar ik erg goed in ben geworden: dingen vergeten.
    Ik moet daar dus uit restplankjes nieuwe gangen voor maken, en die maak ik natuurlijk iets breder zodat alle topjes wel weg zijn.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2024
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Jan, mijn stoeltje afgestoft dus ik zit er helemaal klaar voor.........
    Succes :thumbsup:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    En ik heb het sigaartje klaar liggen, dus zet mij maar naast Koos, die houd wel van wat sigarenrook. uche, uche
    Veel plezier met deze Kogge Jan :):)
     
    Jaques, janzwart en Herby63 vinden dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Uche, uche, geef me dan een HJ-tje ;)
     
    janzwart vindt dit leuk.
  8. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    ik zit l-a-n-k-a-l hier met de Yuxi (uitgespreekt "Yoshee") - mij Chinese rookgoed!
     
    Pingu57 en janzwart vinden dit leuk.
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 4
    Het dek is dicht gelegd en de rand voor het luik voor de mast is geplaatst. In de binnenkant zijn de binnen wegeringen (?) geplaatst en de knieën daartegen.
    Daar ziet u meteen al wat raars. De knieën horen te rusten op de vier dwarsbalken. Hier zijn er vijf dwarsbalken maar slechts drie paar knieën. Verder is ook duidelijk te zien dat ze beslist niet op de plaats van de dekbalken zitten, dus er niet op kunnen rusten.
    De middelste drie rijen dekplanken bestaan uit twee lagen dun fineer van 0,5 mm. Na dun insmeren met houtlijm begonnen ze al snel rond te gaan staan. Houtlijm is kennelijk te vochtig. Over de volle lengte heb ik er daarom (nog niet gebruikte) klemmen op gezet. Bij loshalen na enige tijd bleken de klemmen te hebben afgegeven op het hout. Van daar die donkergrijze vlekken langs de rand. Aan de zijkant is te zien dat het een halve mm is ingetrokken. En meer is er niet. Het is een werkboot zullen we dan maar denken.

    [​IMG]
    Foto: Let op de plaats van de knieën t.o.v. de dwarsbalken die door de romp steken.

    De rest van de binnen beplanking is ook gereed. Zie hieronder de achtersteven.

    [​IMG]

    En de voorsteven.
    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2024
    TIMBERWOLF, boris279, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    En als je de knieen erbij scratch zodat ze wel overeenkomen met de balken die uitsteken? Pakketten bevatten nou eenmaal veel fouten
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Deze Kogge is inderdaad wel heel anders opgebouwd als je eigen Jan, de ontwerper heeft wel een hoop eigen inbreng hierin gestoken:oops::oops:
     
  12. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    @Stephan Kertész
    Ja dat zou kunnen, is ook niet moeilijk. Die vooraan geeft geen probleem, maar achter zit hij dan pal naast de braadspil en mogelijk ook in de weg.
    Maar om een van tig afwijkingen te corrigeren heeft geen zin. Dus ik volg netjes de bouwbeschrijving.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Een mooi begin zo Jan, en ach een keer gewoon de bb volgen heeft ook wel iets, hoef je niet na te denken ;)
     
  14. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Ja Jaques, Vergeleken met scratch is bouwen met kant en klaar gelaserde onderdelen een hele andere ervaring.
     
    Hans Groenenberg en Jaques vinden dit leuk.
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  16. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 5
    Vandaag weer een flinke update. Het meest opvallende is natuurlijk de kleur. Het donker eiken vond ik nog te licht. Pikzwart zoals de kogge echt is vond ik teveel want daar heb ik er al twee van. Dit donkerbruin (Wenge) vind ik een mooie kleur voor echt oude schepen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder is de beting geplaatst en is het roer aangebracht. Dat was nog wel een dingetje als je het precies volgens de bb wil doen.

    [​IMG]

    Er zaten 8 ringetjes, eigenlijk schijfjes van 1 mm dik en bijna 1,5 mm doorsnede en met een opening waar net een 0,5 mm koperdraad, als vingerling, door kan.
    De plaats van de vingerlingen op de romp wordt aangegeven met kleine puntjes.

    [​IMG]

    Het puntje op het roer is de plaats waar een ringetje met vingerling moet komen en het puntje op de steven is de plaats van een ringetje, net onder die van het roer, waar de vingerling doorheen moet vallen.
    De ringetjes worden met een “beugel” van stevig zwart geverfd papier vastgelijmd.

    [​IMG]

    De ringetjes heb ik op 5 mm koperdraad geregen en ter plaatse met plakband vastgezet om ze met de papieren beugel op de steven te lijmen en uitgelijnd te houden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op het roer ziet het er dan zo uit:

    [​IMG]

    Uiteindelijk is dit het resultaat. Slechts twee ringetjes hebben een echte vingerling, de andere twee lukte niet. Het geheel was zo kwetsbaar dat een druppeltje lijm het geheel wat robuuster heeft gemaakt.

    [​IMG]

    De helmstok moet worden voorzien van twee blokken, maar die moeten eerst nog worden samengesteld.

    [​IMG]

    Deze blokken zijn 3,5 mm groot en moet uit 4 onderdelen worden samengesteld. Dat kan door twee van de rechter rechthoekige stroken aan weerszijden van een van de linker stroken te lijmen.
    Met aan weerszijden van de helmstok een blok is die geplaatst en met lijnen door de blokken vastgezet op het roer.

    [​IMG]

    Hier valt het volgende nog op te merken.
    – Die zijtakels zijn op de replica niet aanwezig.
    – De helmstok loopt op de replica door tot ver onder het kasteel.
    – De achtersteunen van het kasteel staan op het dek, op de replica vormen zij het bovendeel van twee spanten, het kasteel lijkt te ver naar voren te staan.

    Verder is de braadspil gemaakt en onder het kasteel geplaatst en het kasteel staat ook op zijn plaats.

    [​IMG]

    Rechts onder is nog het volgende te zien:

    [​IMG]

    Aan weerszijden van het dek zijn drie jufferblokken, op dezelfde manier samengesteld als de eerder getoonde blokken, en een gewoon blok aan de verschansing geplaatst. Het blok is bevestiging van een pardoen, welke niet op de replica voorkomt.
    Tot zover is de bouw van de romp gereed. Het vervolg wordt de tuigage. Ook die zal nog wel wat afwijkingen t.o.v. de replica opleveren.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2024
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is een heel mooi kleurtje geworden Jan
     
    janzwart vindt dit leuk.
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Die begint er ook weer goed uit te zien Jan :thumbsup::thumbsup:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat blokkenbouw-dingetje is wel leuk. Hoe dik is het hout wat ervoor gebruikt wordt? 1 mm?
     
    janzwart vindt dit leuk.
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland

Deel Deze Pagina