shoalbuster 3009 Vigilant

hallo,

Al een jaartje lees ik nu mee op dit forum en ook zolang ben ik bezig met het bouwen van de Svitzer London(Billing boats).
Maar ook begon het steeds meer te kriebelen om een schip helemaal zelf vanaf tekening te gaan bouwen en dat is de Vigilant geworden, een werkschip van de rederij Engelsman uit Makkum. En vandaag heb ik de eerste zaagsnede gezet. Het zal geen snelle bouw worden daar ik ook nog steeds druk ben met de London.

51eico.jpg

Het begin is gemaakt, :proost:

Ja leuk en eindelijk!
zat me vanochtend nog af te vragen wanneer er eens een van de nieuwe busters op het forum zou verschijnen.
zijn al wel modellen van maar die zie ik hier jammer genoeg nooit.

ben benieuwd wat het gaat worden als het zo netjes word als je London dan belooft het wat.
succes blijf je volgen.

Vandaag begonnen met het uitzagen van de spanten, het ging aardig alleen lijkt het me nu dat er wat veel spanten in zitten maar daar wordt ie stevig van zal ik maar zeggen;)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
het is natuurlijk ook een werk schip, die moeten een stootje kunnen hebben:)
maar ga je de spanten nog hol maken of word het een statisch model, of ga je een plug maken?
en op welke schaal ben je aan het bouwen?

Michiel.

Die gaat inderdaad wel tegen een stootje kunnen!;)
Hij heeft nu in ieder geval al meer spanten dan het origineel in totaal heeft.:D
Succes met de bouw, ik blijf dit draadje zeker volgen.

het is natuurlijk ook een werk schip, die moeten een stootje kunnen hebben:)
maar ga je de spanten nog hol maken of word het een statisch model, of ga je een plug maken?
en op welke schaal ben je aan het bouwen?

Michiel.

De schaal is 1:33 en ik ga de spanten nog hol maken en als de beplanking er op zit zaag ik de bovenzijde van die spanten door waar ik bij de RC, assen e.d. moet kunnen. alleen de boegschroef wordt een verhaal apart, inbouwen is niet zo'n probleem maar er later weer bijkunnen daar moet ik nog eens over denken:confused:

Gr.Jan

Heeft u er een spanten plan bij? Of tekent u alle spanten zelf?

Ik teken de spanten zelf aan de hand van het lijnenplan op het general plan van de vigilant, daar kun je in het geval van de shoalbusters vrij gemakkelijk een spantenplan uit herleiden Bart.
En Botter bedankt voor de link, leuke site met foto,s naar m'n hart.

Gr.Jan

Laatst bewerkt:
Jan
Bedankt voor je antwoorden. mijn stantugje word ongeveer ook 1:33 ongeveer he....
heb mijn spantenplan ook op de zelfde manier getekend, werkte vrij goed, althans ben zover wel tevreden over m,n romp
ooit wil ik in bijpassende schaal nog eens een shoalbuster bouwen, maar heb nog zoveel op m,n lijstje,.
die boegschroef is inderdaad wel een hoofdbreker ben benieuwd....

michiel

Ik heb al een tijdje niets kunnen doen aan de vigilant omdat ik nog steeds druk was met de London, die begint aardig in de richting te komen en voor de afwisseling ook de vigilant aangepakt. De stand op dit moment is dat de spanten af zijn en ik met beplanken van de romp begonnen ben.

gr.Jan
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Oei!
grote zware jongen, mooi werk hoor he!
ben laatst ook begonnen met tekenen, kom alleen door het drukke varen met m'n 1op1 boot er niet echt aan toe, stantug staat ook nog te wachten op een nieuw stuurhuis.

heb een maand of drie in de Eemshaven gezeten, daar wel mooi detail foto''s kunnen maken van de Meltemi.
Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Back