Vandaag maiden vlucht Short Skyvan
Hij heeft gevlogen nadat ik eerst nog de lichte GWS Naro ontvanger gemonteerd heb.
Totaal nu vliegklaaar 360 gram.
Propellors 7X3.5 gemonteerd en de trekkracht totaal kwam op bijna 400gram bij totaal 6A.
Ruim voldoende dus.
Toen het wandelingetje van 5 min naar de vlieg lokatie een grasveld met gras van 1/2M lang dus landen wordt meer een zachte crash.
Reikwijdte test gedaan en dan moest het maar gebeuren.
De wind was zwak maar tegen de wind starten was ook tegen de zon in starten dus dan maar een beetje schuin tegen de wind in.
Motoren gestart en met 3/4gas een klein zetje en daar ging hij dan met een vorse stijg snelheid en een kleine afwijking naar links door prop koppel won hij snel hoogte.
Toen gas wat terug en wat rondjes gevlogen waarbij de ailerrons nogal traag reageerde.
Het blijkt moeilijk weer in een rechte koers te komen vooral bij lagere snelheid dus flink gas er op houden totdat je precies weet waar de grens licht.
Op bepaald moment was ik echter wat te ver weg waardoor ik de controle even kwijt was en de zaak maar op het naastgelegen gemaaide maisveld neer gecrasht/geland heb.
Schade is beperkt tot een strut van het landings gestel af gebroken en een scharnier van het hoogte roer uit stabilo getrokken.
Half uurtje lijmen dus.
De volgende lessen heb ik al geleerd met dit vliegtuig.
1 Laat de snelheid niet te ver zakken want hij kan redelijk langzaam vliegen maar zeker in bochten is er dan geen controle meer door de kleine aillerons en beperkte vleugel oppervlakte.
2 Zeker met wat meer wind is hij wat onvoorspelbaar.
3 Het blijft een klein vliegtuig dat als de zon wat onvoordelig staat moeilijk zichtbaar is.
Dat hij nog zwart is werkt ook niet mee natuurlijk.
Al met al Blijkt de Short Skyvan wel een uitdaging die de nodige capaciteiten van de piloot vraagt.
Ook van de bouwer trouwens.
Ik verwachtte geen makkelijk te vliegen model maar ben zeker niet ontevreden en ga verder met het te leren vliegen. 8)