Short Skyvan depron spanw 105cm bouwverslag

Als je een beetje zuinig met de verf doet kun je er een mooie Pink Skyvan van maken :D :wink:

Nog een leuk idee: depron mannetje op de neus? Is wel schaal :lol:
sc7nossitz1.jpg

Ja dat was natuurlijk te verwachten. :D
Dat is meer werk dan de bouw van het vliegtuig. :cry:
Motoren inmiddels verplaatst en er is nog precies ruimte voor 8" props. :D

maar wel mooi :P
maar waneer wordt de maiden verwacht lijkt me leuk (eventueel filmpje)

rens-zwevertje zei:
maar wel mooi :P
maar waneer wordt de maiden verwacht lijkt me leuk (eventueel filmpje)
Ik ben bezig met een bestuurbaaar neuswiel.
Ik weet niet wat er gebeurd met een vrij draaiend gefixeerd of een bestuurbaar neuswiel.
Ik heb geen richting roeren dus taxi proeven zullen dat wel uitwijzen.
Landingsgestel moet nog gemaakt worden dus ik ben nog wel even bezig.
Ik heb geen videocamera en ook geen filmer in de buurt.
Maar ik hou jullie op de hoogte. :)

Wat lees ik nou?
Ik begrijp dat je 6X een brushless regelaar geen oplossing vindt maar het is misschien leuk leuk te weten wat een dergelijke setup zou presteren.
Ik heb kleine cdrom motoren gebouwd met een 18mm stator en deze wegen ongeveer 24 gram.
De trekkracht bij 6A met een 8X4 prop is 260gram.
Zes van deze motoren leveren dus meer dan genoeg power.
Blijft over het regelaar probleem.
Meer als 1 motor op 1 regelaar is volgens mij wel te doen maar waar de grens licht probeer ik uit te vinden door een Short skyvan met 1 regelaar en 2 motoren uit te rusten.
Volgende stap is dan 3 motoren op een regelaar en als dat lukt dan zou je al met 2 regelaars toe kunnen.
Met betere props valt ook nog wel winst te behalen volgens mij op de geborstelde motoren.
Ik heb zelf al eens props gemaakt uit dun aluminium plaat waarbij je dan zelf de spoed kunt instellen.
Wel veel werk natuurlijk.
Succes.
Hoe heb je dat in gedachten, 2 motoren op 1 regelaar? Wat nou als er eentje ietsjes meer weerstand heeft als de andere? Gaat de timing naar de klote, en als je pech hebt slaat ie een rondje over en dan weet je regelaar het helemaal niet meer.
Waar berust je idee op?

Eindelijk iemand met een vraag over 2 motoren op 1 regelaar.
Wel een reactie op een ander draadje. :?
Ik weet dat dat kan maar wil dat graag in een vliegtuig testen.
Daarvoor heb ik de Short skyvan gekozen en gewoon gemeldt dat er 1 regelaar in komt maar dat is nog niemand op gevallen tot vandaag.
Wat er gebeurt als motor 1 meer weerstand krijgt is heel simpel.
Hij gaat langzamer draaien en de regelaar past de frequentie aan.
Motor 2 volgt die frequentie en gaat ook langzamer draaien.
De motoren draaien dus gewoon op gelijk toeren tal. :)
Je moet die motoren dus gewoon zien als twee tandwielen die in elkaar lopen.
Problemen ontstaan pas als een van beide motoren snel afgeremt wordt b.v. als de prop iets raakt maar dat is op te lossen door de gas op 0 te zetten en opnieuw te starten.
Starten is echter het moeilijkste omdat de regelaar de motoren beide syngroon in de zelfde stand t.o.v. alkaar wil hebben na 1/2 omwenteling!
Dat lukt meestal alleen met onbelaste motoren.
Als de motoren dus een halve omwenteling kunnen draaien en dan pas belast worden dan starten ze goed.
Dit is simpel te realiseren door de prop soepel draaiend t.o.v.van de as te monteren en de O ringen tamelijk slap te monteren zodat de props bij stilstaande motor ongeveer een halve slag kunnen draaien t.o.v. de motor as.:idea:

Ja nou ach ik zat een beetje te lezen en toen las ik dat, moest ik aan dit draadje denken en ik dacht dat het het meest gepast was als ik het hier postte :)

Interessante theorie heb je daar. Ik dacht ook al: als dat al werkt als de motoren draaien en gelijk belast worden, hoe moet dat dan met starten?
Kijk wel uit als je de O-ringen van de propsavers te los monteert, dat je props dan gaan waggelen bij bijv. up trekken. Kun je ook horen bij shockys die de O-ring te los hebben, maken een soort schrapend geluid soms als ze 3D vliegen.
Je kunt dan wel een propsaver pakken die een soort buisje heeft ipv het knobbeltje dat er normaal voorop zit. Dat zal dan waarschijlijk wel werken.
Succes, ik ben benieuwd!

Propsavers maak ik ook zelf.
Ze moeten langer zijn en niet te strak op het centreer gedeelte dan werkt het al.
In princiepe kan de prop zelfs op een kogellager worden gemonteerd om slijtage te verminderen maar dat zie ik later wel.
De Skyvan vorderd niet zo hard maar ik moet even door een drukke periode heen.
Komt allemaal goed. :)

De skyvan Is weer een stuk gevorderd.
Elektronica ingebouwd wielen gemonteerd.
Struts gemaakt van 3mm depron en versterkt met epoxy en glasvezel.
vliegklaar gewicht komt uit op 375 gram met 20C 1000mAh lipo dus dat valt niet tegen.
Ontvanger weegt 40gram en kan nog vervangen worden door een 9gram ontvanger die ik ook heb liggen.
Eerst maar wat testen of alles werkt zoals het moet en dan komt de maiden in zicht. :)

Vandaag maiden vlucht Short Skyvan :D :D
Hij heeft gevlogen nadat ik eerst nog de lichte GWS Naro ontvanger gemonteerd heb.
Totaal nu vliegklaaar 360 gram.
Propellors 7X3.5 gemonteerd en de trekkracht totaal kwam op bijna 400gram bij totaal 6A.
Ruim voldoende dus.
Toen het wandelingetje van 5 min naar de vlieg lokatie een grasveld met gras van 1/2M lang dus landen wordt meer een zachte crash.
Reikwijdte test gedaan en dan moest het maar gebeuren.
De wind was zwak maar tegen de wind starten was ook tegen de zon in starten dus dan maar een beetje schuin tegen de wind in.
Motoren gestart en met 3/4gas een klein zetje en daar ging hij dan met een vorse stijg snelheid en een kleine afwijking naar links door prop koppel won hij snel hoogte.
Toen gas wat terug en wat rondjes gevlogen waarbij de ailerrons nogal traag reageerde.
Het blijkt moeilijk weer in een rechte koers te komen vooral bij lagere snelheid dus flink gas er op houden totdat je precies weet waar de grens licht.
Op bepaald moment was ik echter wat te ver weg waardoor ik de controle even kwijt was en de zaak maar op het naastgelegen gemaaide maisveld neer gecrasht/geland heb.
Schade is beperkt tot een strut van het landings gestel af gebroken en een scharnier van het hoogte roer uit stabilo getrokken.
Half uurtje lijmen dus.
De volgende lessen heb ik al geleerd met dit vliegtuig.
1 Laat de snelheid niet te ver zakken want hij kan redelijk langzaam vliegen maar zeker in bochten is er dan geen controle meer door de kleine aillerons en beperkte vleugel oppervlakte.
2 Zeker met wat meer wind is hij wat onvoorspelbaar.
3 Het blijft een klein vliegtuig dat als de zon wat onvoordelig staat moeilijk zichtbaar is.
Dat hij nog zwart is werkt ook niet mee natuurlijk.
Al met al Blijkt de Short Skyvan wel een uitdaging die de nodige capaciteiten van de piloot vraagt.
Ook van de bouwer trouwens.
Ik verwachtte geen makkelijk te vliegen model maar ben zeker niet ontevreden en ga verder met het te leren vliegen. 8)

Gefeliciteerd! :D
Goed om te horen dat ie vliegt :).

Was dat met 1 of 2 regelaars?

Je kunt een beetje gekleurde verpakkingstape, neontape of een beetje verf op een vleugel doen, liefst een felle kleur, dan kun je 'm gelijk een heeel stuk beter zien, al is het maar een klein streepje over de vleugel.

Dat was met een regelaar.
Zo een simpele ELE 25A regelaar van RC technics.
Starten gaat soms fout maar als hij een maal gestart en synchroon loopt gaat het goed en leveren de motoren veel power voor weinig stroom.
Een van de dingen die ik testen wil is dan ook de vlucht duur.
De romp is een grote kist maar de props staan daar niet tegenaan te blazen en leveren mede daardoor veel thrust. :)

Vandaag weer even gevlogen nadat ik de aillerons langer heb gemaakt tot bijna de volle vleugellengte.
Ook het zwaarte punt iets naar voren gebracht tot 2cm achter voorkant vleugel.
Controle is nu beter maar bij minder als half gas gaat de snelheid er uit en verliest hij snel hoogte.
Meer gas helpt wel maar door duiken bouwd hij bijna geen snelheid op en veranderd in een baksteen.
Zweef eigenschappen zijn dus slecht.
Landing was dan ook weer hard dus na een half uurtje lijmen staat hij nu weer te drogen.
Op naar de volgende vlucht. :)

Filmpje? fotoos? :D
Ben wel benieuwd. waarschijnlijk dat ie dat motorvermogen continu nodig heeft door de (relatief) smalle vleugels? weinig vleugeloppervlak....

Maarja, daar is hij ook wel voor gebouwd. gewoon flink gassen en dingen vervoeren :). (heb je al een servootje om parachuutjes eruit te gooien?)

Filmpje gaat niet lukken maar fotos zal ik proberen met mijn zoon te regelen maar die woond sinds een paar weken niet meer thuis dus dat word wat moeilijker.
Vriendin enz enz.
Ik vlieg dus meestal alleen. :( :)
Dingen vervoeren :? ik ben blij dat ik hem in de lucht kan houden.
Mijn eerste normale landing moet nog komen. :oops:
Echt veel vermogen heeft hij niet nodig.
Bij halfgas dus ongeveer 3A blijft hij hoogte houden maar bij volgas gaat hij niet veel sneller.
Misschien morgen weinig wind dus dan nog maar eens proberen. :)

Helaas 10 minuten gevlogen en toen gecrasht bij landingspoging.
Wind was toegenomen tijdens de vlucht en tijdens landing een windvlaag waardoor hij kantelde en er was geen tijd meer om te corrigeren.
Neus ingedeukt motoren van steun afgebroken een kielvlak af gebroken landings gestel afgebroken. :(
Maar sneller te repareren als nieuw te bouwen dus elektronica er uit en in een 3D vliegtuig bouwen om toch te kunnen vliegen en in tussentijd Skyvan repareren. :)
Een ding is wel een succes en dat is het vliegen met twee brushless motoren op een regelaar. 8)
In de lucht motoren stil zetten en weer opstarten heb ik nog niet uit getest omdat de zweef eigenschappen zo slecht waren.

Back