Shorte Course Trucks?

• Topicstarter Topicstarter Joris R.
  • Startdatum Startdatum
J

Joris R.

Guest
Hallo,
ik zit mezelf al een tijdje af te vragen wat het 'geheim' van SCT's is. Ik snap niet waarom Short Course Trucks zo enorm populair zijn geworden. De Slash was enorm populair, en bijna elk merk heeft nu een SCT. Waarom zijn ze zo populair?

Ik persoonlijk vind een buggy of stadium truck veel leuker rijden dan zo'n SCT en ik heb een Slash louter omdat die enorm stevig is.

Ik weet dat deze vraag voor vele mensen raar zal klinken, maar ik begrijp het niet zo goed.

Wat ik gaaf vindt aan een SC-truck, en ongetwijfeld ook andere mensen is dat hij op een 1/1 racetruck lijkt.
Hij lijkt dus op een echte bestaande auto.
En dat doet vooral de kap, op de 1 of andere manier vindt ik dat er ontzettend gaaf uitzien.
Bekijk maar eens op youtube (of ergens anders) een filmpje van 1/1 SC-truck in Amerika, dat ziet er echt gaaf uit.

Wat ik gaaf vindt aan een SC-truck, en ongetwijfeld ook andere mensen is dat hij op een 1/1 racetruck lijkt.
En dat doet vooral de kap, op de 1 of andere manier vindt ik dat er ontzettend gaaf uitzien.
Bekijk maar eens op youtube (of ergens anders) een filmpje van 1/1 SC-truck in Amerika, dat ziet er echt gaaf uit.
Ooit bedacht een geniaal persoon om op een uitvergroot BMX parcours een stel grote pickup trucks met belachelijk over de top veel vermogen (800 pk) los te laten en daarbij redelijk soepele regels te hanteren. Hierdoor ontstaat een supergave en best extreme rijstijl die voor heel veel vermaak zorgt.
Het succes van de short course trucks in de modelbouw hangt denk ik puur af van het (visuele) vermaak wat deze modellen bieden.

Je hebt inderdaad het realisme van de 1/1 truck's die in Amerika wat populariteit genieten, maar zo mooi vind ik ze toch niet :) Ik heb ze er een paar op vakantie in Amerika gezien (zelfs op straat, niet een raceversie :s) en moet wel eerlijk toegeven dat ze er best wel stoer uitzien :D

Voor mij hetzelfde als bovenstaande
de looks en het rijgedrag hebben mij doen besluiten om voor een shortcourse te kiezen ipv. een buggy/truggy/st achtige auto

Ik heb altijd buggy / truggy gereden

Maar door het verdwijnen van Mol heb ik nog alleen 1/10 buggy gereden.
Nu mag je met de 1/10 shortcourse wagens ook op die tracks, daarmee voorzichtig een slash 4x4 gekocht. Waar ik 2 keer echt al fun heb gehad.

Dan maar een echte race shortcourse erbij genomen, de Asso sc10 4x4. en ik moet zeggen ik was echt onder de indruk gisteren op de baan...

Same here, ze rijden super en zien er gewoon goed uit. :D
Bijkomend voordeel is dat ze ook niet zo snel kapot gaan als een buggy, en als er wat sneuvelt dan zijn de onderdelen goed te betalen. :)

Ik reed altijd onroad maar door de komst van de Slash ben ik destijds overgestapt naar offroad. Na een tijdje begon de Slash te vervelen en heb ik een SC10 gekocht. Vind het leuk rijden, maar dan wel met een milde motor (13,5t), in mijn buggy vind ik het leuker om hard te gaan en met mijn sc10 vind ik het leuker om gewoon wat te driften door de bochten etc..

2011-02-08%25252015.34.11.jpg

zoals ik het verhaal altijd heb gehoord was het gewoon een klasse "voor de lol" naast de serieuze buggy en truggy classes...

Ineens hoefde je niet echt 100% op je lijn te letten want ja die slashes gaan tog niet echt 100% tof, kon je mekaar een beetje opzij rossen want ja ze kunnen het wel hebben en deed het mensen er aan herrineren waarom racen ooit LEUK was als hobby, je weet wel voor je er zoveel tijd en geld aan gaf dat het bijna een 2e baan werd...

Ik denk dat de opkomst van de SC trucks te danken is aan een aantal factoren.

Zoals Firefrenzy al omschreef de "lol" factor op de baan naast het meer "serieuze" buggy gebeuren. Iedereen kon ineens rijden op de baan!! Wellicht zaten een aantal clubs een beetje in de put. Anders hadden ze de SC trucks niet zo snel "omarmd".

Daarnaast het gegeven dat de Slash (toch de eerste Sc truck) enorm duurzaam was/is. Via You Tube was ineens overal te zien dat dit ook echt zo was... Elke SC liefhebber herrinerd zich deze filmpjes vast wel;)

Dan het zeeeeeer makkelijke upgraden.... En!... De intrede (goedkoper worden) van brushless setjes als de VXL en EZ-Run. Resultaat: Behoorlijk snelle auto's...RTR!...voor weinig..

En laten we dan vooral het commerciele inzicht van de mannen van Traxxas niet vergeten. Een copie uitbrengen van een SC truck die je zelf op de 1:1 baan zet, maakt wel even dat je serieus wordt genomen...De marketing afdeling doet de rest.....

Het grappige is dat de RC shortcourse rage het 1/1 SC racen ook hard op de kaart aan het zetten is. Meestal is het zo dat een RC auto de sponsoring draagt van het echte model. In de SC is het inmiddels andersom. De TORC is een series gesponsord door Traxxas! Ook de LOORS auto's rijden rond met sposoring van AE. Zo ver is het dus al.
Traxxas TORC - The Off Road Championship
Lucas Oil Off Road Racing Series

Ik zit zelf een beetje te wachten tot de Baja races een beetje aanslaan bij de RC makers. Baja1000 is echt geweldig het rijden zelf vind ik leuker dan het SC rijden. Het is een soort Parijs/Dakar maar dan anders, veel brutere auto's en geen echte fabrieksteams die de series domineren.
Robby Gordon komt daar o.a. vandaan met z'n Polaris.
Je hebt de HPI trophy truck (die helaas maar 1/12 is) en Losi heeft een soort trophy buggy.

Laatst bewerkt:
Beetje "Kip en het Ei" denk ik dan....

Is de wereldwijde RC SC truck rage nou te danken aan de TORC? (sponsort by Traxxas) Of wint de TORC aan populairiteit door de RC SC trucks?

Feit is dat Traxxas wel zeer goed met zowel de "Kip" als het "Ei" om kan gaan....

Volgens mij werdt de Slash pas begin 2009 populair (en leverbaar) in Europa. In de States was het (daar geef ik je direct gelijk in) al langer aan de gang qua SC populairiteit. Maar als ik Wiki zo eens lees werdt de TORC toch in 2009 opgericht?? En later uitgebreid??

Als de Baja Machine's een hype worden lijkt dat me helemaal geweldig btw. 't Wordt tijd dat Traxxas zich eens gaat verdiepen in dit fenomeen;-)

Laatst bewerkt:
Traxxas - Wikipedia, the free encyclopedia

Slash (2WD)

The Traxxas Slash was introduced in 2008 and is a 2wd 1/10 scale short-course electric race truck. The Slash shares many of its parts with the Rustler, Stampede and Bandit. Differences include a raised chassis (though not as high as the Stampede's) that is also much longer, wider and rectangular, 4.3 inch (diameter) x 1.7 inch (width) all-terrain style tires mounted on 2.2 inch wheels, Traxxas high current battery connectors, metal transmission gears, new waterproof XL-5 ESC, Waterproof 7025 steering servo, 4 channel micro receiver, sealed water tight receiver box, adjustable camber links, rubber sealed ball bearings, nerf bars, hex hardware, light duty drive shaft yokes, new battery hold-downs, short-course truck style bumpers, progressive rate springs, and a wide short course truck style body that encompasses the tires. The claimed top speed is 30+MPH.[39]

In de States werdt de Slash inderdaad in mei 2008 gelanceerd en direct al populair. In Europa werdt de auto later (dus begin 2009) uitgebracht. Zoiets schreef ik toch? ;)

en voor de TORC heette het CORR.

en daarvoor heette het de SODA series in de jaren 70

• Class 11, Stock 1600cc engine buggies with driver only
  • Class 12, Stock 1600cc engine buggies with driver plus co-pilot (Sometimes run with Class 11)
  • Class 1-1600, 1600cc engine buggies with driver only
  • Class 2-1600, 1600cc engine buggies with driver plus co-pilot (Sometimes run with class 1-1600)
  • Class 9, Modified Buggies with up to 1914cc Air-cooled engines, or 1600cc engines water-cooled
  • Class 4, 4 wheel-drive full size trucks
  • Class 5-1600, buggies with driver only
  • Class 6 Modified passenger cars, and later 2wd SUV's
  • Class 7s, 2 wheel-drive four cylinder trucks
  • Class 8, 2 wheel-drive full size trucks
  • Class 8s 2 wheel-drive full size trucks (nearly stock vehicles, with restrictor plate V8 engines)
  • Class 13, 2 wheel-drive full sized trucks with more restrictions than Class 8
  • Heavy Metal, combined race with Class 4 and Class 8 trucks
  • SODA Light A small single-seat short-wheelbase buggy with a small CC snowmobile engine

Back