Show hier je Multicopter, foto's en spec's!!

Dank u heren voor de reacties.
Nu nog het FPV vliegen onder de knie zien te krijgen.

Moet ik alle schroefjes met blauwe loctite vastzetten?

Moet ik alle schroefjes met blauwe loctite vastzetten?

Daar gaan de meningen over uiteen: ik gebruik nooit loctite en alles blijft zitten. Anderen doen het wel, het nadeel is dat als het ooit weer los moet, het lastiger zal gaan met loctite....

Aluminium schroeven zijn vrij zacht. Ik heb er zelf dan de voorkeur voor om een klein beetje blanke nagellak op de schroefdraad te smeren. Dan krijg je ze makkelijker weer los gedraaid.

Lockbond van bison, maar dan echt een heeeel klein beetje.
Die aluminium schroeven draai je in no time dol, dus te veel en ja kan gaan boren.

Gewoon heel weinig gebruiken en zo nu en dan checken of ze nog vast zitten, dan zit t wel snor.

Lockbond van bison, en dan echt miniem! Dus max 1/4 rond en dan max 3 windingen van de bout als hoogte. En niet dikker dan de tussen opening van de 2 naast elkaar liggende verhogingen van het draad.

Dan ben je safe, en haal je het zo los en trilt het niet los.

Nou, het is al weer klaar met vliegen.
De eerste sessie van 3 lipo's ging goed, ik kon rond vliegen zonder problemen.

De 2e sessie was op een andere weide. Ik vloog max. 200 meter op open veld bij me vandaan, en kreeg een failsave. Omdat het gras hoog was kon er een propeller niet draaien. Toen ik halverwege was om hem op te halen stond er al een ESC in de fik, en een motor verbrandt. Had ik misschien met de zender er heen moeten rennen, en hopen dat de verbinding weer in orde kwam, zodat de props gaan stilstaan?

Ik vlieg met orange RX en TX op 2.4 Ghz. Dat moet toch wel een betere range geven dan een miezerige 200 meter? Ik had natuurlijk een range test moeten doen eerst, maar zover vloog ik niet.

Mijn andere quad (450) vlieg ik met UHF, moet ik dat ook op mijn mini doen? Wat is meest gebruikt? Ik vlieg niet in het bos, dus leek mij 2.4 Ghz toch wel geschikt?

Nou, het is al weer klaar met vliegen.
De eerste sessie van 3 lipo's ging goed, ik kon rond vliegen zonder problemen.

De 2e sessie was op een andere weide. Ik vloog max. 200 meter op open veld bij me vandaan, en kreeg een failsave. Omdat het gras hoog was kon er een propeller niet draaien. Toen ik halverwege was om hem op te halen stond er al een ESC in de fik, en een motor verbrandt. Had ik misschien met de zender er heen moeten rennen, en hopen dat de verbinding weer in orde kwam, zodat de props gaan stilstaan?

Ik vlieg met orange RX en TX op 2.4 Ghz. Dat moet toch wel een betere range geven dan een miezerige 200 meter? Ik had natuurlijk een range test moeten doen eerst, maar zover vloog ik niet.

Mijn andere quad (450) vlieg ik met UHF, moet ik dat ook op mijn mini doen? Wat is meest gebruikt? Ik vlieg niet in het bos, dus leek mij 2.4 Ghz toch wel geschikt?
Failsafe zou ik gewoon uitzetten geeft vaak alleen maar problemen

Je moet je Failsave zo instellen:
Als je geen Verbinding meer hebt met je Zender dat de motoren automatisch uitgaan

nu bleven ze vermoedelijk op stationeer toerental draaien

@sanderw13: als je dat doet vliegt ie weg (FlyAway)

Inderdaad failsafe stel je het best in als "baksteenmode" op bepaalde flight-controllers en je beeper actief om hem te vinden, alles uit en drop uit de lucht, alles beter dan een multi die je weg ziet vliegen en waarschijnlijk nooit meer terug gaat vinden.:rolleyes:

Het hangt er wel vanaf welke controller je hebt, met een controller die bv RTH of LAND ondersteund wil je natuurlijk niet dat hij een duik neemt maar netjes terug naar zijn homepunt komt indien er GPS op zit of gaat landen indien zonder GPS in failsafe-mode.;)

Dat orange spul is meer voor parkflyers bedoeld, als je toch uhf hebt kun je daar beter mee vliegen...

Alles duidelijk. Op mijn 450 heb ik de failsave als RTH staan, en beeper gaat af. Op de mini had ik de failsave op 40% gas ingesteld zodat hij redelijk rustig land, en beeper gaat af. De motoren draaien dan inderdaad. Dat is dus mijn fout, ik moet hem met de motoren uit, laten vallen.
Ik weet dat als je je failsave niet instelt, dat de laatst bekende positie wordt vastgehouden. Als je dan net aan het stijgen bent, dan vind je hem niet meer terug.

Op UHF, welke antenne kan ik dan het beste nemen, of neem ik de stock antenne die erbij zit? Ik gebruik het liefste zo'n V antenne, maar die vind in nergens online.

Vliegen jullie ook op UHF dan?

Ik heb van alles wat, op de EzUHF rx heb ik van die kleine antennes voor de mini's.

$_57.JPG

1PC 433Mhz antenna 2.15dBi SMA male Right angle aerial 50mm long for ham radio | eBay

Nee ., ik vlieg gewoon op 2.4 Ghz (en video Link 5.8 )
goed genoeg voor mij
Same here. UHF klinkt leuk, maar ik kan mezelf niet uitleggen waarom ik er geld aan uit zou geven. Dan liever een nieuw frame ofzo..

Met m'n FrSky heb ik nog nooit een failsave gehad. Verste wat ik geweest ben is 800m, maar meestal minder dan 300m.

Failsafe zou ik gewoon uitzetten geeft vaak alleen maar problemen

Extreem slecht advies: precies wat Danny zegt: failsafe is gas uit. In het begin had ik met de mini's de failsafe ook uit staan (dat is bij futaba hold, dus laatste input onthoudt hij) en dat resulteerde erin dat de mini nog 200 meter verder vloog, heel handig..............NOT

Extreem slecht advies: precies wat Danny zegt: failsafe is gas uit. In het begin had ik met de mini's de failsafe ook uit staan (dat is bij futaba hold, dus laatste input onthoudt hij) en dat resulteerde erin dat de mini nog 200 meter verder vloog, heel handig..............NOT
Ik heb bij mij Failsafe uit staan, en dan gaan bij mij de motors uit, maar kan idd ook gas op 0% zetten

Same here. UHF klinkt leuk, maar ik kan mezelf niet uitleggen waarom ik er geld aan uit zou geven. Dan liever een nieuw frame ofzo..

Met m'n FrSky heb ik nog nooit een failsave gehad. Verste wat ik geweest ben is 800m, maar meestal minder dan 300m.

Paar keer failsafe gehad met Graupner en 1.3 GHz.
Redelijk veel schade ook.
Sinds ik UHF vlieg nooit meer een failsafe gehad.
Ik zou je het dus wel uit kunnen leggen maar doe dat niet.
Ik hoef het alleen mijzelf uit te leggen.

Paar keer failsafe gehad met Graupner en 1.3 GHz.
Redelijk veel schade ook.
Sinds ik UHF vlieg nooit meer een failsafe gehad.
Ik zou je het dus wel uit kunnen leggen maar doe dat niet.
Ik hoef het alleen mijzelf uit te leggen.
Als je 1.3 GHz video gebruikt snap ik je punt. Ik bedoelde meer voor storingsvrij gebruik (bijv met 5.8Ghz video)

Zo, tussen al jullie prachtig afgewerkte carbon copters even wat anders:

Q0FEyoc.jpg

Dat zijn:
* 2204 2300 Kv Cobras
* 5030 Gemfans (5040 HQ in de kast, lijkt niet nodig, vermogen zat zo)
* 20 Amp HK regelaars (nog geen SimonK, zal eerst de fets moeten bekijken - schijnbaar worden een aantal erg warm door gebruik van slechte fets.)
* KK 2.1.5 met Stevis 1.18S1
* 1300 Mah 3S LiPO

Frame is het Diatone PolyAmide frame, lekker stevig. ~110 gram op zichzelf.

Als iemand een idee heeft hoe dit netter te maken hoor ik het graag. Echt netjes weg moffelen heb je gewoon een beter frame bij nodig.

y0c3jBY.jpg

Vliegt leuk, PI gains instellen is wel veel kleine stapjes. In Self-level mode hang hij inmiddels prima in de lucht, met self-level uit is het nog best een uitdaging.

Normaal gesproken vliegen wij met zwevers, dit is een voorzichtige stap naar wat anders :)

Als je 1.3 GHz video gebruikt snap ik je punt. Ik bedoelde meer voor storingsvrij gebruik (bijv met 5.8Ghz video)
Je kan ook failsafe instellen op thottle ver onder de hover en selflevel aan. Dan valt ie wat gecontroleerder.
Langzaam naar beneden moet je nooit doen. Dan kun je een keer met iets lichtere lipo zelfs fly away krijgen of je kan heel ver door driften.

Ik zorg dat de mijne net genoeg throttle heeft om een beetje recht naar beneden te vallen en dat ik genoeg tijd heb om zender omhoog te houden om controle terug te krijgen.
Maar met frsky heb je super range. Je video houdt er eerder op dan je controle :)

Back