Shread's Smart LiPo

Ik had ze al eerder gezien die smart LiPo's.
Heel handig, maar ook erg duur. Een voltage booster van HK en een 1S is stukken goedkoper en dat lukt me wel om daar een mooi strak pakketje van te maken.
Nu zijn die dingen er ineens met een magneetschakelaar voor weinig meer. Ik zie nergens goedkope magneetschakelaars. Allemaal zo rond de 25 euro wat ik toch veel geld vindt voor zoiets.
Als ik die 25 Euro aftrek van de prijs van zo'n smart LiPo dan wordt het geheel toch ineens wat aantrekkelijker. Wat werkt een menselijk brein toch vreemd....

Hoe dan ook. Waarom vliegen jullie hier niet mee?
Shread-RC SmartLipo 450HP V6 with Magnetic Switch - Electronics - LiPo Regs & Switches

Een magneetschakeling kan je volgens mij best makkelijk zelf maken, er is een topic daarover op het elektronica gedeelte van het forum

Volgens mij hebben ze sinds kort ooj smartlipos bij hobbyking

less=more

hoe minder electronica hoe beter vind ik persoonlijk , ik kies liever servos voor ofwel 1s ofwel 2s te vliegen , zonder verdere bec , booster ,...

Ja, dat laatste denk ik ook.
Maar ik heb een goede DLG overgenomen een tijd terug en wil daar geen andere servo's inbouwen...
Ja, inderdaad bij HK... Toch is 250 mAH wat weinig en de 1A... Het gewicht is wel weer mooi. Mijn full DLG vertrouw ik die niet toe en in de hobbyking mini-DLG past die niet..

Die laatste vlieg ik al met een voltage booster van hen. Ik wilde nu eigenlijk met enkel een 1S proberen

Edit:
Na betere research zag ik op HK ook nog een 500 mAH. Helaas heeft ook deze een te brede accu (> 20 mm). Dus ook deze valt af voor mijn HK DLG. Ook moet ik te lang wachten vanaf Azië. Misschien koop ik die nog voor mijn HK mini DLG met de bespannen vleugel. Daar wil ik toch een nieuwe pod voor maken.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45439__Hobbyking_174_5v_Smart_LiPo_500mAh_1pc_.html

Laatst bewerkt:
Sinds november 2012 vlieg ik met Smartlipo's: probleemloos.
Vooral het gemak van bijladen, battery-alarm, regelmatige controle-piep zodat je weet of alles nog goed is, zijn erg handig.
De bijgeleverd accu gebruik ik trouwens niet; die heb ik vervangen door 900, 1000 of 1200 Mah Nanotech 1S lipo's. Omdat het laad-circuit voor 650 Mah is wordt er dus langzaam, maar snel genoeg bijgeladen: veiliger.
Magneetschakelaar wil ik niet: inderdaad extra complicatie en niet nodig: aan en uitzetten is super simpel. En: waar is dat verd.... magneetje nou weer...........?

Tja, dat magneetje kan ik aan de sleutelbos doen die weer aan mijn riem vastzit. ;-)
Dat magneetschakelaartje zie ik toch wel zitten en geeft het voor mij de doorslag. Plakband loshalen tussendoor.... Misschien speelt het alleen nu omdat mijn vluchtjes nog wat kort zijn en ik af en toe even alles moet laten bezinken en ook het veld vrij kan maken voor de andere vliegers.

Ik kan dan het toestel even uitzetten zonder de tape los te halen.

Voor mijn aankomende modellen ga ik zeker 2S servo's gebruiken.
Jan weet trouwens precies welk model ik heb want hij heeft hem ontworpen. Het gaat heel langzaam steeds beter. Reparatie aan staartboom was goed gelukt.

Ik wilde dus de 650 mAH nemen, maar twijfel nu dus.
Toch maar die 900 mAH ?
Het gaat me niet om het geld, maar om het gewicht.

Laatst bewerkt:
Ik heb er één met magneet schakelaar. Je moet het magneetje wel precies boven de switch houden. Ben er overigens zeer content mee.

Ik heb hem net gekocht, de 900 mAh...
De 400 mAh accu was 40 gram, dus 10 gram minder in de neus. Het zwaartepunt nog even controleren dus.

De prijs denk ik zo snel mogelijk vergeten met Duvel of "Gulden Draak". De volgende morgen heb je hoofdpijn en besef je weer dat geld beter besteed is aan die accu dan aan drank.

Ik vind magneetjes toch al zo leuk. "It's a kind of magic..."

Ik wilde dus de 650 mAH nemen, maar twijfel nu dus.
Toch maar die 900 mAH ? Het gaat me niet om het geld, maar om het gewicht.

Sja, met 500mAh kan je al bijna een dag vliegen zonder bijladen......neem er 1 die goed past en vul de rest aan met lood. Pb in de neus is geen zonde hoor :D

Ik ben overigens van de minimalistische stijl...geen stepups etc..gewoon accu op je ontvanger en verders nix.

Dat rekenen met Ah maakt het vergelijken wel moeilijker... Die 400 mAh van die NiMH is wel bij een hogere spanning dan van een 1S LiPo. Wanneer de spanning wordt verhoogd naar 5 Volt gaat én de stroom omhoog aan de 3.7 volt zijde om dezelfde stroom te kunnen leveren voor 5 Volt, maar is ook het stroomverbruik van de servo's hoger door de hogere spanning.
Een gedeelte wordt nog omgezet naar warmte bij het omvormen en ook het circuit dat voor al dit leuks moet zorgen moet ook nog opgehoest worden.

Zonder echt te gaan rekenen denk ik dat een 650 mAh smartlipo gelijk is aan een 400 mAh NiMH.
Dat zal toch wel een hele dag vliegen zijn, denk ik.

Die hobbyking mini-DLG wil ik straks gaan proberen met enkel een 10 grams 300 mAh LiPo.

Ik heb een tijdje met een smartlipo gevlogen.
Handig dingetje, maar het heeft ook z'n nadelen (voor mij) die ik hier graag met jullie wil delen.

De voordelen zijn zeker groot, en ik heb er ook lang plezier mee gehad, maar inmiddels overwegen de nadelen.

- duur
- past nier overal in
- dat piepje is op 200 meter hoogte en 300 meter weg niet meer te horen
- opladen
- Stekkertje kan toch best wel snel verloren gaan.
- Gewicht!
- Meer elektronic = meer kans dat er wat kapot gaat.
- Maar nu voor mij het grootste nadeel:
Omdat ik met Jeti vlieg, heb ik via de ontvanger altijd een overzicht op m'n zender hoeveel spanning ik nog heb.
Door de Smartlipo was dat altijd 5V totdat de Lipo leeg was.
Nu vlieg ik met 1s Lipo en ik zie altijd precies hoeveel Volt de cell nog heeft.
Beter kan het niet, en dat zonder extra gewicht.

Maar goed, dat zijn mijn bevindingen.
Ik zoek nu altijd servo's die met een 1s lipo goed werken.
Dan is gewoon het eenvoudigst.

Groetjes,

Jordy

- duur (helemaal mee eens)
- past niet overal in.. (ik wilde die enkel voor dit model hebben)
- Piepje niet te horen (zo hoog kom ik voorlopig nog niet)
- opladen (snap ik niet helemaal... is toch juist makkelijker met een 3S of een voeding?)
- stekkertje.... je bedoelt dat jumpertje? Ik zal zorgen dat ik er een paar op voorraad heb
- gewicht... (ja, klopt.. maar voor dit model heb ik gewichtsbesparing t.o.v. NiMH) 1S durf ik niet aan zonder setup-wijziging en 2S gaat niet vanwege de servo's.
- Meer electronica... als het goede electronica is waag ik me er wel aan. het zijn meestal de contactjes die de storingen veroorzaken. Mijn gevoel zegt me dat dit goede kwaliteit is.
- Ik heb geen telemetrie dus zie toch niet wat de spanning is.

Ik denk dat ik in de toekomst ook naar 1S of 2S ga.
Bedankt voor je feedback

Frater;3403517... - stekkertje.... je bedoelt dat jumpertje? Ik zal zorgen dat ik er een paar op voorraad heb ...[/QUOTE zei:
Ik weet niet of je m'n ELF gezien hebt op de DLG dag?
Zo'n stoffen sleutelhanger eraan met een draadje, dan vind je ze makkelijker terug.
Ik ken mezelf, da's het eerste wat ik gedaan heb!
:)

Dat rekenen met Ah maakt het vergelijken wel moeilijker... Die 400 mAh van die NiMH is wel bij een hogere spanning dan van een 1S LiPo. Wanneer de spanning wordt verhoogd naar 5 Volt gaat én de stroom omhoog aan de 3.7 volt zijde om dezelfde stroom te kunnen leveren voor 5 Volt, maar is ook het stroomverbruik van de servo's hoger door de hogere spanning.
Een gedeelte wordt nog omgezet naar warmte bij het omvormen en ook het circuit dat voor al dit leuks moet zorgen moet ook nog opgehoest worden.

Zonder echt te gaan rekenen denk ik dat een 650 mAh smartlipo gelijk is aan een 400 mAh NiMH.
Dat zal toch wel een hele dag vliegen zijn, denk ik.

Die hobbyking mini-DLG wil ik straks gaan proberen met enkel een 10 grams 300 mAh LiPo.

Dit klopt niet helemaal.

Op 5V zul je minder stroom trekken dan op 3.7v Het gaat namelijk om vermogen en dat blijft gelijk P=UxI

Waar je wel last van hebt is het verlies in de omzetting van 3.7v naar 5v. Zo'n regelaar heeft een rendement van 80 a 95% afhankelijk van de kwaliteit.

Wie zegt dat het vermogen gelijk blijft? Dat motortje gaat ook meer vermogen leveren bij een hogere spanning en zal dus ook wat sneller zijn. Ook de overige electronica gaat meer stroom verbruiken en zet dit om in extra warmte. Dit is ook de reden dat de apparatuur doorbrandt bij te hoge spanning. Als het vermogen op een magische manier gelijk zou blijven dan zou het ook zo op 20 Volt kunnen werken.

Sommige fabrikanten geven ook verschillende snelheden op bij verschillende spanningen.

Moderne computers konden alleen maar zuiniger worden door de spanning omlaag te brengen.

Ik zal eens wat snoertjes maken om het een en ander te meten en te vergelijken.

Laatst bewerkt:
Ik vergiste mij, een motor zal niet meer stroom trekken bij een hogere spanning.

De weerstand van het circuit is bijna nul en de stroom is afhankelijk van de belasting.
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Je beweert nog hetzelfde als de eerste keer. Overigens kun je de weerstand van een motor niet meten met een multimeter. Je meet dan de gelijkstroomweerstand. De motor bestaat uit spoelen en krijgen elke keer een veranderende spanning voor hun kiezen waar ze als spoel tegen verzetten.
Geloof me maar dat in de praktijk (niet in een ideale wereld waar er geen energie omgezet wordt in warmte) er meer energie verbruikt wordt als de spanning opgevoerd wordt.
Ik zal binnenkort eens wat metingen verrichten...

Ik beweer dus dat de stroom van een ontvanger/servo circuit hoger ligt bij 5V dan bij 3.7V. Die extra energie zal vooral verloren gaan aan warmte (ontvanger-circuit & servo-electronica). De servomotoren zelf zullen sneller op positie komen. Bij een pull-besturing zou eventueel de stroom voor de motor wat lager kunnen zijn om dezelfde constante trekkracht te kunnen leveren. Ik vraag me af of dit in de praktijk ook zo is.

Maar wat is volgens jou dan de reden dat het kapot gaat als je de spanning opvoert naar, zeg maar, 12 Volt? Dat zou niet gebeuren als het vermogen gelijk zou blijven...

En je schrijft ook dat de weerstand bijna nul is... dan is volgens de wet van Ohm ook de stroom bijna oneindig. Dat is een stuk meer dan 1 Ampère.

Back