Shread's Smart LiPo

Als we dan toch electrisch gaan praten...

Als de spanning over een weerstand opgevoerd wordt, ga je meer stroom trekken. Het vermogen stijgt dan kwadratisch...

In geval van een motortje wordt het opgenomen vermogen bepaalt door 'de gebruiker' in dit geval dus de kracht die je roer wil omduwen en die door je stangetje met het servomotortje is verbonden.
Hogere spanning is dus minder opgenomen stroom: vermogen blijft theoretisch hetzelfde...

De overige componentjes in de servo moeten wel tegen een hogere spanning kunnen, want daarvoor geldt de eerste stelling dan weer...

Misschien een beetje simplistisch uitgelegt, maar in grote lijnen komt het er wel op neer...
(Er zijn boeken volgeschreven over dit onderwerp, dus da's moeilijk in één reactie samen te vatten)

@bieze
Komt overeen met wat ik schreef.
In de praktijk zijn er veel meer factoren die invloed hebben op het opgenomen vermogen. Dus niet enkel bepaald door "de gebruiker". De minder opgenomen stroom zal lager uitvallen en het motortje wordt wat warmer.

- Stekkertje kan toch best wel snel verloren gaan.
Ik heb het jumpertje met een stukje visdraad aan de kabel vastgemaakt.
Nu kan die toch niet kwijt of mis ik iets.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat die meevliegt elke keer (0.03 gram?)

Ik heb het jumpertje met een stukje visdraad aan de kabel vastgemaakt.
Nu kan die toch niet kwijt of mis ik iets.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat die meevliegt elke keer (0.03 gram?)

full

krimpkous om het jumpertje met een stukje lint met opvallende kleur.....

je vindt het dan altijd terug

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, ik heb dat stekkertje 2 keer verloren.
Dat met de lint is inderdaad een heel goed idee.
Daar had ik zelf ook wel kunnen opkomen....

Gelukkig had ik nog een "grabbelton" met oude PC hardware... dus ook een paar jumpers van de ouderwetse Harddisks.
Die werkte perfect

enne.... 0,03 gram meergewicht is niet acceptabel ;);)

Ik vind het intussen gewoon makkelijker om met 1s te vliegen.
Lichter, smaller, makkelijker te laden (balancer!), goedkoper, en ik weet altijd hoeveel Volt de cell nog heeft d.m.v. telemetrie die in de ontvanger zit.

Waarom moeilijk maken als het ook makkelijk kan?

Een andere optie zou met HV servo's en een 2 cell lipo kunnen zijn.
Ook hier weer alle voordelen zoals bij een 1 cell setup.

Natuurlijk werkt het ook wel goed met een smartlipo, dus kan iedereen dat kiezen waar de voorkeur naar gaat.
Gelukkig maar!

Groetjes,

Jordy

Deze week ook een harddisk gesloopt. Een Western Digital Raptor. Volgens mij was die niet eens kapot, maar lag hij toch in de ton omdat ik hem niet wilde (veel te klein en teveel herrie). Ik heb hem opengemaakt voor de magneten die er in zitten. Die zijn echt sterk! Sowieso zijn ze in die harddisks sterk, maar deze helemaal.

Dat Shread-RC magneetje is maar een suf magneetje... Ik heb hem nog alleen maar droog getest (enkel in het weekend ben ik bij mijn vliegtuigen), maar kan me niet voorstellen dat die originele magneet iets doet als die in de romp zit. Gelukkig heb ik nu in ieder geval deze.

Wat vandaag ook binnen kwam was mijn zending uit HongKong. Die SmartLiPo is wel een heel stuk goedkoper. € 13,- is toch wel heel andere koek. Geen magneetswitch, maar toch ook een laadmodule. In ieder geval goed genoeg voor mijn HK Elf-lookalike. Misschien dat ik daar een ander cockpitje voor ga maken want die heeft een keer een tik teveel gehad.

Voor mijn scratch-built project heb ik eeen mooie dunne 350 mAh ronde LiPo met een doorsnede van maar 8mm.

Back