Shuttle plus

ik heb afgelopen donnerdag mijn eerste heli gekocht de hirobo shuttle plus
heeft iemand al ervaring met deze heli en eventueel tips

geoffrey

Hoi,

Ik heb zelf nob nooit van een shuttle plus gehoord. Ik vlieg zelf een shuttle challenger. Ben nog maar een beginner. Maar wat ik over het algemeen weet over de shuttles is dat ze erg sterk zijn. Letterlijk in materiaal. Voor de rest kan ik je niet veel vertellen heb namelijk pas twee keer gevlogen.
Als je nog vragen hebt stel ze gerust.

greets Christopher

Ik vlieg zelf al twee jaar met een Shuttle ZXX.
Het enige dat een zwak punt is is de staartrotor, de originele as kan namelijk vrij snel inslijten op de lagers en daardoor krijg je trillingen.
Dus zorg ervoor dat je de staartrotor as met wat locktite vast zet op de lagers zodat de binnenring van het lager vast komt te zitten op de as, hierdoor voorkom je dat hij kan gaan slijten en zul je er lang plezier van hebben.
Voor de rest is het in elkaar zetten geen probleem zorg er wel voor dat je op alle bouten en moeren locktite gebruikt, want een heli trilt behoorlijk en voor je het weet trilt het los en vliegt het om je oren.

Voor de rest is het in elkaar zetten geen probleem zorg er wel voor dat je op alle bouten en moeren locktite gebruikt, want een heli trilt behoorlijk en voor je het weet trilt het los en vliegt het om je oren.

wijsheid is om bij het bouwen veeeeeel tijd en veeeeeel aandacht te besteden aan het balanceren van de diverse onderdelen welke trillingen veroorzaken. (koppeling,koppelingshuis,koelfan,rotorkop etc)
alles netjes balanceren enuitwegen scheelt een enorme slok op de borrel wat trillen betreft.
ik heb mijn raptor v2 heel secuur gebouwd en die trilt dus helemaal niks.
wel draai je meestal met een hoog toerental en kunnen je boutjes daardoor wat sneller losgaan, dus idd wat huey-pilot zegt, goed locktiten :D

het beste boek om te hebben, met alles erin over de bouw en afstelling van je heli is de "bijbel" rays authorative helicopter manual. oa te verkrijgen bij flycam.

Ik heb zelf nob nooit van een shuttle plus gehoord

dit kan inderdaat kloppen want dit is net een nieuwe heli van ze

neuheiten_shuttle_plus_1.jpg

dit is hem

groeten geoffrey

ZXX tip van de dag

Ik heb zelf 5 jaar Shuttle gevlogen en gecrashed. Zelf heb ik altijd wel veel nut gehad van de volgende leverancier: QuickUK
Ze leveren alles via internet. Perfecte service.

Deze jongens verkopen bijna alle onderdelen in metalen uitvoering. Vooral de bladen zijn daar goedkoop (carbon of kunststof). Maar leveren ook originele onderdelen. Ze werken vanaf het vliegvled in Sussex (meen ik mij te herinneren). Leveringen zijn meestal binnen 4 tot 5 werkdagen in huis.

Het meeste nut heb je aan hun metalen mixer voor de rotorkop. Deze heeft standaard nogal wat speling (plastic). Ik weet niet of Hirobo dat zelf al heeft opgelost maar toch... Scheelt een heel eind in de trillingen, zeker bij gebruik an goede kunststof bladen.

Tevens kan ik een aluminium staartstuk aanbevelen in combi met goed uitgewogen staartbladen.

Ik weet niet of de plus een topstarter heeft. Zo niet, zorg er dan voor dat je ereen vind. Die dingen leveren je veel plezier en vergroten het startgemak.

Tevens zorgen voor een externe gloeiplug aansluiting. Dan hoef je tenminste niet onder die heli te rotzooien met zo'n gekke knijper. Gewoon een tulpstekker en klaar ben je.

Belangrijkste tip van alle: LET OP DAT JE THROTTLE OP STATIONAIR STAAT BIJ STARTEN. het is een kleine heli. maar voldoende kracht om behoorlijke schade te maken op een mensenlijk lichaam. HET IS GEEN SPEELGOED. Ook na verloop van tijd als je slordiger wordt (Ja, ja, iedereen zegt dat altijd dattie zal opletten).

Als je de Shuttle een beetje goed bouwt en hier en daar upgrade is het nog steeds na al die jaren de beste beginners/gevorderden heli voor relatief weinig geld. OK, ik ben bevooroordeeld. De enige reden dat ik nu geen shuttle meer heb is omdat ik geen tijd meer heb om te vliegen.

Misschien van de zomer weer.

Succes in ieder geval met je heli en hou in het begin de staart naar je toe, de rotor boven en de skids naar beneden.

Danny

PS: Kijk ook maar eens op google: shuttle zxx. In principe dezelfde heli.

Re: ZXX tip van de dag

Danny van Dijk zei:
... Belangrijkste tip van alle: LET OP DAT JE THROTTLE OP STATIONAIR STAAT BIJ STARTEN. het is een kleine heli. maar voldoende kracht om behoorlijke schade te maken op een mensenlijk lichaam...
Rotorkop altijd vasthouden bij een bladhouder tijdens het starten, mocht de motor volgas willen gaan draaien dan zal de koppeling hem afremmen. De motor komt niet op toeren en zal niet veel koppel/kracht kunnen ontwikkelen, de rotor is makkelijk tegen te houden. Niet schrikken en nooit los laten. De koppeling zal verbranden maar dat is geen ramp.

Voor een elektro heli is het een ander verhaal, elektromotoren genereren hun volle koppel/kracht ook al bij nul toeren.

Danny van Dijk zei:
...hou in het begin de staart naar je toe, de rotor boven en de skids naar beneden...
Dus dat deed ik al die tijd fout ;).

Shuttletje

Een beetje humor moet kunnen toch?

Zonder gekheid. Ik heb een keer gezien wat een startende Shuttle kan doen bij iemand met een korte broek aan. Het was geen lekker gezicht. Ik breng het als een grap en de meeste vinden het onzin. Tot het iemand overkomt. Ik vloog toendertijd zelf met carbonbladen. Die persoon gelukkkig hout. Die snijden wat minder diep.

Verder, als je inderdaad de rotorkop vast houdt, kan er weinig gebeuren. Ik vind het wel leuk dat er weer mensen zijn die teruggaan naar de ouwe trouwe shuttles. Ze zijn een tijdje uit de gratie geweest.

Nogmaals, heel veel plezier met je heli, neem les, en hou vol. Het is niet echt makkelijk om te leren, maar als je het onder de knie hebt is het een verslaving.

Electro: zie daar hun voordeel, buiten de stilte.

Danny

ik vlieg met een zxx => en ik heb dat staart probleem ook

het is al een oude shuttle zxx met serieus wat vlieguren op de teller,
ik denk dan ook dat dit staart probleem puur slijtage is ...

moet ik dus eens nakijken ! bedankt voor de tip !

Y

Shuttles Rule !!!........ vlieg al 12 jaar de shuttle in al zijn versies, ik vind persoonlijk dat er geen betere beginnersheli is dan de shuttle...
En inderdaad kun je met de hebbedingetjes van Quick er een heel leuk vliegende heli van maken, alhoewel dat bij de ZXX niet zo nodig is, Bij de plus zou ik wel snel de tuimelschijf vervangen voor een wat beter exemplaar en ook de rotationguide..... deze heb ik dus altijd als optie op voorraad liggen aangezien het toch wel een gevraagd artikel is.
Alhoewel de opties voor de Raptor ook niet aan te slepen zijn..........
.................................Peet...........................8)

Back