siai marchetti sf260

• Topicstarter Topicstarter matt4
  • Startdatum Startdatum
Nou even een testje of dat het lukt met die foto's.

Zo moet hij er dus uiteindelijk uit komen te zien:

[/img]http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-7537

Berto,

Bedankt voor de tip! Nu nog bouwfoto's maken en dan komt het helemaal goed!

Zodra er bouwfoto's zijn wordt het SF-260 bouwverslag draadje begonnen.

Graag gedaan :wink:

Wat mij betreft hoef je geen nieuw draadje te openen (mijn mening) maar ga je gewoon hier verder, maar dat moet je maar even bekijken.

Formaat van de foto`s is via foto.modelbouwforum.nl max. gesteld op 640x480 (gaat automatisch???).
Dus ook graag je eigen foto`s op dit formaat als max. te houden.

Grt,
Berto.

Zo van het weekend de bouwfoto's verwerkt. Nu het resultaat:

De tekening is eindelijk klaar, het bouwen kan beginnen.
DSCN1189.JPG

Nogmaals goed controleren of het retract er goed ingetekend is. Omdat de constructie van de bevestiging hiervan geheel in de vleugel geintegreerd is, is er bij een constructiefout (lees ontwerpfout) na de start van het bouwen geen weg meer terug.
DSCN1193.JPG

Nogmaals controle met bevestigingsplankje van retract.
DSCN1237.JPG

De omtrekken van alle ribben tussen de wortelrib en de tiprib zijn achterhaald met een ribbenschuurblok. Daarna is elke rib overgetekend op papier. Dan wordt in elke rib de constructie ingetekend.
DSCN1195.JPG

De ribben met ingetekende constructie zijn tweevoudig gecopieerd en op het gewenste hout geplakt.
DSCN1197.JPG

Alle balsa ribben zijn uitgesneden en die van triplex zijn uitgezagen.
DSCN1201.JPG

Alle onderdelen van de vleugel zijn klaar. Het is zo net een bouwdoos.
DSCN1240.JPG

Dit is het voorlopig resultaat na start van het bouwen van de rechtervleugel.
DSCN1244.JPG

Nieuwe bouwfoto's volgen spoedig.

Erg mooi hoor.
ik heb ook nog even naar de info op de website van je club gekeken, ziet er erg goed uit.
overigens heb je wel een hele mooie ruimte om te werken met die 2 tafels zo.

Wat ik persoonlijk wel jammer vind is de uitlaat die er onder uit steekt.
Zou ik liever hebben gekozen voor een uitlaat die helemaal weggewerkt kan worden (indien mogelijk)

Groet,
Jaap

Jan,

Merk retracts is Eurokit en dan type met de zwaardere aluminium behuizing tot 10 kg dacht ik. Eerste ervaringen hiermee zijn goed. Plug en Play zondere problemen en veer retour bij gebrek aan lucht. In de praktijk moeten ze zich nog bewijzen maar ik heb er wel vertrouwen in. Zijn trouwens zeer prijsgunstig t.o.v. ander merken. Nadeel is dat deze alleen prijsgunstig zijn als ze 90 graden intreken.

Bij de SF 260 is dat geen probleem omdat wanneer het landingsgestel zoals de echte precies verticaal onder de vleugel gemonteerd worden, ze in ingetrokken toestand ook zoals de echte niet parallel aan de vleugel worden ingetrokken. De wielen liggen enigszins scheef in de vleugel en komen er zelfs bijna voor de helft uit.

Jaap,

Tweede bouwtafel wordt verhuurd aan mijn broer. Huurprijs hiervan is in natura in de vorm van regelmatig een bak bier.

Een uitlaat die geheel onder de motorkap zit valt zeker te overwegen. De SF 260 wordt echter geen 100% schaal wat betreft afwerking zoals met een verdiepte cockpit e.d. Vraag is of het dan de moeite waard is.

De SF 260 wordt echter geen 100% schaal wat betreft afwerking zoals met een verdiepte cockpit e.d. Vraag is of het dan de moeite waard is.
Jazeker!

Een (al dan niet) verdiepte cockpit zie je niet in de vlucht; een uit de motorkap hangende uitlaat ( :evil: ) wel.

Just my two cents . . .

jan.

bla31 zei:
Jaap,

Tweede bouwtafel wordt verhuurd aan mijn broer. Huurprijs hiervan is in natura in de vorm van regelmatig een bak bier.

Een uitlaat die geheel onder de motorkap zit valt zeker te overwegen. De SF 260 wordt echter geen 100% schaal wat betreft afwerking zoals met een verdiepte cockpit e.d. Vraag is of het dan de moeite waard is.

Haha, die is goed zeg, en dan tijdens het bouwen samen leegdrinken zeker. :proost:

Overigens sluit ik me verder bij Jan aan wat betreft de uitlaat. Maar misschien dan bij het volgende model

Hallo hier BLA 26,

Ik zie dat je verder gaat met het bouwverslag op het forum, ik dacht al ik zie of hoor niets meer over de 260.:cry: :cry:
Zo als ik zie ben je al weer een eind verder met de vleugel.
Mischien is het toch raadzaam om mij de verdere verloop te stuuren zodat alles bij elkaar staat.

Groetjes BLA 26 :proost:

Hallo BLA 26,

Is een goed idee om eens een keer alles bij elkaar te zetten in één verslag en deze op één of beide sites van Aeroclub Bladel te zetten.

Ondertussen zijn er is er weer voldoende vorderingen gemaakt met de bouw van de vleugel:

Bovenkant vleugels met alle liggers erin gelijmd en voorligger afgeschuind.
DSCN1250.JPG

Bovenkant vleugel nu nog gedeeltelijk beplankt met 1,5 mm balsa.
DSCN1253.JPG

Vleugel omgedraaid en hoofdliggers geplaatst.
DSCN1266.JPG

Alle liggers geplaatst en de retract-bevestiging met 2-comp. lijm in de vleugelstructuur opgenomen.
DSCN1276.JPG

Passen van het retract in de bevestigingsplaat.
DSCN1279.JPG

Nogmaals een foto van andere zijde.
DSCN1280.JPG

Omdat ik misschien ooit nog wel wapentuig onder de vleugel wil gaan hangen heb ik ophangpunten in de vleugelstructuur verwerkt op de ongeveer dezelfde positie als bij het origineel. Ook wil ik hier servosnoer naar toe trekken voor een kleine servo of een ontstekingsdraad o.i.d. Achteraf is dat moelijk te doen. Het kan er dus maar vast inzitten.
DSCN1281.JPG

Nu het spannende gedeelte: klopt de hoek van de retractbevestiging t.o.v. de vleugel ook als het landingsgestel ingetrokken is? Heb ik het goed uitgetekend? Even testen dus!
DSCN1282.JPG

Ja, de wielen steken ingetrokken ongeveer half uit de vleugel dus OK.
DSCN1286.JPG

Nu nog blokjes balsa voor in de achterste vleugelligger en de voorste rolroerligger maken en plaatsen voor de bevestiging van de Robart scharnierpennen. Eigenlijk zijn het kleine 8 mm dikke stukjes rib.
DSCN1289.JPG

Hee Bla 31,

je moet even je spaties verwijderen tussen de
tags en bij de diverse verwijzingen de voorste "haakjes" [ plaatsen.

i]

Verder ziet het er goed uit, succes met het bouwen verder :wink:

Grt,
Berto.

Sorry hoor,
maar ik zag het en wist niet dat je er al mee bezig was, de post was zeker net geplaatst toen ik mijn reactie gaf :)

Maar ga zo door ziet er mooi uit.

Grt,
Berto.

Nou de tweede vleugelhelft is eindelijk zover klaar dus nu een update:

De tweede vleugelhelft is klaar:
DSCN1345.JPG

Zo moet het worden:
DSCN1349.JPG

Uittekenen waar de vleugelinstelhoekmallen op de bouwplank moeten komen:
DSCN1350.JPG

De vleugelinstelhoekmallen zijn klaar:
DSCN1351.JPG

Vleugelpanelen "droog" in de mallen gezet tbv van het uitmeten van de V-stelling en gelijke tipinstelhoeken.
DSCN1355.JPG

Vleugel in de mal vanaf de tip gezien.
DSCN1357.JPG

Het rechterpaneel verstellen en fixeren totdat de hartlijn van de tiprib op 0 graden ligt. Daarna de andere zijde instellen.
DSCN1360.JPG

De instelling van de vleugelpanelen wordt gefixeerd met balsa klosjes bij de wortelrib.
DSCN1361.JPG

Nogmaals de instelklosjes.
DSCN1362.JPG

De middenrib is voor en achter ingezagen tbv de vleugelverbindingsplaatjes.
DSCN1363.JPG

Het precies op maat maken van de vleugelverbindingsplaatjes heb ik gedaan door eerst kartonnen mallen te maken. Het is de eerste keer dat ik het zo doe en het werkt erg snel en makkelijk.
DSCN1364.JPG

Voor het eerst een beetje op eigen benen.
DSCN1367.JPG

De positie van de gaten waar de wielen in komen te vallen wordt eerst uitgetest met kartonnen mallen. Als alles naar wens uitgemeten is kunnen deze mallen na indekking van de onderkant gebruikt worden voor het uitsnijden van de indekking op de psoitie van de gaten.
DSCN1368.JPG

Zo komt het eruit te zien als de wielen ingetrokken zijn.
DSCN1369.JPG

Nu moet er nog servosnoer tbv de servo's getrokken worden, een extra laag balsa tbv van de wielgaten ingelijmd worden en dan kan de vleugel geheel ingedekt worden.

Mij is opgevallen dat voor zaken die precies uitgemeten moeten worden het ideaal is om eerst kartonnen malllen te maken. Karton is gemakkelijk te bewerken en dat scheelt een hoop ergenis en gepruts.

Mooimooimooimooi! :P

Petje af. :worship:

Eén vraag: zijn die twee V-stukjes de enige twee die de vleugel bij mekaar houden?

Niets bij de voor- en achterlijst? :?

Dan lijkt het me niet over-geconstrueerd . . . :nooo:

jan.

Eén vraag: zijn die twee V-stukjes de enige twee die de vleugel bij mekaar houden?

Niets bij de voor- en achterlijst?

Dan lijkt het me niet over-geconstrueerd . . .

Ja hoor, die twee stukjes zijn meer als voldoende. V-stukjes bij de voor- en achterlijst hebben als nadeel dat ze door het profielverloop erg smal zijn, terwijl als ze dieper in de vleugel geplaatst worden, ze veel hoger kunnen zijn. Kijk maar op de foto's hoe hoog de door mij gebruikte V-stukjes zijn. De krachten komen er alleen vertikaal op en door de grootte hoogte heb ik ze ook maar van 4 mm triplex gemaakt. Het voorste V-stuk vangt ook de krachten van het landingsgestel op.

Tevens komt er later ook nog een glasmatje over de naad heen wat ook de krachten over de gehele vleugel verdeeld.

Marcel:
Het is inderdaad heel netjes gebouwd(ik wist niet dat jij ZO netjes kunt bouwen :oops: ) zelfs de bouw tafel is netjes!!

ps zou je de gaten van de wielen niet iets groter maken (voor als de veerpoten iets naar achter geveerd blijven na de landing anders moet je mischien elke keer aan de poten buigen, maar misschien valt het mee om dat het korte poten zijn??)

Als je zo door blijft werken kun je meedoen in roosendaal (als je wilt natuurlijk)

Groetjes Eric

Back