Siemens-Schuckert E1

jitze

PH-SAM
Bij een partijtje tekeningen die ik pas kocht zat een tekening van dit kistje. Gelijk maar bovenop de stapel gelegd omdat ik hem zo leuk vond.

Het gaat om een toestelletje van omstreeks de eerste wereldoorlog, om precies te zijn vloog hij eind 1915 voor het eerst. Er zijn er 20 geproduceerd. Veel meer weet ik er niet van. Vandaar gelijk de vraag hier: wie heeft er meer info en foto's?

Vanmiddag een klein beginnetje gemaakt omdat ik met andere klusjes niet vooruit kon:
full


Via Google kwam ik vooral foto's tegen van anderen die het toestel van deze tekening hebben gebouwd.
Het eindresultaat ziet er ongeveer zo uit, maar dan hopelijk mooier :p
Siemens_Schuckert_E1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De enige foto die op internet te vinden is van dit toestel:
8608L.jpg


En nog wat spekjes van het model:
Spanwijdte: 960mm
Lengte: 820mm
AUW: 650gr
 
Mooi project Jitze, gaan we zeker volgen.

Info is idd. moeilijk te vinden van de E.I. Ik ben even bezig geweest op Aerodrome.com en zelfs daar is het huilen met de pet op. De info die ik kon vinden staat hieronder. Heb nog wel een vraag uit staan voor foto's dus wie weet komt er nog wat. En als ze het daar niet hebben wordt het heeeeel lastig om wat te vinden.

Gr. Teus

Siemens Schuckert E.I (SSW E.I)
1915
one-seater (fighter)
1 x 100 HP Siemens-Halske Sh.I,
Span: 10,00 m
Length: 7.10 m
Height: 2.80 m
Wing Area: 16.00 m²
max. Weight: 673 kg
empty Weight: 473kg
max. Speed: 140 km/h
Ceiling: 20240 ft. (about 6150 m)
Range: 210 km
Armament: 1 machine-gun
 
Jitze,

Onderstaande info via het Aerodrome forum verkregen, goed begin van de info denk ik.

Hello Teus,

Following the appearance in the autumn of 1915, a small batch of twenty of these aircraft was ordered. It was of conventional construction, with ply-covered fuselage and fabric-covered wings, with warp control instead of ailerons; production machines did not feature the pointed spinner of the prototype.

Engine: 100 hp Siemens-Halske Sh.I
Span: 10,00 m
Length: 7,1 m
Weights:
Empty: 473 kg
Loaded: 673 kg
Duration: 1,5 hr.
Armament: one Spandau-MG

The Siemens-Schuckert E.III, built in 1916, was virtually an E.I with a 100 hp Oberursel U.I engine. One Spandau gun was fitted. Only six machines were built.

From German Aircraft of the first World War by Gray & Thetford.

And now (sorry, only in German):

Bauart: Verspannter Schulterdecker

Tragwerk: Zweiteiliger Flügel von gleichbleibender Tiefe, Enden schräg, gelenkig am Rumpf angeschlossen. Jede Flügelhälfte durch je vier Spanndrähte zum oberen und unteren Spannturm abgefangen. Oberer Spannturm kurze A*-Strebe aus Stahlrohr auf dem Rumpf, unterer Spannturm Dreibein aus Stahlrohr unter dem Rumpf zwischen den Fahrgestellstreben, aber nicht mit diesen verbunden. Flügelaufbau: Zwei hölzerne Kastenholme, Rippen aus Sperrholz, hölzerne Nasen- und Endleiste, Stoffbespannung.

*without the slash ;)

Rumpf: Boden und Seiten flach. Decke leicht gewölbt, senkrechte Schneide, vier hölzerne Gurte und Abstandsstreben aus Holz, Sperrholzbeplankung.

Leitwerk: Dreieckige Seiten- und Höhenflosse mit unausgeglichenen Rudern, Flossen und Ruder aus Stahlrohr mit Stoffbespannung. Quersteuerung durch Flügelverwindung. Knüppelsteuerung über Seite und Steuerhebel.

Fahrwerk: V-Fahrgestell, Achse gummiseilgefedert. Hölzerner Sporn, gummigefedert, lagerung im Rumpf.

Triebwerk: Motor: Siemens-Halske Sh.I, 110 PS, gelagert in der Motorverkleidung und im Frontschott. 3/4-kreisförmige Motorverkleidun mit großen Öffnungen im Frontblech. Zweiflügelige hölzerne Zugschraube, Treibstofftank im Rumpf.

Bewaffnung: Ein 7,9 mm MG 08/15, etwas rechts aus der Mittellinie versetzt, fest auf dem Rumpf eingebaut, durch den Luftsschraubenkreis feuernd, Fokker-Steuerung. 500 Schuß Munition

Bemerunkg: Konstruktion Bruno und Franz Steffen

from: Die deutschen Militärflugzeuge 1910-1918 by Kroschel und Stützer

Regards

Rainer
 
Dankje Teus! Hier kan ik al veel mee!

Schaal is dus ongeveer 1:10, erg veel voor t leuk...

De tekening is overigens ook afwijkend van het model. Het kielvlak op de foto is veel kleiner dan dat op tekening. Misschien dat ik voor een middenweg ga om het vlieggedrag een beetje vriendelijk te houden.


wing warp control gaat voor mij de eerste keer worden. Moet ik nog maar eens goed over nadenken.
 
dit kisje werd bij ons op de klub altijd een ugly stik genoemd
en werd erg veel gebruikt voor kamikaze kombat
dus ecspres proberen elkaar uit de lucht te vliegen
 
wing warp control gaat voor mij de eerste keer worden. Moet ik nog maar eens goed over nadenken.

Ton en Hannesie kunnnen je hier wel verder mee helpen denk ik. Volgens mij hebben ze het ook op de Nieuportjes.
 
Archhhh, Jitze ook al aan de houtje-touwtje kisten. :hammer:
Het moet niet gekker worden.
;)

Maar een nieuw bouwverslag is altijd leuk!
 
@Ramses: bedankt voor de info! Er staan daar in ieder geval wat foto's die voor de bouw goed gebruikt kunnen worden.

@Wouter: dit zijn gelukkig maar 8 touwtjes. En je moet alles een keer proberen he! Echt schaal zal hij nooit worden omdat er te weinig info is en de schaal te klein is. Maar alsnog zal ik mn best doen er een mooi toestelletje van te maken.
 
Nog wat foto's via Aerodrome.com verkregen (thnx to Brad), en er is meer onderweg :D

Blijft een feit dat er verschrikkelijk weinig over het kistje bewaard is gebleven.

16060d1265045276-siemens-schuckert-e-i-info-needed-siemens-schuckert-ei-2.jpg


16059d1265045270-siemens-schuckert-e-i-info-needed-sse1-2.jpg


16058d1265045258-siemens-schuckert-e-i-info-needed-sse1.jpg


16057d1265045223-siemens-schuckert-e-i-info-needed-ss-e-i-musterflugzeug-small.jpg
 
Nog eentje in mijn eigen documentatie gevonden.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Teus, opnieuw hartelijk bedankt!

De 4 foto's uit je vorige post kan ik niet zien. Kun jij hier iets aan doen?



Ik zie eigenlijk maar 1 nadeel: steeds meer dingen op mn tekening kloppen niet...

En ik begin het kistje steeds leuker te vinden... dus begin te twijfelen om het bouwen even uit te stellen en dan een maatje groter te beginnen. 1,5m span zou leuker zijn voor dit toestelletje.
 
De 4 foto's uit je vorige post kan ik niet zien. Kun jij hier iets aan doen?

Ik zie ze wel :???:

Het zou kunnen dat je ook geregistreerd moet zijn op Aerodrome.com daar ik de link van de foto's heb geplaatst. Registreren daar is zowiezo de moeite waard voor de info die daar te vinden is.

Gr. Teus
 
Ik heb me net ook geregistreerd. Veel info te vinden daar zeg, en erg behulpzame mensen!

Bedankt voor het daar uitstellen van de vraag Teus!
 
Geen dank,

Doe ff je Email per Pb, ik heb ondertussen weer wat meer foto's en een 3 zijdenaanzicht gekregen, maar weet niet of ik die hier zomaar kan publiceren.

Gr. Teus
 
inmiddels het 3-zijden aanzicht ontvangen van Teus.

en besloten om dan maar in het diepe te springen!

Schaal 1:6, de spanwijdte wordt daarmee 1600mm.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk Jitze dat het project zo groeit :D

We blijven het zeker volgen.

Gr. Teus
 
Ja, ik ziet het ook wel als een uitdaging. is voor mij het eerste toestel wat ik teken. Het project wordt op deze manier wel erg opgeschort, hij zal niet vliegen op de DP2010 :p

Anyway: de frontview staat inmiddels ook digitaal. Vanavond of een andere keer als ik even geen zin heb in bouwen ga ik ze in de juiste projectie zetten en dan maar eens beginnen met tekenen.
Ik begin met de romp, daarna de staartvlakken.
Als laatste de vleugel, dat is een heel nieuw gebied voor me vwb vleugelprofielen en dergelijke. ook de wing warping moet ik nog goed bestuderen.
 
Back
Top