SiG 4 Star 60 ARF

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Gary27, 21 dec 2007.

  1. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar geworden van een SiG 4 Star 60!

    Vorig jaar het hele jaar gevlogen met een Calmato trainer en daarmee ook mn clubbrevet gehaald. Heb (soms tot ergernis van mn vriendin) bijna alle vliegbare zondagen gepakt soms zelfs met een harde windkracht 4 of een zwakke 5. Landen is geen probleem meer, ook niet met een motor die regelmatig afsloeg (bleek later te arm te lopen). Loops, rolls, spins en andere makkelijke manouvres zijn ook geen probleem meer. Langzaam nam het aantal vliegbare zondagen af tot de situatie waarin wij nu zitten en ik wilde een vervolgkist hebben om mijn "skills" te verbeteren. Heb aan Berto gevraagd wat een goede 2e kist zou zijn na mn trainer. Het is belang dat het een leereffect zou hebben en ook nog sportief uit zou zien. Kreeg als advies om een 4 Star te kiezen boven een Calmato sport. Ik zoeken op internet naar reviews van de 4 Star en winkels waar ik het kan halen. In de reviews bij oa RC Universe zijn de Amerikanen lyrisch over deze kist... hij blijkt (de .40 kit versie) de op 2 na populairste kist te zijn in de aerobatics categorie... in de commentaren wordt het geprezen als de beste kist na een trainer... en hij ziet er ook nog eens goed uit...!

    Alleen is ie moeilijk te krijgen. In Europa bijna nergens, en als ie te krijgen is is het als kit. Wil nu niet bouwen, heb een TF P51 liggen en wil alleen daaraan bouwen, geen andere projecten erbij! Als ARF is ie in Europa vrij duur, dus besloten om hem aan de andere kant van de plas te halen. Eerst bij O Brien hobbies, was de goedkoopste. Besteld in oktober maar in december nog niets ontvangen... mail gestuurd over hoe en wat. Bleek het inmiddels te gaan om een "lost package"... Geld was wel netjes terug gestort. Afgelopen woensdagavond besteld bij Tower Hobbies en tot mijn verbazing belt er vanmiddag een meneer van UPS aan met een pakket van 8 kg uit de States... :-D :-D :-D :-D :-D


    [​IMG]


    Inhoud van de doos

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Op het eerste gezicht ben ik tevreden met wat ik zie. Ga de roeren met Sullivans doen, de kunststof stangen die zijn meegeleverd lijken me niets en ga Sullivans gebruiken. Ook de schuimwielen gaan worden vervangen door rubber! Verder ziet het er goed uit. De nieuwe OS 75 gaat erin komen (hopelijk volgende maand). Heb de props al, echte joekels van 14x8 en 14x6. Ga iig starten met de montage en een fotoverslag volgt!
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Ziet er goed uit Gary, we blijven het volgen :D
     
  3. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik heb een vraagje, of eigenlijk meerdere gezien het om een voor mij nieuw type toestel gaat... Ik heb van die C577 servos van Graupner en die hebben een stelkracht van 3.5 kg. Is dat voldoende of moeten er zwaardere op de roeren?
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Das genoeg voor de Fourstar .60

    Mvg Johan
     
  5. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Enne die bijgeleverde scharnieren die je met CA vast moet zetten is het beter om die te vervangen voor echte scharnieren of doen deze het ook prima? Het zijn er 6 per vleugelhelft... Heeft iemand ervaring met deze "hinges"? Ze zitten (of iig vergelijkbare) ook in mn Calmato maja, denk dat die veel minder belast zijn dan nu het geval gaat zijn. In de reviews komt ook niet naar voren dat deze hinges slecht zijn, niemand zegt er wat van alleen dat het makkelijk te installeren is maar goed, die Amerikanen overdrijven alles eigenlijk een beetje... En is een servo verlengkabel van 25 qmm goed? Wat is dat eigenlijk? En geven meerdere onderbrekingen in een snoer storing?
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2007
  6. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Die CA-Hinges voldoen prima. Die servo-verlengkabel is om voldoende lengte te krijgen voor de rolroerservo's. Wel even de stekkerverbindingen zekeren met een krimkousje of afplakband als het niet zo definitief moet. Fijne kist trouwens. Ik heb nu m'n tweede, een gele, vliegklaar. Dit nadat mijn rode neergestort was. Mijn fout, en alle scharnieren zaten nog keurig op hun plaats. De kist is gemotoriseerd met een 61 OS motor. Ik heb de mijne trouwens gewoon bij Hobby-inn in Waalwijk gekocht. Bleek toch goedkoper dan de verzendkosten van Tower plus de BTW. Maar goed, de dollar is al weer lager dan driekwart jaar geleden. Veel succes met het bouwen.

    Groeten,

    Eric Schumacher
     
  7. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Vrijdag pakket met benodigdheden ontvangen om eea af te bouwen. Heb servoverlengkabels, rubberen wielen, servos, CA en blauwe Sullivans gehaald bij Lindinger, verzenden was gratis. Anyway, vanavond begonnen met monteren...

    [​IMG]

    Zo goed getaped?


    Servokabel doorvoeren en vastmaken

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder volgens het boekje

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ergens deze week wordt de vleugel definitief vastgelijmt

    [​IMG]

    [​IMG]

    Schummie maak jij de ailerons vast met de meegeleverde spullen?
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2008
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Goed bezig.

    Als de stekkers zo vast zitten dat je ze niet los kan trekken dan ben ik daar niet bang voor.
     
  9. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Ik heb alle bijgeleverde kleindelen gewoon gebruikt. Ook bij mijn eerste exemplaar. Sig levert m.i. kwaliteitsdelen bij haar bouwpakketten. Heel anders dan bijvoorbeeld bij een Calmato Sports, die ik ook onlangs gebouwd heb, maar waarvan ik de bijgeleverde kleindelen niet allemaal durf te gebruiken. De ailerons heb ik gewoon vastgemaakt met de bijgeleverde CA-hinges. Ze zijn makkelijk te gebruiken, en je krijgt een zeer kleine naad tussen de vleugel en de airleron.
     
  10. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja die CA hinges doen het prima! Maar ik vertrouw mn soldeerkunst niet dus ik ga dat anders doen. Ik gebruik de stuurstangen ook niet die vertrouw ik niet en die moeten ook weer gesoldeerd worden, dus daar komen Sullivans. Snap zowiezo niet waarom dat niet universeel wordt gebruikt.
     
  11. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Kleine update van vanmiddag...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vast!
    [​IMG]
    Er komt nog een glasvezelmatje in het midden, doe dat vanavond misschien nog...

    En dr komt nog een foto van het hoogteroer, de Sullivan buitenbuizen en het motorcompartiment waar een laag epoxy overheen is.
     
  12. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Laatste update


    [​IMG]

    Glasvezelmatje
    [​IMG]

    Mmm...
    [​IMG]
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Lekker bezig geweest Gary :thumbsup:
     
  14. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Ziet er netjes uit:thumbsup:. Op de foto lijkt het alleen dat je erg veel epoxy hebt gebruikt bij de glasvezelmat. De mat hoeft alleen doordrenkt te worden, alles wat er meer op zit is alleen overbodig gewicht (is alleen als tip bedoeld voor een volgend model:rolleyes:).
     
  15. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er goed uit :wink:
    abbo erbij
     
  16. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Heb epoxy op het hout gedaan toen geschraapt met een spatel, toen het matje gedaan, toen weer epoxy erover en toen weer geschraapt.. Maar die epoxy is best dik en dat matje moet echt voorzichtig worden behandelt anders gaan die vezels alle kanten op zitten.. Zal het een volgende keer proberen!

    En als ik de vleugel op de romp zet past hij niet helemaal.. het scheelt echt weinig. Kan ik die gaten waar de 2 houtjes in de vleugelvoorrand in moeten vallen gewoon iets groter maken?
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2008
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Als je Z-Poxy gebruikt krijg je het nooit dun er op . :D

    En voor een trainer maakt die 10 gram niks uit.

    Ik gebruik voor zoiets 24 uurs Epoxy en dat is zo dun als water.

    De gaten voor de pluggen kan je iets naar een kant uitvijlen.
    Ik neem hiervoor een rondvijl in de grote van de plug.;)

    Tip : Goede rondvijl is die waar motorzaag tanden mee bij gevijlt worden.
    Heb je in verschillende maten
    Alleen voor hout gebruikt gaat die een leven lang mee . :lol:

    Mvg Johan
     
  18. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Laatste ontwikkelingen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Goed bezig Gary, wordt een top model ;-)
     
  20. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Thanks :) !
     

Deel Deze Pagina