sig chipmunks

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door eclipse86, 24 mei 2018.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Bij deze wil ik hier even melden dat ik 2 originele kits van lijntoestellen te koop zet, ik wou deze gaan bouwen maar heb er de tijd en het veld niet meer voor. Ik denk dat ik hier het juiste publiek benader

    ze staan onder het tekoop gedeelte, het gaat om een sig super chipmunk en een sig chipmunk
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/2x-control-line-bouwdoos.258954/
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik heb van de twee de Super Chipmunk nog wel zien vliegen (1981?) met een Super Tigre G21/46 en dat ging heel aardig.
    Ik meen dat er als geschikte motor ook wel een Fox .35 werd genoemd.
    Kan ik kort over zijn, dat is aan de heel magere kant.
    Dat ging misschien net toen er nog geen dempers werden gebruikt, maar met een demper gaat een Fox zich er aan vertillen.
    Moderne motoren zijn zonder uitzondering te zwaar (ligt het ZWP op de voorlijst) en willen niet goed 2/4 takt schakelen. Daarmee is dan helemaal niet te vliegen.
    Kortom, het zijn absoluut mooie vintage kits, maar wel voor mensen met ervaring.
    Mijn eigen 'nog to-do' lijst loopt inmiddels al door tot op de achterkant, dus ik moet er helaas van afzien. Anders graag.
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb de Super Chipmunk een jaar of 10 geleden gebouwd, mét een Fox 35 mét demper. Ik was er voor gewaarschuwd dat hij zwaar zou zijn, maar ik vond dat meevallen. Hij was op 10 gram na 1200 gram vliegklaar met lege tank, zónder dat ik de schuimvleugels had uitgehold, wat me geadviseerd was om gewicht te besparen. Ik had hem met Oracover bekleed. Hij heeft een kleiner vleugeloppervlak dan de Nobler als ik me goed herinner, dus daardoor was de vleugelbelasting wel hoger, maar ik vond hem (voor mijn capaciteiten) goed vliegen. Ik wilde er op het NK vintage stunt mee vliegen, maar bij de proefvlucht kon ik hem in de vierkante loopings niet meer vlak (op de rug) krijgen. Hij bleef doorvliegen en ging na een wingover de grond in. Het bleek dat het nylon hoorntje op de in de kit meegeleverde flaphoorn was gebroken. Wie hem gaat bouwen adviseer ik dus een flaphoorn te gebruiken met een degelijk bevestigde hoorn.
     
  4. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Nog even als aanvulling, de stootstang naar het hoogteroer zat weer vast aan de hoorn van de flaps, dus omdat dit afgebroken was kon ik ook het hoogteroer niet meer bedienen.
     

Deel Deze Pagina