Hallo Bas,
Je blijft aan de elastieken?
Dan zou ik opbouwen 3x die 45 grams. 50 mm weerszijde van centrum koorde is bij een balsa vleugel indekking al aardig aan sterkte. Maar omdat je elastieken inzet… zou ik 10 cm weerszijden lamineren.
Elastieken, omdat deze op tekening ook worden gebruikt en de vleugel nog wat kan bewegen bij een landing waarbij een vleugeltip haakt in het soms hoge gras op ons veld.
Ik ben altijd wel een fan van boutjes geweest. Twee bij de achterlijst, voor een stift/dowel, of een een inhakend middenspant, dat inhaakt in een stevig rompspant.
Mijn SIG Riser had de vleugel ook geschroefd met nylon boutjes, die op een gegeven moment dwars door het hout heen scheurden (niet braken, dus). Ik was inmiddels flauw van het repareren van (alweer) schade en heb de romp plaatselijk versterkt en pennen er in gelijmd voor elastieken, dat houdt de boel beter schadevrij bij een ongelukkige landing.
Bij bouwwijze zoals je nu toepast, zit binnen in ook wel eens een houten verkasting. Dat geeft dan meer stijfheid aan servo opstelling en vleugelmontage. En fixeren van de accu.
Op de plaats van de accu en vleugelbevestiging zit nu nog niks, daar komt uiteraard nog wel een raamwerkje om de zaak meer stevigheid te verlenen.
Hiermee wacht ik tot de romp zover klaar is, dat ik het zwaartepunt kan bepalen, zodat er niet doelloos veel regenwoud verbouwd wordt. Om de accu te kunnen wisselen zonder de vleugel er af te moeten halen zit ik aan een luikje in de zijkant, of bodem te denken.
Nog iets over carbon rondstaf en overgang naar staaldraad.
Ik snij uit messing passende buis een mof.
1 helft soldeer in, het carbon staf Dremel ik inkepinkjes, dat benat ik met CA en gaat pardoes in de huls en krimp ik direct met een krimptang voor elektro stekkers automitive.
Met beleid, tot een aanslag aanvoelt.
Aan die staf kan je een volle wasemmer water hangen. Dat schuit verder dan keurig door de bowden buis.
ik snor nog wel even een fotoweergave op…
Post ik wel effe…
Mijn carbon aansturing loopt vrijwel recht vanaf het roer in kwestie naar de servo, geen buiging in de pvc buis.
Aan de hefboom in het roer zit een stukje staaldraad (ijzergaren en secondelijm) met een haakse bocht, die de verbinding maakt. De carbon buis loopt tot voorbij die knik en zekert de stang.
Op de foto nog buiten de romp, die verlijming doe ik aansluitend...
Aan de servo zijde een kort stuk staaldraad, dat in het versteltonnetje op de servo arm past. Ook weer vastgezet met ijzergaren en cyano. Dat moet geknoopt worden
in de romp, dus dat wordt nog een leuk klusje...
Groeten, Jan.