SIG Piper CUB J.3 1:4 (eerste bouwproject)

Na lang twijfelen toch de stoute schoenen aangetrokken en gespeurd naar een zogenaamd makkelijk te bouwen en goed te vliegen model.. Het werd de Piper 1:6 van SIG..
Zonder enige ervaring (ik weet echt heeeeleemaaal nix op het gebied van modelbouw!!!!) ben ik begonnen op een klein kamertje in ons huis met schuren, lijmen, ontcijferen, en uiteindelijk zweten!!!:p
Ik kom per 10 seconde, ongeveer 30 nieuwe termen tegen en zie allemaal onderdelen voorbij komen die niet worden beschreven in bouwbeschrijving of te zien zijn op het bouwplan.. Totale paniek zeg maar!! Ik krijg gelukkig veel hulp en uitleg van andere forummers.. PFFF!
Ik probeer met regelmaat wat foto's te plaatsen en zal af en toe een vraag stellen, waarmee ik hoop dat de ervaren bouwers mij verder kunnen/willen helpen!!

Ik ben nu aan het uitvogelen hoe ik snel en makkelijk mijn foto's bij dit verslagje kan plaatsen.. Zodra dat gelukt is zie je ze snel!!

Laatst bewerkt:
Hoi

Schijnt een prima beginners kist te zijn, qua vliegen in ieder geval, hoe het met bouwen zit weet ik niet.
Probeer zeker niet te haasten met bouwen, alles eerst goed pas maken etc. etc., dat heb je al wel gehoord denk ik.
Voor alle nieuwe termen is google natuurlijk heel handig en een engels woordenboek kan denk ik ook nog wel van pas komen.

Succes met de bouw!

Ah in dat geval heb ik hem ook! Ben nog in de bouwfase, maar ik vind persoonlijk dat de kit veel makelijker had kunnen zijn in het bouwen. Heb al een paar dingen van waar ik zeg dat kan anders.

Even een tip.

Soms moet je dingen doen op een bepaalde tekening en dat is niet helemaal duidelijk te zien enz.
Vaak staat op een andere tekening een beter beeld (even een ander aanzicht ofzo) en valt het kwartje beter ;)

@Richardcj

bij de Sig Piper 1:4 bouwdoos zit ook een boekje met foto's waar je ook goed kunt zien hoe het 1 en ander gebouwd is, soms geeft dat wat meer duidelijkheid als de tekening

weet niet hoe dat zit bij de bouwdoos van sig 1:6

groet martin

Als je een BOUWDOOS koopt waar alles voor gestanst is dan past het maar op 1 manier in elkaar, als je tenminste een beetje bouwen kan en dan heb je niet eens een fotoboekje nodig, alles wijst vanzelf hoe of wat.

Ik ben een Piper aan het bouwen vanaf een tekening van schaal 1/5 en vergroot hem 50%
dat is een heel ander verhaal, je kunt namelijk niet alles klakkeloos 50% vergroten, daar komt veel inzicht bij kijken.

Als je vragen hebt stel ze gerust hier misschien hebben we een antwoord en foto's hier zeggen meer

Vriendelijke Piper groeten PH_JAPIO

Als je een BOUWDOOS koopt waar alles voor gestanst is dan past het maar op 1 manier in elkaar, als je tenminste een beetje bouwen kan en dan heb je niet eens een fotoboekje nodig, alles wijst vanzelf hoe of wat.

Zo'n bouwdoos ben ik nog niet tegen gekomen waar alles maar op 1 manier past . :mrgreen:

Een charter met hele zijkanten is wel gemakkelijker .
En zonder ervaring kan een SIG wel eens lastig zijn .

Maar met het forum komt hij wel tot een goed resultaat . ;)

Mvg Johan

@Johan

Johan jij snapt toch wel wat ik bedoel hier he, een voor gestanste bouwdoos kan normaliter niks mis gaan, ma ja sommige krijgen het voor elkaar om een latje van 5x5 in een uitsparing te krijgen van 4x4 ja dan ben je niet goed bezig.

Kijk naar Freek Boek die heeft een Sig Piper gekocht met een normale goede tekening, dan kan het gewoon niet mis gaan, ik ken Freek en die is nu voor de 1e keer een kist vanuit een bouwdoos aan het bouwen, nou je knippert een keer met je ogen en Freek heeft alweer een deel klaar.

De piper groeten Jaap

Ik ben nu aan het uitvogelen hoe ik snel en makkelijk mijn foto's bij dit verslagje kan plaatsen.. Zodra dat gelukt is zie je ze snel!!
bekijk dit filmpje van Robert even: Modelbouwforum.nl - - uploaden van foto's naar het forum

voor het wijzigen van de topictitel naar 1:6 kun je bij je bericht op edit klikken, dan rechtsonder op 'meer opties' en dan kun je de topicnaam wijzigen.

Maak je gebruik van bouwnaalden? Deze zijn erg handig om je vliegtuig op proef in elkaar te zetten om alles uit te lijnen en te kijken of je het goed doet.

En ja, het is kijken, denken, kijken, denken, kijken, denken en dan pas doen... zo gaat dat nou eenmaal. En met scratchbuild met onduidelijke tekeningen wordt dat nog iets leuker...:cool:

bestudeer eerst al de tekening en beschrijvingen voor dat je ook maar aan de eerste stap begint:) vaak is het makkelijker om de volgende stap ook alvast te kennen, daar ben ik tenminste bij de fourstar achter gekomen.

gr.
stephan

Johan jij snapt toch wel wat ik bedoel hier he, een voor gestanste bouwdoos kan normaliter niks mis gaan, ma ja sommige krijgen het voor elkaar om een latje van 5x5 in een uitsparing te krijgen van 4x4 ja dan ben je niet goed bezig.

Zekers Jaap.

Dit is ook een normale SIG met beschrijving en tekening .

En de een begrijpt het gewoon sneller als de andere .

En voor de bouwbeginner zou het ook handig zijn andere bouwdraadjes door te lezen . ;)

Mvg Johan

@Johan

Precies dat bedoel ik dus, er is hier op het MBF enorm veel kennis te vinden dus is het heel slim om eerst eens hier te gaan snuffelen.

Vriendelijke piper groeten PH-Japio

zeg richard zou je hem nog af kunnen hebben voor 22 augustus???? zo ja dan ben je ook bij deze uitgenodigt op onze jaarlijkse nationale en internationale pipermeeting .,zou erg leuk en vooral gezellig zijn denk er maar ns over., en als je dr uit bent dan kun je je inschrijven op de site van mvc the wings

is ie al af?!

Wat betreft die van mij: Ik ben niet heel erg systematisch bezig met de kist, maar probeer de spaarzame vrije tijd toch af en toe aan mijn Piper te besteden..
De twee vleugels zijn qua hout af, nu ben ik ver gevorderd met de romp..
Ik zal zsm eens wat foto's uploaden!

He Mr. Van Hout,

Heb je al een paar foto's van je mooie toestel, ben wel benieuwd naar alles. Heb het nu al paar keer gelezen in de hoop op wat foto's.

GrtZ Roland

Back