Eindelijk! De motorsteun is klaar. Heeft lang geduurd, steeds een deel inelkaar lijmen, de Endfest 300 afbakken in de oven en weer iets inlijmen, dat vertraagt.. Begonnen met de zij-voor en achterkant aan elkaar te lijmen (op de onderplaat na). Toen de inslagmoertje aan de binnekant erin gelijmd, later de driehoekjes op de achterplaat. Die driehoekjes verstevigen de achterplaat, en zetten het losse vierkante schijfje klem.
Dat losse vierkante schijfje dient om de achterkant van de motor te ondersteunen.
Het gat chterin het motorspant is groter dan de achterkant van de motor, omdat de koelribben op het motorhuis erdoor moeten passen. Als de motor eenmaal in de steun zit, gaat het achterplaatje erop, wat precies om de achterkant van de motor past (daar waar geen koelribben zitten). Zo hoeft het voortse spant niet alle krachten op te vangen.
Toen dat allemaal gelijmd zat heb ik een depron 'insert' gemaakt, die de lucht precies langs de koelribben van de motor geleidt, en een deel van de koellucht richting voorkant van de motor stuurt waar koelgaten zitten. Koellucht wordt dus en door de motor en dicht langs de buitenkant van de motor geleidt.
Met de dremel nog wat driehoelige gaten in de drager gezaagd, deels als gewichtsvermindering, deels om de koelucht te laten ontsnappen.
Daarna kon de onderste plaat op de motorsteun gelijmd worden, gevolgd door de ronde ring (zie foto's).
Motorsteun van de zijkant, met voorop de ronde ring waar later de motorkap omheen valt.
Hier zie je de motorsteun van boven, met van binnen de depron luchtgeleider. De openingen aan de bovenkant zijn de uitgang voor de koellucht.
En hier van onder.Hlaverwege de sleufvormige opening zit het depron schotje wat de koellucht tussen koelribben en motor-voorkant scheidt.
En hier de depron luchtgeleiding die richting de voorkant van de motorkap gaat. Scheiding van koellucht voor langs en door de motor begint al voorin.
En zo valt de motorkap dan om de ring voorop de motorsteun. De ring dient ook ter ondersteuning van de motoras/spinner, mocht de prop iets raken.
En zit het dan uiteindelijk. De kap moet nog afgewerkt worden met wat pinstriping, maar dat komt later wel. De bovenkant is nog niet gefolied, moet nog even de cockpitkapbevestiging maken en een 'vleugeltje' waarin ik de kap op kan tillen.
De gaten in de spinner voor de prop zijn aardig gelukt vond ik, ben er wel tevreden mee zo. Ik schrok wel een beetje toen ik die enorme prop voorop de romp zag zitten, ben erg benieuwd hoe het vliegt
De schuurpapieren ringetjes om de spinner voldoende frictie op de propmeenemer te geven, en de prop de de achterplaat van de spinner.
Het heeft lang geduurd voordat de motor erop zat, maar ben er best wel tevreden mee. Voelt allemaal heel degelijk aan, en toch behoorlijk licht. Moet hem nog wegen maar de motorsteun zal zo rond de 130-140gram zitten met alles erop en eraan.
Groet,
Gerben