Sig Wonder Electrisch advies.

Ik heb een tweede Sig Wonder liggen en zou deze electrisch willen willen aandrijven.
Heeft iemand ervaring met de aandrijvings configuratie? Ik zou graag dezelfde prestaties als mijn Wonder met OS 25 fp willen hebben.

Kan iemand mij adviseren met een een setup? Motor, esc, prop en lipo.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie adviezen!
Is hier iemand in het bezit van een Wonder met electrische aandrijving?

Ik ben benieuwd naar de setup en vooral de ervaringen!

Is hier iemand in het bezit van een Wonder met electrische aandrijving?
Ik ben benieuwd naar de setup en vooral de ervaringen!
Ik heb al gezegd dat er één in de Setup database staat. Daar staat ook bij wie de eigenaar is; dan kan je hem hier op het forum een PB sturen.
Maar ik ga dit geen derde keer vertellen hoor... :cool:

Je kan ook kijken naar de aandrijvingen die voor de multiplex dogfighter worden gebruikt in een ander draadje.
Ongeveer even zwaar, ook snel.

Afhankelijk van je vliegstijl zou ik het niet te zwaar maken, zodat het nog prettig vliegt.

3S 2200, Kv1400 motor van rond 100g en een 9x6 prop is een leuk uitgangspunt. Dit had ik in mijn jepe focke wulf (ook weer vergelijkbaar zwaar en snel model)

Laatst bewerkt:
Ben ook bezig met bouwen,
komt een 4S 2650 in met een motor 3200KV
+ 60A regelaartje...
+propellor 4.5X4.5E
Ben echt benieuwd hoe dit gaat vliegen.

Grtz Tom

Wonder electric

Cor 123, sinds geruime tijd vlieg ik de Wonder van sig electrisch, eerst nog met een webra 15/7 op 8 gp's, daarna een robbe sport 420/5 op 3s3000 lipo en sinds begin dit jaar met een graupner compact 345Z 7,4V afkomstig uit een zwever junior S (kv 1500, 105 gr), met een BLC 40A en een HK 7x6 apc style schroef, gewicht naakt 596gr, op tgy 3s2200-30C, vliegklaar 800gr, CG op de hoofdligger,
meting met wattsup-meter 28.3A-332W ~415w/kg,
en dit tot volle tevredenheid, het gaat snel, vliegt erg soepel en voldoende lang (minstens 8' ), is een "alle weer" model,
De motor is geplaatst op 4 afstandsbussen tegen het brandschot, de hoogteroerservo zit wel achter de vleugel, de motorkap is gemaakt van een fruitsapfles, misschien heb je aan deze info wat..... mvg josse

Hoi Josse,

dit is top informatie!! Bedankt.
Ik ga mij inlezen in de door opgegeven configuratie.

Heb je de Wonder ook met verbrandingsmotor gevlogen?

Zoja, kun je wat zeggen over de performance verschillen, snelheid etc?

Op mijn wonder had ik een Turnigy SK3536-1400kv.
Op 4S lipo met als ik me goed herinner een Aeronaut 8x7 oid. (8x5 met een +5graden middenstuk). Iets van 700a800W.

Dat ging erg leuk, voor m'n gevoel zeker zo goed als een Wonder die ik ooit had met een OSmax 25SF motor.

Helaas is de Wonder gesneuveld door teveel power, de pennetjes waarmee de vleugel aan de romp gestoken wordt braken uit de vleugel vandaan.

Gerben

De Wonder vond (vind) ik altijd een fantastisch kistje om mee te vliegen.

Is het zwaartepunt in de electrische uitvoering goed te krijgen?
De lipo op de plaats van de tank?

Ik had de motor met een paar afstandsbussen vrij ver naar voren.
Deels vanwege de NiCd ontvanger accu achterin (overblijfseltje van toen het nog een brandstofkist was). De 4S accu lag tegen het motorschot aan.

Gerben

sig wonder

Cor, Dit model heeft alleen electrisch gevlogen, maar ik HAD wel een andere Wonder op brandstof met een zeer goed lopende 20 FP (met 10% nitro) en een 8x6, maar na zowat 50vl stond de mais ietsje te hoog enz...deze hield wel een goeie Funjet makkelijk bij maar met mijn huidig electrisch model is het tien keer plezanter vliegen, en is vooral veeel wendbaarder....de snelheid is inderdaad ietsje lager dan een goed lopende Funjet maar electrisch verslijt uw model merkelijk veel minder... ik heb ergens ook nog een meting liggen met een 8x6 apcE maar heb er nooit mee gevlogen.
Je kan het ook doen zoals Gerben en co maar je zal het vlug merken, de Wonder is hier niet voor gemaakt....
Als je de foto op mijn openbaar profiel vergroot zie je perfekt hoe het allemaal is opgebouwd, het CG is perfekt op de ligger en dat beinvloed je door de lengte van de alu.afstandbussen, alsook door het motorgewicht dewelke omgekeerd met een alu. kruis is geplaatst.
De lipo ligt vast dmv een velcroband op ~1cm (hardschuim) van het motorschot, de servo's zijn van het type Gr C341 op hoogte en een hitec HS80 op rols op de volgens plan voorzien plaats, pas op met uw roeruitslagen want het luisterd zeer nauw ( en gebruik expo op rols),
Momenteel heb ik al meer vl met dit model (dan de brandstof) en ik vind nog niets van slijtage.... je vraagd maar.....gr Josse

Josse,

Mooie beschrijving en duidelijke foto's! Dank voor je verhaal.
De scratch build Wonder, bestemt voor electro, ligt klaar voor inbouw van besturing en aandrijving. Zo'n 400 gram kaal nu.

Heb je voldoende koeling voor je esc? Heb je daar nog geforceerde kanalen voor aangebracht? (kun je de wonder ook zelf een handstart geven?)

Laatst bewerkt:
Wonder electric

Hallo Cor, Als je goed kijkt naar de foto's dan merk je de kleinere spinner en een merkelijk grotere motorkap-opening, daarbij enkele strategische gaten in het brandschot en een 40A esc met koelplaatje enz...
Zelf opgooien gaat als vanzelf ( wel niet bij de maiden he), let wel op met de uitslagen ( max 6mm naar beide kanten) en niet volgas opgooien ( zo'n 75% is goed) en gebruik 30-35% expo op de rols (zeer gevoelig)
Hier vindt je nog wat info en leesplezier .... mvg Josse
Sig Wonder goes electric - first r/c build. - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
en nog een SIG Wonder electric conversion - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
Wel iets ouder Sig Wonder conversion to electric - RC Groups
Sig Wonder - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

Hallo Cor,

In ons clubhuis lag toevallig een sig wonder. Het kielvlak moet er weer even op gezet worden (even lijmvlak rechtmaken, vastzetten met hoeklatjes en klaar)

Daarnaast ga ik ook een directe aansturing van de servo's maken, nu gaat dit via zon staalkabel die in de aileron steekt, om flutter tegen te gaan dus per aileron een aparte servo.

Ik ga kijken wanneer ik zin heb om er eens voor te gaan zitten, kielvlak is met het folien erbij misschien een uurtje werk, alleen de ailerons is een wat groter klusje, en ik ben niet echt van het bouwen, dus het kan nog wel even op zich laten wachten:)

Fabian,

Ik had hem vliegen met een .25 irvine... 4cc erop en gaan met die banaan.
4s kan je makkelijk in rompje kwijt volgens mij.

Kijk eens naar een motor rond de 500 watt

Groet

Stefan

Back