Sig Wonder electro

Iemand dit al eens gedaan hier?

Ik heb een Typhoon 15/10 met 25A regelaar. 2200 3S 10C lipo.
Hierop dan een 8x6 prop.

Wel jammer dat er stukken beton balsa in de kit zitten..
De originele staartvlakken wegen samen 36 gram. Diegene die ik zelf heb gemaakt 16... En de vleugeltips schillen 10 gram met elkaar... (nog vierkant)

Goede motor. Je kan met deze regelaar en prop er ook nog wel een 9x6 prop opzetten.
Je hebt dan 900 gram trekkracht bij 15A

Prestaties hangen dan nog voornamelijk af van hoe licht je de wonder kan krijgen. 700g of minder is wenselijk.

700 gram??

15-10 75 gram
rgelaar 25 gram
2200 lipo 160 gram
2 servo's 35 gram
Ontvanger 20 gram
Diversen 50 gram Dus ongeveer 365 gram zover.

Ik ben benieuwd hoe licht ik de Wonder zelf kan houden. Dit is mijn eerste balsa zelfbouw project.. Maar 300 gram???

Ik heb een tread gezien waar er een Axi 28/14/10 in zit(106 gram), en deze gaat over de kilo.. Met 8 1850 cellen.(ongeveer 320 gram). Met een servo van 17 gram minder toch alweer haast 200 gram verschil.

Dat wordt zorgvuldig wegen dus. Ik telde op 450 gram voor de wonder.

Harold, hoe kom jij aan deze waardes? De waardes uit de motortest geven met de 9x6 (op 10cellen/ 11V) 1035gram stuwdruk. 21,7A. (88km/h pitchspeed)
En de 8x6 777 gram stuwdruk en 19,6A. (94km/h pitchspeed)

Las net in het bouwdraadje van Alexx 251 gram houtbouw. Dan nog een paar meter folie en een neusje met motorschot.

700 gram komt in zicht. Wel veel uit lichtere balsa halen dus..

De zware balsa is waarschijnlijk wel goed te gebruiken als mallen..

Ik heb er eens een van ruim een kilo gehad, en die vloog ook goed, ben benieuwd hoe zwaar deze electro-wonder wordt.

Keep us posted.

Ik zal mijn voortgang wel bijhouden hier. Ik hoop van het weekend de vleugel een heel eind te hebben, foto's is lastig. Geen digicam. Koop ik liever een kist voor :D

Harold, hoe kom jij aan deze waardes? De waardes uit de motortest geven met de 9x6 (op 10cellen/ 11V) 1035gram stuwdruk. 21,7A. (88km/h pitchspeed)
En de 8x6 777 gram stuwdruk en 19,6A. (94km/h pitchspeed)

Die 15A is een waarde die ik gemeten heb met met een polyquest 1800 ergens halverwege de capaciteit.
Je hebt dan geen 11V, maar onder de 10V.

Controleer wat je stroom is bij de accu die jij gebruikt.
15A is een mooie stroom voor deze motor. Boven 20A kan je beter niet gaan (dan is een iets zwaardere motor als T29/12/10 weer beter)

Als ik zeg dat 700g een mooi streefgewicht is, wil dat niet zeggen dat met bij 100g meer meteen uit de lucht valt. Het stijgt alleen wat minder dan.

Bedankt Harold. Ik heb al een 9x6 liggen. Dus dat klopt alweer.

Dat gewicht daar staar ik me ook niet al te blind op. Maar als ik toch nieuwe dingen uitsnijd, kan ik beter wel wat lichte balsa gebruiken.
Het wordt toch elektro en onderaan het opgegeven gewicht voor de kist. Dan zou er toch wat te winnen moeten zijn.

Ik heb van het weekend wat nieuwe ribjes uitgesneden, en nieuwe rompzijkantjes. Hopelijk deze week de vleugel opbouwen.
Ik zit alleen met die tips. Die blokken balsa zijn me te verschillend. (10 gram)
Zou dat lastig kunnen zijn, als de ene tip zwaarder weegt als de andere?

Je kan het uitbalanceren met spijkertjes in de lichte tip.
Of je maakt 2 nieuwe tips uit hetzelfde plankje.

Heb van het weekend de vleugel gedeeltelijk kunnen opbouwen.
Maar de tippen hangen aan de achterkant wat door. De voorlijst lijkt daartegen heel mooi recht.
Is hier zo nog iets aan te doen?
Of is hier met folieën nog wat aan te doen? Ik heb al een paar keer een kromme vleugel gezien door het folieën..

milimetertje of 5 a 6. Anders bouw ik er gewoon nog eentje. Ik heb nu toch een maletje om nieuwe te snijden. Het was zo wie zo een goede les. Hopelijk kan ik het weekend weer wat uurtjes aan het Wondertje werken.

Harold zei:
Je kan het uitbalanceren met spijkertjes in de lichte tip.
Of je maakt 2 nieuwe tips uit hetzelfde plankje.
Een F2B piloot zou de zwaarste tip gewoon nog verder uithollen dan de lichtste..... :wink:

@spaan 14. Had ik al eens gezien dat draadje, erg leuk. Maar ik wil deze toch graag uit balsa bouwen.

Ik heb de vleugel even aan een bouwend clublid laten zien, en die had zoiets van "noem je dat krom!!,afmaken dat ding"

En ja Bruno, dat zou ook mijn keuze zijn. Ik ben een alergie aan het ontwikkelen voor lood en dergelijke artikelen in mijn vliegtuigen.

Helaas dit weekend niets kunnen bouwen... Was lekker vliegweer!!

sanka zei:
Ik heb de vleugel even aan een bouwend clublid laten zien, en die had zoiets van "noem je dat krom!!,afmaken dat ding"
Voor mij is het criterium dat wat je met het blote oog niet ziet, ook in het vliegbeeld niet terugvindt.... 8O :D

Het vleugeltje is een heel eind op weg, de tips nog maken, rolroeren en de bevestiging aan de romp. Wel heb ik op een paar plaatsen shear webs tegen de liggers gelijmt. Wat een verschil!! Twee stukkjes en de vleugel is drie keer zo stijf, en dat voor 2 of 3 gram balsa.

De romp begint ook vorm te krijgen.

Alleen de lijm was op gisteravond! *(^&$*#*. Dus kon ik niet doorwerken... Vanmiddag even 2 potjes halen. En nee, niet alleen voor de Wonder... Zo zwaar hoop ik niet dat ie wordt..

Als ik het zo inschat is die 250 gram nog haast haalbaar...

Back