Sigs Somethin extra

Hallo,

Ik heb een aantal vragen over het bouwen van dit vliegtuig en met name de bevestiging van de cockpit en de
opbouw ervan.
Wie kan mij helpen met tips en/of foto's ?
Zelf kom ik er niet uit.

Groet PHTB

Net als Dries...
Kist in de folie, verlijmen met Canopy-Glue. Een glashelder opdrogende vinyllijm die het plastic niet aanstast, brandstof bestendig is.
Je kan het glaasje exact op het randje tacken met een strak rupsje lijm... of inlaten in het balsa, maar daarmee kan ook brandstof in het balsa dringen.
Je kan ook overwegen aan weerszijden het kapje extra strookje plastic te laten zitten, het kapje zo met schroefjes vast te zetten. Onderstaand wat plaatjes die ik parraat heb staan...

Hier plaatje van verlijming met Canopy-Glue. Zelfbouw cocpitkapje letterlijk uit de mouw geschud...

DSC_2082-LR.jpg

Ruitje aan de zijkant is laserprint-overhead-sheet (polyester), verlijmd met Canopy Glue.
Ook dat ging pardoes goed. Bijna niet te zien :) Maar het zit er echt.

DSC_2116-LR.jpg

DSC_2120-LR.jpg

Cabine van een Cloud-Dancer 60 (vers gearriveerd)... zit het zaakje slechts met 4 schroefjes vast... gaat blijkbaar ook. Blijft het toegankelijk.

DSC_2211-LR.jpg

Gr Bas

Hallo PHTB, stel misschien eerst de concrete vraag want zo wordt het moeilijk natuurlijk. Een foto bij posten?

Hallo Dries en Bas,

Ik zoek eigenlijk iemand, die ook een Sigs Somethin extra gebouwd heeft en mij kan vertellen, wat z'n ervaringen zijn.
Ik ondervind met name bij de bouw van de cockpit enkele onduidelijkheden, hoe die gebouwd moet worden.
M.i geeft de tekening daar weinig info over en een paar foto's van een geconstrueerd model kan mij helpen. In ieder geval
fijn, dat jullie gereageerd hebben.
Ook de bouwinstructies vind ik tamelijk oppervlakkig.
Ik heb al veel vliegtuigen gebouwd en daar kwam wel uit.

Groet Tom (PHTB)

Hallo Bas,

Ik wil eigenlijk in eerste instantie de bouwtekening volgen, maar in dit geval geeft de bouwtekening onvoldoende inzicht, hoe het
eigenlijk moet. Daarom zou ik graag willen, dat iemand foto's zou kunnen maken van constructie van de cockpit.
Niet het plaatsen van de cockpit zelf, maar juist de balsa constructie van het balsa gedeelte.
Heb wel een bouwverslag gevonden, maar die laat ook geen details zien. In ieder geval bedank voor je link en ik blijf stug volhouden !

Groet Tom

Hoi PHTB,
Ik heb eens even de bouwbeschrijving (op het internet) erbij gezocht. In het kort is het als volgt:
- het vaste achterschot F-4T onder de juiste hoek aan de romp lijmen met behulp van de bijgeleverde mal.
- de overige schotten haaks bovenop de romp lijmen.
- stringers erin lijmen en glad afschuren met het schot.
- een stuk van 12,5 mm lang van de 3 mm diameter deuvel afzagen en het eind afronden
- F4 op F4T lijmen, uitrichten met de deuvel (deuvel weer weghalen voordat hij vast zit)
- tape of waxpapier op de grens van F4 en de cockpit-bodem plaatsen om vastlijmen van het afneembare gedeelte te voorkomen.
- plaats de cockpit onderkant en zet vast met tape
- Gebruik de deuvel om de cockpit-achterkant uit te lijnen, en lijm deze aan de cockpit-onderkant
- haal de cockpit achter/onderkant weer los, en lijm de deuvel achterstevoren in de achterkant, zodat deze later in het gat in F-4/F4-T gestoken kan worden
- maak de rest van de cockpit/luik combinatie verder af met de twee verticale spantjes, de stringer en de bovenbeplanking. Gebruik weer tape om het voorste spantje uit te lijnen t.o.v. F2, zonder het daaraan vast te lijmen
- Nu moet het gat in de onderkant "doorgeboord" worden door de stringer en de bovenbeplanking heen. Gebruik hiervoor eventueel een stuk aangescherpte messing of alu buis van de juiste diameter. In het gat wordt een stuk holle deuvel van 5/16" diameter gelijmd, waar later de bevestigingsschroef doorheen gaat. De deuvel aan boven en onderkant gelijk met de omgeving schuren. De schroef moet passen in de inslagmoer in de romp

Ik hoop dat je hiermee wat verder komt.

Groet,
Max.

Laatst bewerkt:
Hallo Max en Hans,

Ontzettend bedankt voor jullie hulp bij de constructie van de cockpit, hier kan ik verder mee.
En ook Bas bedankt voor je reactie.

Groet Tom

Tom, als ik je nog een tip mag geven voor de bouw, vergroot dan het bewegende deel van het richtingsroer. Ik kan met die van mij net geen meskant vliegen, omdat ik onvoldoende rudder heb daarvoor.
De bovenste struts tussen hoogteroer en richtingroer moet je dan iets inkorten, zodat ze lager op het kielvlak aanhechten. Het gedeelte daarboven kun je dan horizontaal doorsnijden en vastmaken aan het richtingsroer

Dan krijg je een richtingsroer zoals op onderstaande foto.

Royal.jordanian.falcons.arp.jpg

Klopt. Ik heb het richtingsroer ook 25mm verhoogd en verbreed, en de hoogteroeren ook. Zelfgemaakte delen uit latjes, lichter dan het origineel. Maar ook origineel is het een fantastische kist. Als ik ooit weer ga vliegen, nou...

Hugo

Back