Simprop Dädalus opknap verslag.

Ik zou er gewoon zware standaard servo's in zetten.
Je hoeft dan minder lood te gebruiken.
Het hele stabilo gaat op en neer, als je er een keer tegen stoot liggen je tandwielen (als ze van kunststof zijn) in de prak.

Ze zitten er al in...:yes:

full

Maar de bedoeling is wel dat ie als een zwever ingezet gaat worden. Heb tot nu toe nog geen problemen gehad met deze servo's. En ze zijn zo vervangen door grotere als het nodig is. Nu kan ik met licht weer lood verwijderen (lood ter hoogte van het zwaartepunt) en als het nodig is het lood weer toevoegen als dat wenselijk is.

Verder ben ik nog even bezig geweest met het heveltje voor het hoogteroer. Dat was idd gammel en er zat veel speling op. Nu is die speling weg door wat kleine aanpassingen.

full

full

@Dutchy, heb jij nog kunnen kijk waar het zwaartepunt moet liggen? En hoeveel v-stelling de vleugels moeten hebben?

Verder wel leuk om te weten dat ie op de doos ook oranje was. Deze kleur blijft voorlopig lekker zitten...

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier nog een foto van een soortgelijke daedalus.
a1636127-123-dadalus.jpg

Je kan aardig zien hoeveel V-stelling hij heeft.

De geleiding is netjes gemaakt.
Toch hoe gammel het ook is/was, het werkte wel goed, en gaf bij die van mijn broer nooit problemen.

OK, hierbij wat foto's.
Zwaartepunt durf ik je nu niet te vertellen want de tekening die in de doos zat was de vleugeltekening van de Telemaster.
Ik denk wel te weten waar de tekening ligt maar dat is 180 km vandaan van waar ik woon dus gaat het even niet op korte termijn worden.
(Maar hier zullen vast wel Dädalus-eigenaren zijn die het je zo kunnen vertellen.)
Vleugelpen is idd 5mm en klem zich goed vast in de iets grotere messingpijpjes.

Uploaded with ImageShack.us

@Dutchy,

Bedankt voor de foto's! Erg leuk om te zien. De foto met de geodriehoek is duidelijk, ik kan er wat mee. Vandaag bij Hobby-In een 5,5 mm verenstaal besteld, die had hij niet op voorraad. 5mm valt bij mij zo uit de vleugels, daar kan ik niets meer mee.

Nog ff een pakketje van 6 volt bij elkaar solderen, wachten op de verenstaal en het zal niet lang meer duren voordat ie de lucht in gaat.

5mm valt bij mij zo uit de vleugels, daar kan ik niets meer mee.

Als ik mijn vleugelpen er een klein stukje insteek valt hij er bij mij ook zo uit.
Maar toch heb ik er zo jaaaaren zonder problemen mee gevlogen.
Ik verwacht dat de elastieken het meeste krijgen te verduren. ;)

De vleugelpen is bestelt, de 5 mm was echt veel te klein en valt er spontaan uit. 5,5 mm is onderweg. Een motor wil ik er (nog) niet in hebben, en ik wil gebruik gaan maken van een hoogstart dmv elastiek.

Bij Conrad is die te bestellen, kosten 49,99€. kan gebruikt worden tot 1,7 kg en een span tussen de 2 en 3 meter. Lijkt mij perfect voor de Dädalus. Aleen weet ik niet precies hoe dit precies werkt voor wat betreft de besturing van de zwever.

Hoe kan ik dit goed aanpakken?

De vleugelpen is bestelt, de 5 mm was echt veel te klein en valt er spontaan uit. 5,5 mm is onderweg. Een motor wil ik er (nog) niet in hebben, en ik wil gebruik gaan maken van een hoogstart dmv elastiek.

Bij Conrad is die te bestellen, kosten 49,99€. kan gebruikt worden tot 1,7 kg en een span tussen de 2 en 3 meter. Lijkt mij perfect voor de Dädalus. Aleen weet ik niet precies hoe dit precies werkt voor wat betreft de besturing van de zwever.

Hoe kan ik dit goed aanpakken?

Hoe bedoel je precies? :confused:

Waar ik op moet letten als ie omhoog gaat met de stiek. Hoeveel hoogteroer, richtingsroer en hoe de zwever er op reageerd.

Straks ff ingooien, kijken wat ie doet. De Alka 13 krijgt ook meteen zijn vuurdoop.

wat ik me nog weet te herrineren is dat het toestel eerste stukje op normal gang moet komen , met richting op koers houden en rustig up trekken tot hij lekker klimt .
boven aan gekomen geef je iets down om vliegsnelheid op te bouwen en de chute te lossen . nu laat je down los en zal het vliegtuig een hupje maken (ivm iets te veel snelheid ).en vliegen maar . derek die jetrekt is ook op gevoel zoeken . het is voor mij ook 20 jaar geleden ,dat er een lijnstart is gedaan .

Eindelijk de 5,5 mm pen binnengekomen. Vandaag de Dädalus maiden klaarmaken en dan een rustige dag zoek om mijn eerste start te maken met de stiek. Zal wel zondag worden, dan zijn er meer zwevers op de club.

Het heeft even geduurd, maar vandaag is er toch echt gevlogen! Een clublid eerst 3 keer laten gooien, en na wat trimwerk de stiek uitgerold. Mijn eerste hoogstart ever, en wat is dat leuk!!!!

6 start totaal gemaakt, en 6 keer veel geleerd. Niet teveel hoogte geven, mijn uitslag van het richtingsroer vergroot, op 2 start na probleemloos. de 4e keer duurde het erg lang voordat ie van de stiek ging, en de 6e keer na 3 seconden los mijn hoogstarthaak kapot! Na het loskomen DIRECT down gegeven en nog een mooie landing kunnen maken.

Natuurlijk heb ik het gefilmt. (komt nog)

2 kanalen vliegen is nog best ff wennen. (maar wel leuk)

Het heeft even geduurd, maar vandaag is er toch echt gevlogen! Een clublid eerst 3 keer laten gooien, en na wat trimwerk de stiek uitgerold. Mijn eerste hoogstart ever, en wat is dat leuk!!!!

6 start totaal gemaakt, en 6 keer veel geleerd. Niet teveel hoogte geven, mijn uitslag van het richtingsroer vergroot, op 2 start na probleemloos. de 4e keer duurde het erg lang voordat ie van de stiek ging, en de 6e keer na 3 seconden los mijn hoogstarthaak kapot! Na het loskomen DIRECT down gegeven en nog een mooie landing kunnen maken.

Natuurlijk heb ik het gefilmt. (komt nog)

2 kanalen vliegen is nog best ff wennen. (maar wel leuk)

Ken dat , die grijns vooral als je thermiek pikt en je na 15 minuten pas vanaf 100 meter weer beneden bent .

Ik heb dan wel op mijn rolroer tevens richting op meegemixed staan . Eens een rolroer vlieger is puur 2 kanaals niet echt wennen ,maar een gemis op die knuppel .

Het is idd een gemis op de knuppel, je roert wel maar er gebeurt niks.... Met de stiek (of lier) heeft wel wat losgemaakt. Het geeft echt een toegevoegde waarde aan het zweven. Ben er wel achter gekomen dat 100 meter niet echt hoog is. Mij is wel opgevallen dat ik 1 keer de stiek te hard aangetrokken had met als resultaat dat ik al boven was recht boven het aanknoppingpunt en de zwever ff omlaaggetrokken werd...

Het is idd een gemis op de knuppel, je roert wel maar er gebeurt niks.... Met de stiek (of lier) heeft wel wat losgemaakt. Het geeft echt een toegevoegde waarde aan het zweven. Ben er wel achter gekomen dat 100 meter niet echt hoog is. Mij is wel opgevallen dat ik 1 keer de stiek te hard aangetrokken had met als resultaat dat ik al boven was recht boven het aanknoppingpunt en de zwever ff omlaaggetrokken werd...
Dan is het een kwestie van down geven en meeduiken met het stiek tot er geen versnelling meer is dan up geven . hierdoor heb je een extra hupje zodra je van de lijn afkomt en nog meer hoogte krijgt dan met een normale stiekstart .

Als je de lierhaak een klein beetje naar beneden buigt 5°, gaat het oog er als vanzelf af zonder moeite te doen. Als je op het hoogstepunt moet gaan "prullen" om de zwever van de haak te krijgen ben je zo weer een paar meter hoogte verloren.
De weerstand van de draad en die van de chute moet voldoende zijn om het oog van de haak te laten glijden.
Als oog gebruik ik de bekende sleutel ring. De haak moet van glad metaal zijn. Zeker niet geverft omdat dat weer weerstand geeft bij het afglijden. Hoe gladder hoe beter
Bij 2 tot 3 Bauford kom ik met een 3 meter kist op 135 a 140 meter.

Een extra hupje is mij nooit gelukt....volgens mij is alle energie dan al uit het draad en het elastiek.
wellicht bij hogere windsnelheden maar dan vlieg ik niet omdat ik daar geen geschikte zwevers voor heb(alleen Vintage)

Laatst bewerkt:
Klooien met het elastiek is heerlijk. Lekker een beetje heen en weer lopen. Elke start is weer slechts één kans. Zie die bel maar te vinden vanaf die vaak beperkte hoogte. En als je dan te laag komt moet je circuit goed zijn, even doorstarten gaat niet. Natuurlijk plant je het model naast je voeten in het gras en haal je met een grote grijns op je gezicht de chute weer op voor een volgende ronde.

Laatst samen met Raymond bezig geweest hier in Hoeven om zijn nieuwe zwever te proberen. Het weer was te mooi/stabiel om thermiek te hebben maar we hebben volop genoten. Ook toen was de conclusie dat de zwever niet lekker van de haak komt.
oplossing is om de haak iets naar beneden te buigen, ik spreek uit ervaring.

Klooien met de stiek is idd héérlijk, op de een of andere manier blijft het leuk! Het geeft een extra dimensie aan het zweven, bijzonder.

Ik ga de tip van Wim zeker opvolgen, mijn haak was niet meer dan een krom gebogen (iets wat roestige) spijker die veel te ruw was. Ik heb 1 keer gehad dat ik moeite moest doen om van de haak te komen.

Een andere gladde haak ligt al klaar, gaat helemaal goedkomen.

Trouwens, gisteren was het behoorlijk fris volgens een aanwezige clublid. Ik heb er géén last van gehad.... Gek he? ;)

Back