Simprop Intelli-Bipower & PC aansluiting

RCEFlyer

In Memoriam
Hallo mede-forummers,

ik heb onderstaande lader, de Simprop Intelli-Bipower (met software-upgrade naar 6S Lipo).
dscf4834tu2.jpg

Deze lader gebruik ik (o.a.) voor Lipo's in combinatie met deze GP Electrifly balancer (weliswaar tot 5S Lipo, maar gebruik nog geen 6S) en dat gaat prima.

Nu schijnt het zo te zijn dat je met de originele Simprop balancer de laad-data van je pack's uit kunt lezen. Maar om daar nou een nieuwe balancer van 35-40 euro voor te kopen gaat me wat te ver.

Ik heb ergens gelezen dat je met een kabeltje en een softwarepakketje deze info uit de lader naar je pc kunt halen, dit zou dus een oplossing kunnen zijn. Ik kan het echter nergens vinden op het www :(

Wie gebruikt dit stukje software (en kabel) of wie kan mij hier mee verder helpen ?

Bij voorbaat dank voor je reactie.

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hoi NPS,

bedankt voor je reactie, maar ... wat heeft dit met mijn lader / vraag te maken :rolleyes:?

Het gaat toch om een heel andere lader ?

Mijn vraag blijft dezelfde ! Diegene die me verder kan helpen, je reactie wordt gewaardeerd :) !

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Wat ik duidelijk wilde maken is, dat je met wat creativiteit voor alle apparaten die over een seriele poort beschikken zelf iets kan maken om de informatie weer te geven. Dat geldt voor balancers, maar ook voor laders.

Omdat er zonder data-kabel tussen de lader en de balancer geen informatie wordt uitgewisseld tussen de balancer en de lader moet je de informatie over de individuele cellen uit de balancer halen. Dat kan. Een programma dat het spanningsverloop van de individuele cellen registreerd en grafisch weergeeft heb ik voor mijn balancer ontwikkeld.

Bij Simprop is een programma om de lader aan de PC te koppelen hier
Simprop electronic
te vinden. Ik weet niet of het voor jou type lader geschikt is.

Laatst bewerkt:
reacties ...

Hey NPS & Pinky,

dank voor jullie reacties.

NPS: ik ben helaas niet zo technisch als jij, dus ik zal het met mijn beperkte ervarin en die van anderen moeten doen ;) Ik snap dat het voor jou waarschijnlijk gesneden koek is, ik zal me moeten beperken met klant en klare oplossingen daar ik eenvoudig de kennis niet in huis heb ... :D

Pinky: dank voor je links:D. Ik ga er eens op studeren. Een kabeltje solderen is voor mij geen probleem en software installeren zal ook wel lukken. Wellicht dat ik hiermee verder kom.

Ik meld me wel als het lukt (of als het problemen geeft...)

Grtz,
Menno

Als je hem net gekocht hebt hebben ze je een beetje een oor aangehaaid volgens mij. Dat is het ouwe type, inmiddels is er een zwarte en daar zit de balancer al ingebouwd. Die ouwe heeft wel het poortje maar kan je niet aan je pc hangen, bij de nieuwe werkt dat wel.

Laatst bewerkt:
Nu schijnt het zo te zijn dat je met de originele Simprop balancer de laad-data van je pack's uit kunt lezen. Maar om daar nou een nieuwe balancer van 35-40 euro voor te kopen gaat me wat te ver.

Dat klopt je hebt de Lipocontrol/balancer van Simprop nodig om dat te doen bij deze lader, anders is er geen mogelijkheid.

Ik heb er de laatste tijd een paar langs zien komen in de verkoop, wie weet!

Gr. Teus.

Een tevreden gebruiker van de Intelli Lader Balancer

Het bij Simprop te downloaden programma PC Lipo Control werkt ook met mijn Mex Equalizer. Mogelijk werkt het ook met jou balancer. Je moet alleen een verbindingskabel maken. Een schema vindt je hier:
Hyperion Balancer LBA10
De eenvoudige schakeling met de transistor werkt prima!

Zoals al aangegeven werkt het mogelijk ook met het programma LogView.

Laatst bewerkt:
Uit de handleiding van je balancer kan ik niet halen dat deze over een seriele poort beschikt. In dat geval zal het niet mogelijk zijn de data uit te lezen. Dan moet je je beperken tot de informatie uit de lader, voor zover deze wel een serieele poort heeft. Dat kan dan niet tot op de individuele cellen.

Hallo allemaal,

Als je hem net gekocht hebt hebben ze je een beetje een oor aangehaaid volgens mij. Dat is het ouwe type, inmiddels is er een zwarte en daar zit de balancer al ingebouwd. Die ouwe heeft wel het poortje maar kan je niet aan je pc hangen, bij de nieuwe werkt dat wel.

dat oor aannaaien gaat bij mij niet zomaar hoor ... :D Ik heb 'm overgenomen van iemand (8 mnd oud), voor een zeer schappelijk prijsje. Dus ik val er zeker geen buil aan, wees niet bang :cool:!

Dat klopt je hebt de Lipocontrol/balancer van Simprop nodig om dat te doen bij deze lader, anders is er geen mogelijkheid.

Gr. Teus.

Een tevreden gebruiker van de Intelli Lader Balancer

Hoi Teus, dank voor je reactie. Dat dacht ik ook, maar het schijnt zo te zijn dat het via de pc dan weer wel kan ...

Fijn om te lezen dat ie goed bevalt, tot nu toe heb ik er ook lol van.

Het bij Simprop te downloaden programma PC Lipo Control werkt ook met mijn Mex Equalizer. Mogelijk werkt het ook met jou balancer. Je moet alleen een verbindingskabel maken. Een schema vindt je hier:
Hyperion Balancer LBA10
De eenvoudige schakeling met de transistor werkt prima!

Zoals al aangegeven werkt het mogelijk ook met het programma LogView.

Ik zal de links even goed bestuderen, want het schijnt dat heel veel laders dezelfde protocollen gebruiken ;) Maar bedankt voor het meedenken !

Er zit idd geen seriele aansluiting op, maar een poort met een servo-stekkertje. Via een Duits forum heb ik vernomen dat je daar met logview en een zelfgefabriekt kabeltje de data uit kunt halen.

In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties.

Grtz,
Menno

Logview werkt met veel laders zo ook de Simprop en die link van de Hyperion kabel is de goede ik heb ook die met de tor gemaakt en werkt als een zonnetje.

Nog geen 2 euri onderdelen en voila ..... alleen tja ga je het vaak gebruiken :) heb het gnu wel 2 hele keren gebruikt ;) Maar goed het is altijd handig als je je accu's wilt controleren en veel goedkope accu's vallen goed door de mand hiermee. (Je ziet wat voor bagger het soms is)

Back