Simprop Ventura

ik gebruik voor mijn zwever een 2700mah 5cel nmh(6v) accupack . en dat op 5 servo's en 1 regelaar (opto regelaar )zijn gewoon aa penlites aan elkaar gesoldeerd met lipjes , als ik hier geen dag mee kan vliegen zit de accu pack ook met 1 uurtje weer vol op mijn lader .

Tja daar had ik ook al mijn oog op laten vallen, maar hij is wel op backorder... min 20 staat erbij.
Bart,
ben jij de gelukkige geweest om er een te kunnen bestellen?
Vannacht om 2:19 heb ik een mail gekregen dat ze bijgevuld waren. Vanmorgen zag ik die mail, dus ik wilde gelijk bestellen. Staan ze alweer op -7 :(

Misschien dat ik hem maar gewoon bestel, dan zit ik er de volgende keer in ieder geval wel bij...

De accu kon bij Hobbycity helaas niet op backorder besteld worden.

Maar nu heb ik iets beters geregeld: een NiMH accu van Robbe, 2000mAh.

En vandaag heeft de Ventura gevlogen. Statig en majestueus zweeft hij rustig rond.

Voor mij was het de eerste keer met een echt zweeftoestel, en ik moest enorm wennen. Ik draai veel te scherpe bochten en bij lage snelheid valt hij dan gelijk weg. Gelukkig is dat niet op een fataal moment gebeurd.

2 vluchtjes van 10 minuten gemaakt, en dat was erg leuk.
Volgende keer met minder wind maar weer eens proberen.

Leuk dat je tevreden bent Jitze!
Ik neem aan dat Herman je geholpen heeft.
Wanneer je 'm zaterdag weer meeneemt zou ik ook nog wel een vluchtje willen maken.
Met jouw goed vinden uiteraard.
Kunnen we gelijk foto's maken!
Ben

Ben,
natuurlijk mag jij een vluchtje maken. Ik weet niet zeker of ik er zaterdag ben, er bestaat een kans dat ik met Ton van Munsteren ga proef-watervliegen.
Herman heeft inderdaad geholpen, hij heeft ook de eerste start gedaan, maar gelijk na 1 rondje heeft hij de zender al overgegeven. De tweede start heb ik wel zelf gedaan.

Het enige probleem word gevormd door de accu's. Ik heb voor beide vluchten dezelfde accu gebruikt. Die bewuste accu heb ik ook al een aantal cycles thuis laten laden en ontladen. Toch kun je gelijk na de start niet veel meer dan halfgas geven want dan grijpt de regelaar in. Ik vermoed dat de spanning gelijk inploft.
Als het probleem zich voor blijft doen ga ik toch maar eens kijken of mn 4S4000 LiPo er in kan.

Gelijk maar even de weegschaal erbij gepakt.

Een 10 cellen NiMH 3300 pakket weegt 670 gram.
Een 4S4000 LiPo weegt 410 gram.

Dus als ik de LiPo erin leg moet ik 260 gram dead weight toevoegen om de zwever op zn huidige gewicht te houden.

Ook even kijken wat de regelaar aan kan voor wat betreft de lipo's.
Weet ik niet meer uit mijn hoofd.
De nimh accu's zijn natuurlijk niet de nieuwste.
Ik laat graag de hoofdprijs betalen voor een beetje rommel.
Anders inderdaad maar snel een lipo erin.
Wanneer de accu weigert tijdens de start heb je een serieus probleem.
2 lipo's paralel anders ivm gewicht. Is altijd beter dan lood. Kun je 2 dagen achtereen vliegen!
Kun je ze altijd nog naar achteren schuiven wanneer het gewicht teveel is.
Ben

Laatst bewerkt:
ik heb nu alleen een 3300 pack geprobeerd. De volgende keer wil ik het nog met een 3000mAh pakket proberen. Die zijn van een ander merk/type en wellicht zijn die nog in betere conditie.

De regelaar die erin zit kan trouwen 3-4s LiPo aan, dus dat zit wel goed.

Vanmiddag gaat hij weer de lucht in, dan met Ben Jansen aan de knuppels als het goed is.

Ik zal een filmpje maken!

Ik zal een filmpje maken!
1x raden wat ik vergeten ben :hammer:

Ben heeft een vlucht van 35 minuten gemaakt. Toen hij naar beneden wilde lukte het bijna niet, dus dat is een goed teken!
Zelf ook een paar keertjes even gestuurd, het ging al beter dan de vorige keer.

En ook gisteren weer een filmpje vergeten.

Wel weer lekker gevlogen met de Ventura. En ook niet onbelangrijk: thermiek gepakt! Ik ben zo'n 13 minuten aan het stoeien geweest om hem op hoogte te houden. Af en toe werd de zwever wat kleiner, even later werd hij weer wat groter, dan weer wat kleiner... het was voor mij een hele strijd, maar wel erg leuk!

Vandaag mijn ouwe Simprop Ventura van de kast gehaald.
en in mijn ouwe zender geprogrameerd.
Om de kijken of de Funcup deze zou kunnen slepen

Het slepen ging redelijk, alleen trekt de zwever de Funcub behoorlijk achterover. Of misschien was de ventura toch ietsjes te veel met ongeveer 2,6Kg (incl 6cellen nicad balast)

Samen op de foto ;)
PICT0790Medium.jpg

Back