~~ SJM 180 (215) bouwdraadje + ervaringen ~~

Die van mij vliegt al, en nog goed ook...;)

Nice ! :D mischien een foto ervan ? en met welke setup ? nog problemen tegen gekomen ? carbon bladen of de standaard fg's ?

Moet idd nodig met die van mij verder, maarja het vliegende wat problemen heeft gaat toch echt voor het bouwende niet vliegende ;) dat is inmiddels al opgelost dus zeer binnenkort maar een update.:D
 
Fotootje volgt nog wel....setup: standaard motor met 12T, standaard zilverkleurige GFK-bladen (CFK exemplaren zijn onderweg), accu 3S/1000 mAh/15C Zippy, 401-gyro, regelaar TMM 18. Bouwen is simpel, maar af en toe zit je wel je ogen te bederven met die kleine schroefjes:puppydogeyes:

Het dingetje vloog meteen als een speer, nauwelijks trimmen nodig en de spoorloop was direct perfect. Hij vliegt wel het best met véél toeren, waardoor de vliegtijd - mede door het relatief hoge gewicht - vrij kort wordt, na 6 minuten laad ik 780-800 mAh terug. De vliegtijd met de CFK-bladen zou ongeveer een halve minuut meer worden.

Het geluid is ondanks het hoge toerental redelijk bescheiden, klinkt een beetje als een nijdig zoemend bijtje; snel voorbijscheuren op korte afstand is het leukst!
 
5 min is voor mij meer dan zat. Anders gaan de zenuwen op spelen.;)

Maar eindelijk weer verder gegaan met de Sjm (zou ook eens tijd worden) stap 3 is nu compleet dit betekend dat de staart erop zit. Foto's worden morgen geupload. Hij is dus op de nu helemaal af ! op afstellen en sommige missende elektronica na ( Jeti spin 22, en de Gaui flybarless unit). Vandaag is ook de bestelling voor de digitale pitch meter de deur uit gegaan. Dus binnen kort 1 van de 2 pitch meters ombouwen. :) en dan definitief gaan afstellen, en de Maiden !!

Ps: ook de Cf bladen zijn nu besteld in plaats van de Gf die bij de kit zitten,deze schijnen veel beter te zijn en natuurlijk de looks.:cool:

To be continued...

-Jw-
 
Leuk helitje die SJM 180, ziet er erg doordacht uit. Vind vooral die tailboom helemaal door naar voren leuk bedacht. Hij is wel erg klein hoor, elektra wegwerken is een probleem, "clean" wegwerken zit er niet in.

Ik heb er van het weekend 1 van een "leerling" geprobeerd in te vliegen, dat was gewoon niet te doen. Heel erg instabiel en onvoorspelbaar. Ik heb een aantal dingen elektronisch geprobeerd op te lossen in de zender maar nergens werdt het beter van, dus ik vermoed dat het een mechanisch probleem is en dat hij niet goed in elkaar zit. Ergens vloog er halverwege het vliegen ook een onderdeel uit, dus veel vertrouwen in zijn bouwkunsten van dat ding heb ik niet.

Heb je misschien een foto van jou modelletje en layout van de elektra en hoe je de kop gebouwd hebt? Denk dat die positie van die "dingen" aan de flybar wel van belang zijn op het vlieggedrag. Ik heb ze maar haaks omhoog gezet.

Groeten,
Tjerk ;)
 
Ik zal volgende week wel even foto's maken. Mijn SJM-180 vloog meteen probleemloos, maar stuurt inderdaad wel direct, er zitten ook geen rubbers in de kop, dus demping is nul. Lijkt me bepaald geen dingetje om mee te beginnen, maar als je een klein beetje kunt vliegen (dus zoiets als ik, ben ook geen expert...) scheur je er heerlijk mee rond. Ook qua afmetingen veel te klein voor de absolute beginner, de 'actieradius' is misschien 15 tot 20 meter, daarna moet je hem zoeken met de verrekijker. Wat je bedoelt met "die dingen aan de flybar" begrijp ik niet, ik hoop niet dat het de paddles zijn die je "haaks omhoog" hebt gezet :rolleyes: . Dit zou trouwens wel het vlieggedrag verklaren ;);)
 
LoL dat zou een flater zijn ja. Nee ik bedoel de linkage vanaf de flybar omlaag richting washouts. Deze balletjes kun je verder naar buiten of binnen zetten. Het moest allemaal snel snel dus heb mechanisch niks kunnen testen..
 
Laatst bewerkt:
Hey Tjerk,

aan een sjm zit volgens mij (correct me if I'm wrong) GEEN washout. Dit is het MFS, oftewel een moving flybar system net als de henseleit heli's. Je aansturing t.b.v. de peddelstang loopt rechtstreeks naar de swash, en de links van je peddelstang lopen direct naar de mixerarms aan je bladegrips.
Kan je eigenlijk niets aan fout doen.

Greetz, Aldert
 
Om verdere verwarring te voorkomen toch maar een illustratie gemaakt.
(klopt het is geen SJM 180, maar wel die zelfde meuk-kop)

2rg1ape.jpg


Gelukkig heb ik zelf geen heli met zo'n soort rotorkop en heb daarom dus ook geen idee hoe al die onderdelen heten, ik zal voortaan wel eerst de juiste benaming opzoeken voordat ik met zoiets kom. Excuseert u mijn lompheid..

Dat "ding" aan de flybar (bij het rode pijltje) kun je heen en weer schuiven. Dit moet effect hebben op het vlieggedrag. Ik heb deze maar haaks boven die "bladaansturing" gezet. Op de foto lijkt deze wel verder richting mainshaft te staan.

Nogmaals, hoe valt hij te temmen als expo en dual rate al niet werken? Zijn er zwaardere paddles voor te krijgen? paddlegewichten zaten er al op.

Groenten,
Tjerk ;)
 
Oei das minder om te horen dat zijn al 2 mensen die niet te vreden zijn over de rotorkop.

Probleem met de straat is opgelost dus kon weer verder.
Gelijk 1 ding wat opviel toch wel de aparte constructie, lijkt heel erg op de align staart. Alleen waar Align een gouden ''bushing'' gebruikt bij de staart zitten bij de Sjm 2 lagers met een wat grotere arm eromheen, die kun je weer klemmen met behulp van een schroefje. Dit is echt een mega soepele staart,omdat er ook geen gelijde ringetjes naar de staart servo gaan ofwat dan ook. Foto's zullen het hopelijk iets verduidelijken

Jaja De Sjm heeft standaard al deze mod voor de staart vanwege tennisracket effect.
2hwq34.jpg


Alles ff gedemonteerd en gecontroleerd op locktite
2ng8rdh.jpg


Even een foto tussen door van de flybarless rotorkop
8ydvtw.jpg


Hier is het een beetje te zien na de zilveren ''bushing komen dus de 2 lagers met de arm erom heen. Echt zo smooth as baby....
2445mxd.jpg

8ygmc0.jpg


En alles gemonteerd ziet het er zo uit !
se55l0.jpg

24et0lk.jpg


more coming soon...
 
Het "ding" met de kogellink aan de flybar dient op een afstand van 15,5 mm vanaf de "center hub" te zijn bevestigd; dit staat gewoon in de handleiding bij afbeelding 6.18.

Mijn exemplaar vloog direct prima, expo 15% en verder geen bijzonderheden; ik heb - meer uit nieuwsgierigheid - de paddles van de Trex 250 besteld, deze lijken wat dikker en hebben daarom misschien een wat groter stabiliserend effect.
 
Ja het gaat lukken met die plaatjes...

Dit exemplaar moet zo'n 25% lichter worden dan de originele SJM-180, nu net boven de 300 gram in plaats van 450.

full


Ook de rotorkop is lichter geworden:

full


De hekrotor, nu absoluut zonder speling:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een paar dagen geleden kreeg ik van Scott Booth van www.rc-tek.com een pre-productie-exemplaar van de SJM-215 CF Pro:

full


...en de inhoud:

full


Het frame is aanmerkelijk lichter, vooral doordat de staartbuis nu van koolstof is. Het 'middengedeelte' met de overbrenging bestaat nu uit één stuk, de rotorkop heeft nu carbon mixerarmen.

full


De rotorkop in close up:

full


Met skids gemonteerd:

full


Hier naast de SJM-180, de nieuwe is wat lager en ziet er nog 'gemener' uit...

full


Het gewicht van de SJM-180 bedraagt bij mijn exemplaar 466 gram, de nieuwere versie gaat met dezelfde componenten uitkomen op ongeveer 360 gram: dat is toch zo'n 20% lichter. De kwaliteit van de onderdelen is goed tot zeer goed, maar van Loctite hebben ze daar nooit gehoord. Alle schroeven moet je nog even nalopen, zo is bijvoorbeeld de bout die de bladhouder op z'n plaats houdt, niet vastgedraaid...oei...Ogen openhouden is dus het devies.
Scott van RC-Tek.com, de amerikaanse importeur, heeft een soort "inruilactie" op touw gezet voor zijn klanten: jij stuurt de rotorkop en hekrotor op van je 'oude' (-wat heet...)SJM180, en tegen bijbetaling van 75$ krijg je de nieuwe 215 CF Pro versie met motor retour. Hoe verzinnen ze het.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een update: gyro en hekrotorservo gemonteerd. De ontvanger komt niet onder de gyro, zoals op de plaatjes van SJM en RC-Tek.com, maar onder het bevestigingsplaatje van de accu, dus in de canopy. Dan ziet alles er veel opgeruimder uit. Door de regelaar op z'n kant naast de accu te plaatsen past alles precies in het kapje, zwaartepunt is ok. De regelaar is bevestigd aan een stripje kunststof, dat met CA haaks op de accuhouder is gelijmd.


full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Cool ziet er een stuk beter uit ! :D hele layout klopt nu ook meer,van de rotorkop. Zit er bij de 215 ook een lagere motor of lijkt dat zo op de foto ? maar doordat hij lichter is kan hij dus nu ook met een lager toerental gevlogen worden als ik het goed heb de ?

Gaan er ook conversie kits komen of moet je een hele nieuwe kit kopen ? aangezien ik niet meer alles van de originele rotorkop heb :)
Zal die van ook mij eens wegen. Tot nu toe nog geen update alleen wel carbon bladen ontvangen staat ook al een stuk beter. :D

Grt,
Jan-Willem
 
Laatst bewerkt:
Ik zoek nog een motor en gyro hier voor iemand tips. Ook als iemand wat heeft liggen mag die dat zegen.
 
mijne heeft gister de eerste hopjes gemaakt.
morgen is als het goed is de nieuwe gyro binnen csm 720:)

motor is van de trex 250, en de servo`s zijn HS65HB
momenteel is de staartservo een B109 (D60 Clone van protech)
maar daar moet nog een andere op komen.

Grt,
 
Back
Top