~~ SJM 180 (215) bouwdraadje + ervaringen ~~

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door De GooF, 8 okt 2008.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ik wil wel eens komen kijken Cees om dat te controleren
    Hint ;)
     
  2. De GooF

    De GooF

    Lid geworden:
    12 dec 2006
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Emmeloord
    Nice ! :D mischien een foto ervan ? en met welke setup ? nog problemen tegen gekomen ? carbon bladen of de standaard fg's ?

    Moet idd nodig met die van mij verder, maarja het vliegende wat problemen heeft gaat toch echt voor het bouwende niet vliegende ;) dat is inmiddels al opgelost dus zeer binnenkort maar een update.:D
     
  3. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Fotootje volgt nog wel....setup: standaard motor met 12T, standaard zilverkleurige GFK-bladen (CFK exemplaren zijn onderweg), accu 3S/1000 mAh/15C Zippy, 401-gyro, regelaar TMM 18. Bouwen is simpel, maar af en toe zit je wel je ogen te bederven met die kleine schroefjes:puppydogeyes:

    Het dingetje vloog meteen als een speer, nauwelijks trimmen nodig en de spoorloop was direct perfect. Hij vliegt wel het best met véél toeren, waardoor de vliegtijd - mede door het relatief hoge gewicht - vrij kort wordt, na 6 minuten laad ik 780-800 mAh terug. De vliegtijd met de CFK-bladen zou ongeveer een halve minuut meer worden.

    Het geluid is ondanks het hoge toerental redelijk bescheiden, klinkt een beetje als een nijdig zoemend bijtje; snel voorbijscheuren op korte afstand is het leukst!
     
  4. De GooF

    De GooF

    Lid geworden:
    12 dec 2006
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Emmeloord
    5 min is voor mij meer dan zat. Anders gaan de zenuwen op spelen.;)

    Maar eindelijk weer verder gegaan met de Sjm (zou ook eens tijd worden) stap 3 is nu compleet dit betekend dat de staart erop zit. Foto's worden morgen geupload. Hij is dus op de nu helemaal af ! op afstellen en sommige missende elektronica na ( Jeti spin 22, en de Gaui flybarless unit). Vandaag is ook de bestelling voor de digitale pitch meter de deur uit gegaan. Dus binnen kort 1 van de 2 pitch meters ombouwen. :) en dan definitief gaan afstellen, en de Maiden !!

    Ps: ook de Cf bladen zijn nu besteld in plaats van de Gf die bij de kit zitten,deze schijnen veel beter te zijn en natuurlijk de looks.:cool:

    To be continued...

    -Jw-
     
  5. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Scott van RC-tek.com heeft 2 exemplaren van de nieuwe uitvoering SJM215-PRO liggen, waarvoor hij 2 "testbuilders" zocht. Ondergetekende heeft daarop 'gesolliciteerd' en wonder boven wonder komt een testexemplaar van deze nieuwe SJM micro naar ons vaderland toe ;) Zie b.v. hier: The SJM180(215) PRO 200 Class is Born - Page 150 - RC Groups
     
  6. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Leuk helitje die SJM 180, ziet er erg doordacht uit. Vind vooral die tailboom helemaal door naar voren leuk bedacht. Hij is wel erg klein hoor, elektra wegwerken is een probleem, "clean" wegwerken zit er niet in.

    Ik heb er van het weekend 1 van een "leerling" geprobeerd in te vliegen, dat was gewoon niet te doen. Heel erg instabiel en onvoorspelbaar. Ik heb een aantal dingen elektronisch geprobeerd op te lossen in de zender maar nergens werdt het beter van, dus ik vermoed dat het een mechanisch probleem is en dat hij niet goed in elkaar zit. Ergens vloog er halverwege het vliegen ook een onderdeel uit, dus veel vertrouwen in zijn bouwkunsten van dat ding heb ik niet.

    Heb je misschien een foto van jou modelletje en layout van de elektra en hoe je de kop gebouwd hebt? Denk dat die positie van die "dingen" aan de flybar wel van belang zijn op het vlieggedrag. Ik heb ze maar haaks omhoog gezet.

    Groeten,
    Tjerk ;)
     
  7. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Ik zal volgende week wel even foto's maken. Mijn SJM-180 vloog meteen probleemloos, maar stuurt inderdaad wel direct, er zitten ook geen rubbers in de kop, dus demping is nul. Lijkt me bepaald geen dingetje om mee te beginnen, maar als je een klein beetje kunt vliegen (dus zoiets als ik, ben ook geen expert...) scheur je er heerlijk mee rond. Ook qua afmetingen veel te klein voor de absolute beginner, de 'actieradius' is misschien 15 tot 20 meter, daarna moet je hem zoeken met de verrekijker. Wat je bedoelt met "die dingen aan de flybar" begrijp ik niet, ik hoop niet dat het de paddles zijn die je "haaks omhoog" hebt gezet :rolleyes: . Dit zou trouwens wel het vlieggedrag verklaren ;);)
     
  8. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    LoL dat zou een flater zijn ja. Nee ik bedoel de linkage vanaf de flybar omlaag richting washouts. Deze balletjes kun je verder naar buiten of binnen zetten. Het moest allemaal snel snel dus heb mechanisch niks kunnen testen..
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2008
  9. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hey Tjerk,

    aan een sjm zit volgens mij (correct me if I'm wrong) GEEN washout. Dit is het MFS, oftewel een moving flybar system net als de henseleit heli's. Je aansturing t.b.v. de peddelstang loopt rechtstreeks naar de swash, en de links van je peddelstang lopen direct naar de mixerarms aan je bladegrips.
    Kan je eigenlijk niets aan fout doen.

    Greetz, Aldert
     
  10. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Om verdere verwarring te voorkomen toch maar een illustratie gemaakt.
    (klopt het is geen SJM 180, maar wel die zelfde meuk-kop)

    [​IMG]

    Gelukkig heb ik zelf geen heli met zo'n soort rotorkop en heb daarom dus ook geen idee hoe al die onderdelen heten, ik zal voortaan wel eerst de juiste benaming opzoeken voordat ik met zoiets kom. Excuseert u mijn lompheid..

    Dat "ding" aan de flybar (bij het rode pijltje) kun je heen en weer schuiven. Dit moet effect hebben op het vlieggedrag. Ik heb deze maar haaks boven die "bladaansturing" gezet. Op de foto lijkt deze wel verder richting mainshaft te staan.

    Nogmaals, hoe valt hij te temmen als expo en dual rate al niet werken? Zijn er zwaardere paddles voor te krijgen? paddlegewichten zaten er al op.

    Groenten,
    Tjerk ;)
     
  11. De GooF

    De GooF

    Lid geworden:
    12 dec 2006
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Emmeloord
    Oei das minder om te horen dat zijn al 2 mensen die niet te vreden zijn over de rotorkop.

    Probleem met de straat is opgelost dus kon weer verder.
    Gelijk 1 ding wat opviel toch wel de aparte constructie, lijkt heel erg op de align staart. Alleen waar Align een gouden ''bushing'' gebruikt bij de staart zitten bij de Sjm 2 lagers met een wat grotere arm eromheen, die kun je weer klemmen met behulp van een schroefje. Dit is echt een mega soepele staart,omdat er ook geen gelijde ringetjes naar de staart servo gaan ofwat dan ook. Foto's zullen het hopelijk iets verduidelijken

    Jaja De Sjm heeft standaard al deze mod voor de staart vanwege tennisracket effect.
    [​IMG]

    Alles ff gedemonteerd en gecontroleerd op locktite
    [​IMG]

    Even een foto tussen door van de flybarless rotorkop
    [​IMG]

    Hier is het een beetje te zien na de zilveren ''bushing komen dus de 2 lagers met de arm erom heen. Echt zo smooth as baby....
    [​IMG]
    [​IMG]

    En alles gemonteerd ziet het er zo uit !
    [​IMG]
    [​IMG]

    more coming soon...
     
  12. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Het "ding" met de kogellink aan de flybar dient op een afstand van 15,5 mm vanaf de "center hub" te zijn bevestigd; dit staat gewoon in de handleiding bij afbeelding 6.18.

    Mijn exemplaar vloog direct prima, expo 15% en verder geen bijzonderheden; ik heb - meer uit nieuwsgierigheid - de paddles van de Trex 250 besteld, deze lijken wat dikker en hebben daarom misschien een wat groter stabiliserend effect.
     
  13. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Ik heb zojuist een testexemplaar van de nieuwe SJM-215 "CFK-PRO" gekregen, ik probeer wat foto's ervan toe te voegen.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2008
  14. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Ja het gaat lukken met die plaatjes...

    Dit exemplaar moet zo'n 25% lichter worden dan de originele SJM-180, nu net boven de 300 gram in plaats van 450.

    [​IMG]

    Ook de rotorkop is lichter geworden:

    [​IMG]

    De hekrotor, nu absoluut zonder speling:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Een paar dagen geleden kreeg ik van Scott Booth van www.rc-tek.com een pre-productie-exemplaar van de SJM-215 CF Pro:

    [​IMG]

    ...en de inhoud:

    [​IMG]

    Het frame is aanmerkelijk lichter, vooral doordat de staartbuis nu van koolstof is. Het 'middengedeelte' met de overbrenging bestaat nu uit één stuk, de rotorkop heeft nu carbon mixerarmen.

    [​IMG]

    De rotorkop in close up:

    [​IMG]

    Met skids gemonteerd:

    [​IMG]

    Hier naast de SJM-180, de nieuwe is wat lager en ziet er nog 'gemener' uit...

    [​IMG]

    Het gewicht van de SJM-180 bedraagt bij mijn exemplaar 466 gram, de nieuwere versie gaat met dezelfde componenten uitkomen op ongeveer 360 gram: dat is toch zo'n 20% lichter. De kwaliteit van de onderdelen is goed tot zeer goed, maar van Loctite hebben ze daar nooit gehoord. Alle schroeven moet je nog even nalopen, zo is bijvoorbeeld de bout die de bladhouder op z'n plaats houdt, niet vastgedraaid...oei...Ogen openhouden is dus het devies.
    Scott van RC-Tek.com, de amerikaanse importeur, heeft een soort "inruilactie" op touw gezet voor zijn klanten: jij stuurt de rotorkop en hekrotor op van je 'oude' (-wat heet...)SJM180, en tegen bijbetaling van 75$ krijg je de nieuwe 215 CF Pro versie met motor retour. Hoe verzinnen ze het.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Even een update: gyro en hekrotorservo gemonteerd. De ontvanger komt niet onder de gyro, zoals op de plaatjes van SJM en RC-Tek.com, maar onder het bevestigingsplaatje van de accu, dus in de canopy. Dan ziet alles er veel opgeruimder uit. Door de regelaar op z'n kant naast de accu te plaatsen past alles precies in het kapje, zwaartepunt is ok. De regelaar is bevestigd aan een stripje kunststof, dat met CA haaks op de accuhouder is gelijmd.


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  17. De GooF

    De GooF

    Lid geworden:
    12 dec 2006
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Emmeloord
    Cool ziet er een stuk beter uit ! :D hele layout klopt nu ook meer,van de rotorkop. Zit er bij de 215 ook een lagere motor of lijkt dat zo op de foto ? maar doordat hij lichter is kan hij dus nu ook met een lager toerental gevlogen worden als ik het goed heb de ?

    Gaan er ook conversie kits komen of moet je een hele nieuwe kit kopen ? aangezien ik niet meer alles van de originele rotorkop heb :)
    Zal die van ook mij eens wegen. Tot nu toe nog geen update alleen wel carbon bladen ontvangen staat ook al een stuk beter. :D

    Grt,
    Jan-Willem
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2009
  18. gianni

    gianni

    Lid geworden:
    29 sep 2006
    Berichten:
    59
    Locatie:
    kortrijk
    opgelost mijn fout

    greets gianni
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2009
  19. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik zoek nog een motor en gyro hier voor iemand tips. Ook als iemand wat heeft liggen mag die dat zegen.
     
  20. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    mijne heeft gister de eerste hopjes gemaakt.
    morgen is als het goed is de nieuwe gyro binnen csm 720:)

    motor is van de trex 250, en de servo`s zijn HS65HB
    momenteel is de staartservo een B109 (D60 Clone van protech)
    maar daar moet nog een andere op komen.

    Grt,
     

Deel Deze Pagina