Skyjet Turbine Trainer

Hallo heren,

Al sinds lange tijd ben ik op zoek naar een degelijke turbine trainer. De motor hiervoor is mijn zelfbouw MW54. Laat hierbij duidelijk zijn dat de snelheid niet een prioriteit is, het gaat voornamelijk om de turbine-ervaring in het algemeen. De zoektocht ging richting een zeer goedmoedig toestel met lage landingssnelheid, om op relatief korte grasbanen te kunnen landen.

Toestellen als de Boomerang en Thundertail zijn hele mooie kisten, maar ben bang dat iets te snel binnenkomen, om deze op het veld (150m met hekken rondom) knap neer te kunnen zetten. Toen viel mijn oog op een model, dat een gastvlieger (tevens fabrikant) had meegenomen. Het gaat hier om de Skyjet van Modellbau Kuhlmann.

SkyJetSJdrauf1.05.JPG

SkyJetSJSeitesolo1.05.JPG

skyjet1.jpg

Van wat ik gezien heb, zijn de vliegeigenschappen prachtig. Mooi rustig binnenkomen op een relatief korte baan was geen probleem, dit zou dus ideaal zijn. De kist was uitgerust met een Jetcat P60, kon niet zeggen dat hij krap qua vermogen zat. Graag zou ik willen weten, of anderen ook ervaringen met deze kist hebben of iets vergelijkbaars? Ook andere suggesties zijn welkom!

Gegroet,

Rik

Hoi Rik, bij een spanweidte van 196cm en een "opgegeven" gewicht van 10kg zou die 5.5kg stuwdruk wel eens krap kunnen worden. Hij zal er heel goed mee vliegen hoor maar bij een beetje hoog gras kan wel eens lastig worden. Heel belangrijk in ieder geval om het gewicht zo laag mogelijk proberen te houden, geen onnodige gadgeds en extra verstevigingen die het model alleen maar zwaarder kunnen maken.

Maarrehh...die eigenbouw MW54??? Heb je een paar fotootjes van het motortje en onderdelen? Ik heb een paar KJ66's maar sta op het punt om ook de MW54 te gaan bouwen, leuk om anderen ook bezig te zien :D

Groet,
Gerald

hmmmmmmmm mijn boomerang XL start van een grasveld van 125m en ik land hem op nog niet eens de helft van het veld met een uitrol tot het einde.
en als het moet kan je eerder stoppen met gebruik van de remmen.

jetpower zei:
hmmmmmmmm mijn boomerang XL start van een grasveld van 125m en ik land hem op nog niet eens de helft van het veld met een uitrol tot het einde.
en als het moet kan je eerder stoppen met gebruik van de remmen.

Weet je nog, 3 weken geleden met die kippen? :wink: Toen had je iets meer baan nodig :lol:

hallo,

ik heb zelf de baby boomerang, en ik denk dat er nagenoeg geen kist is die langzamer binnen kan komen als deze kist
vlieg hem ook op gras.
ik heb er diverse zien vliegen met een wren 54 , en dat is de perfecte motor voor zo'n kist.

kijk even op de site van www.digitech-turbines.com

daar staat een easyjet op, arf .
die is gemaakt voor een wren.
als je de prijs ziet van de kist die jij laat zien of die van een easyjet zou ik het wel weten.
de easyjet was vorig jaar bij ons op de jet meeting met een wren 44 en vloog met gemak van gras
en komt binnen als een trainertje.

met vr gr maikel

@Rik.

Wat heb je aan vlieg ervaring?
Wordt dan wat inzichtelijker om je van advies te voorzien :wink:

Grtz Ger.

Allen dank voor de vele replies.

@Gerald
Ik ben nog niet van plan extra's op de kist te plaatsen, zoals retracts. Ook autostart kan ik uitrusten met een externe gasfles. De MW54 zit even over de 6kg stuw. Wat ik gezien had hoe soepel de Skyjet over het (kortgemaaide) grasveld rolde met een P60, denk ik dat de MW54 voldoende is. Met betrekking tot de MW54, ik zal proberen bij het volgende onderhoud wat foto's up te loaden.

@Jetpower
Een punt dat hier erg speelt, is dat ik liever ruimte over heb voor fouten, dan dat ik iedere keer zeer precies binnen moet komen. Zeker turbulentie kan hier een rol spelen, daar het veld verhoogt is t.o.v. de omliggende weilanden en bomen aan 2 kanten heeft. Heel laag binnenkomen zit er hier niet in.

@Butler
De Baby Boomerang en de Easyjet zijn zeker zeer goed uitziende modellen, en ook naar horen zeggen perfecte trainers (prachtige video's). Daar het laagdekkers zijn, ging ik er automatisch een beetje van uit dat deze toch met een behoorlijke snelheid binnen moeten komen. Zeker een optie. Wat betreft de prijs van de Boomerang/Easyjet en Skyjet, hier zit voor mij gelukkig weinig verschil in.

@Ger
Qua vliegervaring (3 jaar) zit ik voornamelijk in de bovendekkers, met als stunt/snelheids toestel de Zagi XS. Een turbine-trainer is nog een langetermijn project, dus het zal nog even duren voordat ik tot een eventuele aanschaf overga. Waarschijnlijk komt er eerst nog een electro ducted-fan model (leuk voor onderweg :wink: ).

butler zei:
hallo,

i
de easyjet was vorig jaar bij ons op de jet meeting met een wren 44 en vloog met gemak van gras
en komt binnen als een trainertje.

met vr gr maikel

de landing op het water was toch minder succesvol ...
MAARRRRRRRRRRRRRRRRRR word aan gewerkt.. :lol:

tja maar als ervaren piloot zoals jij moet je toch wel weten dat je eerst de drijvers moet monteren voor watervliegen :?:

gr maikel

butler zei:
tja maar als ervaren piloot zoals jij moet je toch wel weten dat je eerst de drijvers moet monteren voor watervliegen :?:

gr maikel

dat is correct
sterker nog Jules de Korte zag het ..

Back