Skymaster MB339 vliegt

Even dit draadje weer omhoog gehengeld.
De MB is heeft na helemaal niet zoveel vluchten door omstandigheden een jaar of drie stof verzameld, maar nu ben ik er weer volgas mee aan de gang gegaan.
Eerst bijna alle elektronica en luchtsystemen er uit getrokken en dat ga ik geheel opnieuw inrichten. Pas na het bouwen van de Tuono heb ik er de smaak van te pakken gekregen dit ook voor het oog mooi te maken, ipv alleen maar functioneel te maken.

Begonnen met alles rond de motor, vanwege ZPT heb ik de P160 5cm naar voren gezet, moest wel nieuwe motordragers maken maar dat was niet verkeerd, de originele waren van waaibomentriplex van 3mm. Ik trok ze er ook zo uit. Nu is het zeer goed 5mm geworden, wat uit wel 6 lagen bestaat.
Tevens een nieuwe jetpijp besteld die dat verschil opvangt.

Hier een plaatje van de nieuwe opstelling van de motor attributen, plaatje wordt nog wat ingesnoerd als alles op zijn plaats zit, de ECU heb ik wat verder weg van de motor gezet, tegen de zijkant romp.
IMG_3498.JPG
 
Hey Richard!
Goed dat je begonnen bent, je had het er al een tijd terug over dat je dit wilde gaan doen! Het is nu mooi weer ervoor!

Zou leuk zijn als je nog een keer een plaatje hebt van de kist. Zo te zien iets met wit/groen.

Ik heb hem nog nooit gezien dus ben nieuwsgierig! :mrgreen:

En bij deze dus een abbo!
 
Lekker bezig Richard, kunnen we deze ook weer zien op Deelen dit seizoen :D
 
Ben een oplossing aan het maken voor dit, wat me altijd geërgerd heeft aan de MB, het slecht ontworpen fuel systeem, niet meer van deze tijd met die proppen en krom gebogen buisjes. En mogelijk de oorzaak van de twee flame outs die we ermee gehad hebben.

Hier de hoofdtank:
IMG_3503.JPG


IMG_3510.JPG


Dus wat anders verzonnen, allereerst de ontluchting van de twee saddle tanks aan de bovenkant voorzien van een strip alu van 4-5mm dik met Hysol geplakt.
Er zit een gat waar ik M5 in getapt heb en daar past de (draaibare) haakse FESTO koppeling in, waar de ontluchtings slang aan komt via een T-stuk verbonden met de andere saddle tank.

IMG_3511.JPG


Rond het oude gat van de prop komt een metalen ring, die ik er op lijm. Op deze ring kun je dan weer een los metalen deel schroeven, zeg maar de stop, die met een rubber ring afsluit. In die stop boor ik wederom een lang gat met M5 draad. Van de voorkant komt dan een rechte FESTO koppeling met aan de ene kant M5 en aan de andere kant een 6mm snelkoppeling.
Aan de binnenkant van de stop maak ik zelf een bevestiging voor de slang met de clunk.

Bij de hoofdtank moet ik nog iets creatiever zijn, ik heb daar geen ruimte voor een koppeling bovenop. Dus moet alles via de centrale dop zoals nu ook is, maar die wordt dan volgens hetzelfde principe als hierboven gemaakt, maar nu dan met twee M5 gaten er in. Waar hier weer haakse koppelingen in komen omdat die zeer kort achter de cockpit ruimte door moeten lopen.

Ik heb via een Duits draadje iemand gevonden die ze voor zichzelf gemaakt heeft en die wil ze ook voor mij maken.
 
De MB "in het dok..."

IMG_3516.JPG



Begonnen met onderdelen te maken voor de tanks, hier is niks passend naar mijn zin bij FESTO te krijgen, dus eerst een meter M7 draadeind gekocht van zachter staal waar ik m7 "kraagjes" van kan maken.

Eerst op de draaibank voorzichtig met 5mm uitgeboord.

IMG_3513.JPG


Dan op een 5mm messing buis gesoldeerd en daarna pas samen afgekort.

IMG_3514.JPG


Alles klaar voor 3 aanzuig buizen en één ontluchtings buis.

IMG_3515.JPG


Straks de M7 FESTO koppelingen halen en dan wachten totdat de ringen plus afdek doppen klaar zijn, zal wel volgende week worden.

Het voordeel van dit systeem is dat het "buizenwerk" tenminste 4mm binnenmaat heeft, overal. Want bvb bij een M5 koppeling van FESTO is de doorgang nauwelijks 3mm.
 
FESTO's zijn binnen, zo gaat het worden.
Zoals gezegd, aparte maten met M7 schroefdraad, maar dan kan ik er ook een 5mm buis in kwijt, goede doorstroming meteen vanaf het begin en binnenin de FESTO koppelingen geen knelpunten.
De andere kant kant ik 6mm transparante FESTO slang koppelen, alles vóór de pomp is dan minimaal 4mm binnenmaat.

IMG_3519.JPG


IMG_3518.JPG
 
Hoi richard, ik volg vele draatjes stilletjes mee. En ik had nu een vraagje: die tankdoppen die je wilt gebruiken waar zijn die te bestellen? Dus die doppen wie je in die allu flens draait en waar dan een rubberring om de dop heen zit. Ik weet niet hoe deze doppen heten. Als we de zelfde bedoellen dat zijn dat die wie Wim Blomaert ook gebruikt op pagina 4 van zijn f14 draadje. Grtz.
 
Hoi Wes,

Ik heb de doppen nog niet, die gast in Duitsland zou ze maken voor me (wel tegen een vergoeding). De dop draai je er niet in, maar wordt met schroeven rondom vastgezet.

Ik heb niet de indruk dat hij een serie productie wil beginnen, hij had al moeite dit tussendoor te doen. Die jij bedoelt zitten op tanks van BVM volgens mij, geen idee of je die los kunt bestellen.
 
Richard
het tank beslag is ook los verkrijgbaar bij bvm .
je hebt ze voor de turbines tot ongeveer 12kg en de high flow versie voor grotere turbines
voordeel van de high flow is dat je pompspanning omlaag gaat (weerstand van de leidingen)
 
Zo, alles er uit en de binnenkant gespoten (grijze primer van de Action, 2 € per spuitbus...)

De radioplaten heb ik eerst ff voorbehandeld met spanlak, zodat ze niet zoveel zuigen. Die worden morgen grijs.

IMG_3542.JPG



Zo, al een stuk netter als eerst...

IMG_3544.JPG
 
Voordeel van dat kl#teweer is dat je lekker door kunt bouwen!

De "plank" waar nu alle pneumatiek op verenigd is, is nagenoeg klaar, een stuk opgeruimder als het voorheen was. Ook aan de onderkant. Nog wat FESTO onderdelen ophalen morgen en dan is het helemaal klaar. De plank is een stuk uit de romp te halen, zonder dat er koppelingen los moeten. Vandaar dat er een soort "navelstreng" aan hangt. Je kunt dus snel ergens bij.

De afzonderlijke units (Gear/doors, remklep en remmen) bouw ik tegenwoordig op alu hoekprofielen, dat maakt het ook wat netter en bij problemen heb je snel iets verwisseld en blijven de instellingen behouden.

IMG_3547.JPG


De onderkant is ook overzichtelijk:

IMG_3546.JPG



"Jammer" dat de toekomst elektrische gear systemen wordt, ik vind dat werken met lucht nou net zo leuk....
 
Tankdoppen zijn binnen, gemaakt door een collega modelbouwer uit Dld.
Twee kleinere en één grote.
Nu nog gaten er in met M7 draad en dan kunnen de FESTO koppelingen er in.

IMG_3553.JPG
 
Zo, ringen verlijmd (met Hysol) met de tanks, ziet er betrouwbaar uit.
Nu nog alles flink naspoelen (van het vergroten van de openingen in de Kevlar tanks) en de slangen/clunks aan de binnenkant monteren, schroeven er op, lektesten met wat overdruk...

IMG_3571.JPG


IMG_3572.JPG



IMG_3573.JPG



IMG_3574.JPG



IMG_3575.JPG


Richard
 
Laatst bewerkt:
Wat middernachtelijke arbeid (lang leve 30 jaar jetlags)

Al het leidingenwerk gemaakt, tanks eerst met water uitgespoeld, toen met perslucht schoon geblazen en met fuel nagespoeld.
Na montage alles onder water gehad en afgeperst met 1 bar,
Niet het kleinste belletje...

IMG_3580.JPG


IMG_3581.JPG


IMG_3582.JPG


IMG_3583.JPG
 
Héél netjes Richard, ziet er stevig en professioneel uit!
Waarom doe je eigenlijk twee flexibele stuken slang in de tank? Ik verleng altijd mijn klunk (welke dat dan ook is) met 5mm messing pijp met één flexiebel stukje. Zo wordt hij nóg zwaarder om bottom te blijven en misschien ook minder kans op mogelijk loslaten/lekkages oid. Zal ook prima werken, misschien iets meer werk wanneer het zaakje jaarlijks/tweejaarlijks vervangen moet worden.

Groetjes,

Grotefoto-DQGGUUZT.jpg
 
Back
Top