Slangenpomp

• Topicstarter Topicstarter j mouwen
  • Startdatum Startdatum
J

j mouwen

Guest
Hallo Iedereen,

Ben voor mijn zwaardvis op zoek naar een pomp. Ik had eerst het idee om een tandradpomp met een magneetklep te proberen. Omdat ik slechte ervaringen heb met een servoklep en een magneetklep erg duur is, zie ik hiervan af en wil ik een slangenpomp gaan gebruiken. Deze zijn erg eenvudig en zelfdichtend zodat een klep niet meer nodig is. Heb hiervoor zitten kijken Norbert bruggen, hier zijn ze te verkrijgen voor rond de 50 euro, weet iemand of dit type pomp ook ergens anders te krijgen is.

Groeten,
Jasper

50 euro is niet duur voor een slangenpomp, normaal zijn dit laboratorium apparaten, erg duur dus. Een slangenpomp lijkt me wel erg zwaar.

Hallo Jasper,

Hoe groot is de ballasttank? Zo'n slangepomp heeft zo ongeveer het tiende van de opbrengst van een in grote vergelijkbare tandwielpomp .... Ik lees in je andere topic iets van 1:50, dan heb je toch een redelijke tank nodig (1,5 liter ???), waardoor het volpompen erg lang gaat duren.

Wat zijn de slechte ervaringen met een servoklep? Ik vaar al een tijdje met een servo dat een siliconenslang dichtdrukt als klep, werkt perfect.

Hallo Jasper,

De servoklep werkt bij mijn perfect, ik gebruik
hem bij mij op de U-2540
Als je hem een beetje nauwkeurig in elkaar zet
niks aan het handje :wink:

Gr.Rob

hallo

hier het zelfde
in binan al mijn boten een tandwiel pomp met een festo afsluit ventiel
nog geen problemen gehad
en als de klep lekt is er ook niets aan de hand want dan komt je boot vanzelf boven

het is maar juist waar je de klep zet
maar dat vind je wel ergens in een van mijn topic's terug

groetjes raf

Hallo Iedereen,

Mijn servoklep opent en sluit prima maar mijn slang blijft dichtzitten, zodat de pomp niet meer kan aanzuigen. Is siliconenslang niet te stug hiervoor?

Ik las ook bij Raf dat hij werkt met een festo afsluitklep, je hebt dan niet meer alle elektronica nodig om de servo aan te sturen.

Groeten,

Jasper

j mouwen zei:
Mijn servoklep opent en sluit prima maar mijn slang blijft dichtzitten, zodat de pomp niet meer kan aanzuigen. Is siliconenslang niet te stug hiervoor?

Jasper

Hoi Jasper,

bij mij is dat een 7x3 slang, 7mm buiten, 3mm binnendiameter dus. Zoals gezegd geen problemen, zelfs niet als de slang de hele winterperiode dichgedrukt heeft gezeten.

Hallo allen

Over magneetventielen gesproken.Ik heb mijn ventielen voor mijn twee duikboten bij NOVATECH weg en werken naar volle tevredenheid,ik heb zowel type A als type B in gebruik en zijn een stuk goedkoper dan van het merk" Festo".Zie hieronder de link;

http://www.novatech.nl

Gr.Joop

hallo

de klep die ik gebruik is in plastiek
en ze zit in de uitgaande lucht leiding
ze wordt bedient door een servo die gebruikt wordt voor landings gestellen
deze servo kan maar naar 1 kant draaien en doet een halve slag
de stuur stang naar de klep schuift als het water langs elkaar door
zo kan ik de juiste slag voor de klep bepalen
ik gebruik een vij kanaal om de klap mee te bedienen omdat de zender die ik voor de u47 gebruik geen komputer zender is
indien dit wel het geval is kan je de zender zo programeren dat bij bediening van de pomp de klep open gaat

ik ben er nog aan bezig maar met 1 relais en een servo printje komt de hele sturing zelfs te vervallen en moet er niets geprogrameert worden

pomp krijgt spanning en het relais trekt aan
schakelt het servo printje in een vaste stand klep open en de servo opent de klep
krijgt de pomp geen spanning dan staat het relais in rust en blijft de klep dicht

klein printje voor haast geen prijs alleen nog eventjes in elkaar branden lol

groeten raf

raf zei:
.......
pomp krijgt spanning en het relais trekt aan
schakelt het servo printje in een vaste stand klep open en de servo opent de klep
krijgt de pomp geen spanning dan staat het relais in rust en blijft de klep dicht

klein printje voor haast geen prijs alleen nog eventjes in elkaar branden lol

groeten raf

Hoi Raf,

Dat gaat prima werken, doet het bij mij al een hele tijd.

Hallo iedereen,

Mijn klepprobleem is opgelost!
Ik heb bij Norbert bruggen op de site pressostaatjes gezien die worden gebruikt bij rubberen tanks.
Ik vroeg mezelf af of deze ook te gebruiken zijn bij een gewone duiktank, zodat ik geen watersensoren meer nodig heb.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,
Jasper

hallo

jasper wat kost zo een pressostaatje ???

een sensor met bijbehorende elektronica kost een euro of 3

nodig twee weerstanden
een transistortje
en twee koperen buisjes
relais van 6 volt

dat was het zowat denk ik

groetjes raf

Joop.O.H. zei:
Hallo allen

Over magneetventielen gesproken.Ik heb mijn ventielen voor mijn twee duikboten bij NOVATECH weg en werken naar volle tevredenheid,ik heb zowel type A als type B in gebruik en zijn een stuk goedkoper dan van het merk" Festo".Zie hieronder de link;

http://www.novatech.nl

Gr.Joop

Hallo Joop,

Heb je een prijs indicatie voor zo'n ventiel?
Op SubSail heb ik o.a. met Raf ook over dit onderwerp gesproken en ben benieuwd wat zo'n ventiel ongeveer moet kosten.
En welke zou je aanraden voor de Robbe U-47?

Groeten,

Joris

Hallo Joris

Ik zou voor type A kiezen en zijn in twee en drieweg te krijgen .Ze kosten zo rond de 17 euro per stuk en hebben daar ook slangtules en zeer goede slang voor,die groene aquariumslang moet je niet gebruiken die verliest zijn spanning en gaat dan los om de tule zitten.

Gr Joop

Bedankt voor je reaktie Joop.

Ik neem aan dat ik de twee weg nodig heb dan?
Voor het in en uit pompen van het water.

Groeten,

Joris

hallo

water pomp je niet door het ventiel
die ventielen zijn gemaakt voor lucht en niet voor vloeistof
voor vloeistoffen heb je heel andere ventielen

hier bij ons noemen ze dat een waterkraan

groetjes raf

raf zei:
hallo

water pomp je niet door het ventiel
die ventielen zijn gemaakt voor lucht en niet voor vloeistof
voor vloeistoffen heb je heel andere ventielen

hier bij ons noemen ze dat een waterkraan

groetjes raf

:lol: :lol: :lol:

Vergeef mij Raf, helemaal gelijk!
Ben op het moment niet helemaal scherp door mijn nachtdiensten...
8)
Dat gaat nog wat worden met die boot van mij als ik zo door ga... :lol:

Groeten,

Joris

hallo joris

ze hebben voor zulk een probleem een heel mooie oplossing uit gevonden hoor

en billboard
das een plaat die je tegen de muur spijkert en daar hang je al de tips en todo papiertjes aan op
en zo kan je haast niets meer vergeten

het kost haast niets en het helpt je heeeeeeeeel veel bij het bouwen van je modellen
en begin je een nieuw dan gooi je alle papiertjes in de vuilbak en begin je met een nieuwe lei

groetjes raf

ps ik heb zo twee van die borden hangen

Back