Slash 4x4 3s aandrijfassen

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Job de Krieger, 3 apr 2020.

  1. Job de Krieger

    Job de Krieger

    Lid geworden:
    3 apr 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Tiel
    Hallo iedereen,

    Ik heb al een tijdje een traxxas slash 4x4 vxl en had deze lopen op 2s lipo. Maar ik heb een paar dagen geleden een 3s accu gekocht, hier heb ik 1 dag mee kunnen rijden. Toen was er een deel van de aandrijfas voor afgebroken(zie afbeelding), deze heb ik moeten kopen. Die is binnengekomen, toen heb ik er weer 1 dag mee kunnen rijden en is precies hetzelfde stuk afgebroken alleen aan de andere kant. Maar ik zit niet echt te wachten om €80 te betalen voor 1 paar originele stalen assen. En ik zit ook niet te wachten om elke week een nieuw onderdeel te kopen(al helemaal omdat je het in set moet kopen). Heeft iemand hier een oplossing voor? Alvast bedankt!

    Groeten Job de krieger
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.898
    Locatie:
    Sassenheim
    Tja, meer vermogen vereist aanpassingen. Dat je geen zin hebt in een 60 euro investering kan ik snappen maar helaas is het een nodige bijkomstigheid en hou er rekening mee dat veel meer zal gaan volgen door een snellere slijtage.

    Maar heb je al goed rondgekeken?

    Op Ali kwam ik dit tegen:
    https://nl.aliexpress.com/item/33003208719.html?src=google&src=google&albch=shopping&acnt=494-037-6276&isdl=y&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&aff_platform=google&aff_short_key=UneMJZVf&&albagn=888888&albcp=6459980570&albag=76980386066&trgt=743612850714&crea=nl33003208719&netw=u&device=c&albpg=743612850714&albpd=nl33003208719&gclid=EAIaIQobChMIocalz4LN6AIVU-R3Ch05vgDOEAQYAyABEgI3Z_D_BwE&gclsrc=aw.ds
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Emmen
    Ik zou op marktplaats gaan zoeken. Heel eerlijk zou ik gewoon op 2s blijven rijden. Wil je sneller dan een echte sct kopen. Je kan alles aanpassen. Of direct een auto kopen die een sterkere aandrijflijn heeft. Ga je de assen versterken dan komt er een nieuwe zwakke schakel.
     
  4. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Lier
    Heb jou wagen even opgezocht en deze zou toch 3s moeten aankunnen, aangezien hij verkocht wordt met die setup en zeker al voor een 4x4.
    Heb geen ervaring met dit merk maar dat zegt dan toch al iets.
    En €80 voor aandrijfassen!!! Ik weet dat dit merk wel goedkoper is, maar de parts dan toch niet.
     
  5. Stijn H

    Stijn H

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Kortrijk
    De "heavy duty" assen van Traxxas voor de Slash 4x4 (en Stampede 4x4) (6851X / 6852X) gaan inderdaad vrij snel stuk op 3S.
    Traxxas heeft met de Rustler 4x4 nieuwe assen geïntroduceerd, die ook op de nieuwe versie van de Slash Ultimate worden gebruikt, de “extreme heavy duty” driveshafts (6851A Front / 6852A Rear).
    Deze zouden sterker zijn (ik heb er zelf geen ervaring mee).

    Daarnaast heeft Traxxas eigen stalen CV Driveshafts, die ook op de XO-1 worden gebruikt.
    Deze zijn zeer duur in mijn opinie.

    Kwalitatieve alternatieven zijn te vinden bij MIP en Tekno, maar ook deze zijn niet goedkoop.
    Ik heb de Tekno (TKR6851X - TKR6852X) + Tekno 12mm Aluminum Hex Adapters (TKR1654X).
    Op het Slash 4x4 forum van Traxxas kan je heel wat info vinden over deze assen.
    Als je voor Tekno zou kiezen: Tekno raadt de RPM-armen af, deze geven te veel flex.

    Als je goedkoop wil upgraden, probeer de extreme heavy duty shafts eens uit.
    Goedkopere Ebay-assen zou ik je niet aanraden.

    Als het enkel de achterassen zijn die breken, kan je die eerst aanpakken, later de voorstel (indien dit nodig zijn zijn).

    Hou er rekening mee dat een Slash 4x4 is wat het is. Als je de grenzen van de wagen wil verleggen kan je dit, maar de kosten kunnen afhankelijk van je keuzes wel erg oplopen.
    En dan kan is de keuze voor een andere wagen misschien een betere keuze.
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2020
  6. Job de Krieger

    Job de Krieger

    Lid geworden:
    3 apr 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Tiel
    super bedankt allemaal!! ik heb toch overwogen om de fastrax assen te kopen en heb deze nu ongeveer een week. ik kan deze na mijn week ervaring XD iedereen aanbevelen!!
     
  7. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Lier
    Ik heb geen ervaring met traxxas maar zijn die assen dan zo zwak?
    Want aandrijfassen die breken hoor je toch niet vaak...
     
  8. Stijn H

    Stijn H

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Kortrijk
    Ze breken niet echt door, ze scheuren.
    De plastic assen die Traxxas gebruikt hebben telkens elk 2 gewrichten: een aan de kant van het differentieel en een aan de kant van stub axle (kan even niet op een nederlands equivelent komen).
    De kern van het gewricht zijn metalen bolletjes met 4 pinnetjes waar de assen, de stub axle en de output yokes aan zijn verbonden.
    Het zijn de aanhechtingen van deze onderdelen aan de metalen bolletjes die door de belasting doorscheuren (op de foto bovenaan en hieronder zie je hoe één van de aanhechtingen er nog is, de andere is er afgescheurd).

    IMG_20190923_192320283.jpg

    Op 2s houden de assen het meestal wel een tijdje uit (afhankelijk van de rijstijl), maar op 3S kan het snel over zijn (opnieuw afhankelijk van de rijstijl).

    Het zijn oa deze aanhechtingen die bij de nieuwe versie van de assen zijn versterkt.
     

Deel Deze Pagina