Slechte ervaring met Walkera CB180D

• Topicstarter Topicstarter AGre300
  • Startdatum Startdatum
A

AGre300

Guest
Na de positieve reviews bij RCVliegshop.nl heb ik deze heli aangeschaft maar ik begrijp niet hoe iemand dit als goede beginnersheli aan kan raden. De heli zwabbert alle kanten op en is nagenoeg niet stil te houden in de lucht. Ik heb geprobeerd e.e.a te verhelpen met trimmen maar dat lost weinig op. Mijn E-Sky Dauphin met 1 half afgebroken propeller blad vliegt nog stabieler. Ik heb ook een landingskruis er bij maar dat verergert de zaak alleen maar.

Ik heb op dit forum het e.e.a. gelezen over afstellen, maar ik begrijp de termen niet.

Heeft iemand (in begrijpbaar Nederlands) suggesties wat ik zou kunnen doen om de heli stabieler te maken? Wat moet ik los of vastmaken en waar moet ik aan draaien?

Albert.

De ene heli is vaak de andere niet, zelfs tussen twee heli's van hetzelfde merk wil wel eens verschil zitten..

de heli zelf heb ik niet, dus qua afstellen zou ik je niet kunnen helpen. Ik weet nl niet welke mogelijkheden deze heli precies bied.

Maar wat algemene dingen:
- balanceren rotorbladen (soms kunnen vibraties voor een slecht sturende heli zorgen)
- balanceren flybar (hoeft meestal niet, maar hier willen ook wel eens vibraties ontstaan.
- Zorgen dat je uit het grondeffect komt (dus hoger dan 0,5 meter gaan vliegen)

En je vermeld dat je een aantal termen niet begrijpt.
Kun je hier eens een paar voorbeelden van geven?

een concrete vraag:
Op de gyro zit een mogelijkheid de gevoeligheid in te stellen, maar wat is het gevolg als ik deze schroef een halve slag naar bijvoorbeeld de + kant draai? Ik snap dat de gyro dan gevoeliger wordt, maar reageert hij dan sneller op de bediening of juist minder snel of is het heel iets anders?

(Tekst aangepast, er stond servo waar gyro moet staan :-) )

Laatst bewerkt door een moderator:
Servo? Of Gyro? Ik heb nog nooit gehoord van servo's met instelbare gevoeligheid op de servo. Plaatje anders zodat we zeker weten wat je bedoelt?

Waarom iedereen (voornamelijk mensen die er mee beginnen) op sommige fora kicken op deze heli is mij ook niet echt duidelijk....het komt waarschijnlijk door de torque tube, die volgens veel beginners het "einde" is .....zo goed ....
In deze heli is het in mijn idee een combinatie van 2 kwaden, een aparte staartmotor en dan geen "probleemloze" eenvoudige aandrijving, maar een "hippe", zeer kwetsbare TT.
Zelf heb ik hem niet gevlogen, wel veel ervaring zijn voorganger(s) hm04 en 4#1.
Deze FP heli`s zijn krengetjes om mee te vliegen, maar ik vind ze toch zeker geen slecht begin, althans niet als je niet al te duur en alleen wilt starten met de hobby.
Je leert er een beetje basisbegrippen/werking mee, en je leert sleutelen, en ze zijn relatief sterk (op de TT na) en goedkoop te repareren.
En als je zover bent dat je deze heli kunt hoveren, kun je dat met bv een 450 ook, dus het is een leuke basis.
Wat betreft je Dauphin heli, dat is coaxiaal en is doordoor wat vliegen betreft niet te vergelijken met een FP of CP heli, coax is veel stabieler en daardoor veel eenvoudiger te besturen.
Ik denk dus dat eigenlijk,wat je nu ervaart, vooral te wijten is aan je eigen stuurmanskunst, een heli vlieg je niet zo 123 .......en dat maakt het juist zo mooi, je moet er wat voor doen.

Dus ....doorzetten en dan komt het goed,

Veel succes,
Jan

Laatst bewerkt:
sorry hoor, maar bij mij vloog de 180 out of the box zo stabiel als wat. Het is een van de meest stabiele heli's die ik ooit heb meegemaakt, en vliegt eigenlijk exact als een co ax. Dus als hij echt zo zwabberig vliegt kunnen het twee dingen zijn: Of je moet zelf nog leren vliegen en doet het dus grondig fout (vliegen moet je leren, niet verwachten dat het super makkelijk is), of er is iets echt mis aan de heli. Er valt weinig af te stellen aan dat ding! Een filmpje zou misschien meer duidelijkheid kunnen verschaffen.

sorry hoor, maar bij mij vloog de 180 out of the box zo stabiel als wat. Het is een van de meest stabiele heli's die ik ooit heb meegemaakt, en vliegt eigenlijk exact als een co ax. Dus als hij echt zo zwabberig vliegt kunnen het twee dingen zijn: Of je moet zelf nog leren vliegen en doet het dus grondig fout (vliegen moet je leren, niet verwachten dat het super makkelijk is), of er is iets echt mis aan de heli. Er valt weinig af te stellen aan dat ding! Een filmpje zou misschien meer duidelijkheid kunnen verschaffen.

Ik denk ook zeker niet dat het een slechte heli is, alhoewel ik mijn bedenkingen heb betreffende de TT voor een beginner, maar naar mijn mening zijn het, als je absoluut geen vliegervaring hebt, geen dingen waar je even mee wegvliegt. (geen enkele FP of CP heli trouwens)
Maar nogmaals, met deze specifieke heli heb ik geen ervaring, wel veel met FP, maar als deze echt veel stabieler zijn dan een normale FP geloof ik dat graag.
Grtz,
Jan

Ook bij RTF sets, waar je dus in principe zo uit de doos moet kunnen vliegen, kan het soms anders lopen. De doos kan tijdens transport flink door elkaar zijn geschud waardoor iets nu niet goed zit, en ook de chinese quality control is niet altijd even scherp. Ik had laatst een ontvangerprint gekocht voor een andere heli, en 1 servo bewoog niet echt goed. Er zat ook een schroef los van de servo. Ik draai die aan, servo beweegt nu helemaal niet meer, pas als je de losse schroef weer aandraait. Die schroef is dus blijkbaar expres losser gedraaid om de servo te laten werken... 8O

Het is voor veel bedrijven goedkoper om de klant de quality control te laten uitvoeren... :(

In ieder geval verklaart dat wel waarom de een een bepaalde heli de hemel in prijst, terwijl een ander hem niet eens een paar cm de lucht in kan krijgen. Even ervaringsniveau niet meegenomen, dat kan hier ook meespelen, maar het kan ook best zijn dat topicstarter een maandagmorgen heli heeft...

Maar wie gaat er nou voor 100 euro een 100% kwaliteits heli verwachten?
Probeer met zo'n heli even uit of het wat voor je is,zolang hij het doet,en
verspil hierna er verder geen tijd of geld aan.:rolleyes:

Spijker op zijn kop.
En ja ook ik kon de CB180D verleiding niet weerstaan, is toch een hoop heli voor je centen :cool:

Nog wel een tip mbt staartrotor vervangen.
Verwijderen gaat het handigste met een tandwieltrekker, als je die niet heb dan voorzichtig de restanten wegknippen met een tangetje.

Monteren deed ik met 2 muntstukken en een waterpomptang.

De nadelen van deze heli zijn het formaat (te groot voor binnen / te klein voor buiten) en de staartrotor constructie / aandrijving.
Beetje hooveren en iets meer gaat prima, maar ga je nog meer gasgeven kan de staart het niet verwerken.

Oplossing (BL conversie-kit) voor meer vermogen op de staart kost meer dan een complete heli.

Laatst bewerkt:

Zit wat in, al kun je tegenwoordig als je de volle mep betaalt ook niet altijd meer kwaliteit verwachten. Neem maar een merk als Toyota, duurder dan gemiddeld, ijzersterke reputatie wat kwaliteit betreft, maar ze maken de laatste tijd de ene misser na de andere. Probleem zit hem gewoon in het bezuinigen op kwaliteitscontrole, dat zie je bij heel veel producten tegenwoordig.

Afsteltips CB180D

- controleer alle schroefjes in de kop
Zit er volgens mij 1 standaard niet goed vast, waardoor vroeg of laat 1 van de linkjes los gaat komen. Is mij gebeurd en ben het meerdere malen op dit forum tegengekomen.

- triminstellingen / lengte servolinks (ball linkage)
Indien je veel trim moet instellen op de zender of veel naar 1 kant moet sturen om de heli stil te houden is dit op te lossen door deze linkjes langer of korter te maken.

- Vlieggedrag
Het is een FP en die hebben nu eenmaal constant input nodig. Probeer stickinput te plannen zodat je steeds net iets eerder dan de heli bent. Dus alvast een beetje naar rechts sturen als de heli nog links gaat.

- Tot slot
Voordeel van de CB180D is dat het door zijn formaat een sleutelvriendelijke heli is, zelfs voor Hollandse handjes. Heli ziet er goed uit en kan nadat je het steeds opnieuw weer opbouwen zat bent uitstekend als woningdecoratie dienen :rolling:

Die checklist van Flying Bastard is een prima richtlijn. RTF betekent toch in de praktijk vaak, "loop alle kritische delen maar even na voordat je gaat vliegen"

Niet elke FP heeft trouwens continue stick input nodig. Modellen met een 45 graden flybar zijn dermate zelf corrigerend dat ze hands free kunnen hoveren, mits niet te dicht bij de grond natuurlijk. Hieronder vallen o.a. de MSR, Solo Pro en CB100.

Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor de reactie.
Dat schroefjes los kunnen zitten heb ik inmiddels ook gemerkt. Nog een geluk dat ik zowel het schroefje als het lagerbusje terug heb gevonden :D
Flying Bastard: De checklist kan ik dus wel goed gebruiken.

Nu even terug naar mijn concrete vraag: wat is het effect als ik de gevoeligheid van de gyro bijstel?

Meestal is het zo dat minder gyro gevoeligheid betekent dat de staart minder gecorrigeerd wordt. Te laag en de staart zal een flink stuk kunnen afwijken voordat de gyro ingrijpt, te hoog en de gyro corrigeert te veel zodat er daarna weer een correctie nodig is om de vorige "gyro-actie" te compenseren, maar deze correctie zal ook weer te sterk zijn, etc... Het is dus zaak tussen deze uitersten een goed compromis te vinden, waarbij de staart net genoeg correctie krijgt om goed stabiel te zijn in de meeste omstandigheden.

Bedankt Indoorvlieger. Ik begrijp hieruit dat er geen relatie is met de input vanaf de zender.
Het lukt me inmiddels om de heli redelijk op 1 plaats te houden. Een groot verschil met de E-sky zender is dat de throttle daar van tandjes voorzien is zodat je naar links of rechts kunt sturen zonder dat je ook meer of minder gas geeft. Bij de CB180D vind ik het heel lastig om de heli te laten draaien zonder daarbij ook de hoogte te veranderen.

Dat meesturen van gas met rudder is een kwestie van oefenen. Het helpt wel als gas een ratel heeft, maar niet iedereen vind het prettig als gas erg veel weerstand geeft. Mooi dat het al beter gaat.

Bedankt Indoorvlieger. Ik begrijp hieruit dat er geen relatie is met de input vanaf de zender.
Het lukt me inmiddels om de heli redelijk op 1 plaats te houden. Een groot verschil met de E-sky zender is dat de throttle daar van tandjes voorzien is zodat je naar links of rechts kunt sturen zonder dat je ook meer of minder gas geeft. Bij de CB180D vind ik het heel lastig om de heli te laten draaien zonder daarbij ook de hoogte te veranderen.

Wellicht gaat dit beter als je de sticks wat langer maakt, stick-input is dan minder heftig.

Back