Slechte ervaring met Walkera CB180D

• Topicstarter Topicstarter AGre300
  • Startdatum Startdatum
Even een update:
Vliegen gaat steeds beter. Ik kan behalve vooruit en achteruit de heli 180 graden laten draaien en dan de andere kant op vliegen, waarbij ik wel steeds achter de heli blijf. De heli met de neus naar me toe laten vliegen valt nog erg tegen, maar dat gaat me zeker ook lukken. Wat me (in vergelijking met de E-sky Dauphin) opvalt is dat ik moet blijven bijsturen als ik de heli om zijn as wil laten draaien. De Dauphin blijft gewoon op zijn plek hangen en draait een rondje. De Walkera vliegt alle kanten op als ik niets doe.

Bijkomend voordeel: vliegen met de E-sky gaat nu opeens veel gemakkelijker. Die laat ik nu echt alle hoeken van de kamer zien.

Afstellingen van de CB180D

Hallo,

Ik heb sinds gisteren ook een Walkera CB180D.
Ik had nog nooit gevlogen en heb hem gisteren eens geprobeerd.
Ik heb hem nog niet van de grond laten komen, maar er kwam wel al beweging in (met het trainingskruis eronder).

Ik had echter 1 probleem...de aileron week enorm af naar links (staart naar mij gericht). Ik had de trim helemaal naar rechts gezet, maar dit gaf geen enkele verbetering. Ik moest nog helemaal naar rechts sturen en dan bleef hij bijna stilstaan. Ik las hier de tips van Flying Bastard, maar ik ben een heli newbie...en ik heb geen idee over welke linkjes hij schrijft.
Is het enkel dat staafje aan de servo die beweegt als ik naar rechts draai?
Zo ja...zou ik dit langer of korter moeten maken?
Zo nee...zou er mij dan iemand kunnen uitleggen waarover hij schrijft, mss met een foto'tje of zo?

Alvast bedankt.

Op de grond kun je niet trimmen, behalve hooguit de staart. In de lucht zal je heli naar rechts hangen, dit compenseert het naar links glijden. Met de skids op de grond mis je dit.

Zorg voor een plek met genoeg ruimte en vlieg naar zeker 1 meter hoogte. Anders heb je last van de lucht van je bladen die via de grond terug kaatst.

Laatst bewerkt:
Tijdens het opstijgen zal de heli zoiezo al wat naar een kant trekken. Net wat Indoorvlieger zegt, zorg dat je een redelijk stukje hebt en trek 'm door naar ongeveer 50cm tot een meter boven de grond. Daarna de trims bijstellen. Ik weet dat het eng klinkt, maar bij de grond heb je ook meerdere dingen die mee spelen zoals het grond-effect (ofwel in je eigen turbulentie vliegen).

Hallo,

Ik heb sinds gisteren ook een Walkera CB180D.
Ik had nog nooit gevlogen en heb hem gisteren eens geprobeerd.
Ik heb hem nog niet van de grond laten komen, maar er kwam wel al beweging in (met het trainingskruis eronder).

Ik had echter 1 probleem...de aileron week enorm af naar links (staart naar mij gericht). Ik had de trim helemaal naar rechts gezet, maar dit gaf geen enkele verbetering. Ik moest nog helemaal naar rechts sturen en dan bleef hij bijna stilstaan. Ik las hier de tips van Flying Bastard, maar ik ben een heli newbie...en ik heb geen idee over welke linkjes hij schrijft.
Is het enkel dat staafje aan de servo die beweegt als ik naar rechts draai?
Zo ja...zou ik dit langer of korter moeten maken?
Zo nee...zou er mij dan iemand kunnen uitleggen waarover hij schrijft, mss met een foto'tje of zo?

Alvast bedankt.

Voor de zekerheid alle schroefjes in de kop nalopen of ze goed vast zitten.

Heb nog wel een tip voor je, CB180D nog even laten staan en zijn kleine broer de CB100 erbij kopen.

Vliegkarakteristiek van beiden is hetzelfde (45 graden flybar).
Voordeel van de kleine CB100 is dat je minder binnenruimte nodig hebt en de onderdelen een stuk goedkoper zijn. Bovendien zal je minder schade vliegen aan de heli vanwege het veel lagere gewicht.

Wil je morgen een kleine FP om mee te oefenen dan in Nederland incl. zender kopen, heb je de tijd dan een zenderloze CB100 in HongKong kopen:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Walkera CB100 Metal Edition w/ 2.4GHz Double Brushless system BNF
CB100 kan met dezelfde zender gevlogen worden als de CB180, wel even goed de zenderinstellingen nalopen. 1 van de controls (volgens mij aileron) moet omgezet worden naar rev of nor.

Nine Eagles Solo Pro is ook een oefen-optie, zijn voor rond de 100 euro incl. koffer te koop bij vrijwel iedere RC hobbywinkel om de hoek.

Laatst bewerkt:
Ik heb nu een Merlin Tracer 90 (Solo Pro II FP), en heb deze aardig onder de knie. (moet alleen me aerelon nog perfectioneren).

Nu wil ik graag buiten vliegen (heb ontzettend het heli virus te pakken) zonder de hele spaarpot te plunderen en zag/zie deze CB180B als mooie opvolger.
Raden jullie dit mij aan, of hebben jullie betere modellen in de zelfde prijs categorie?
De meningen lijken er verdeeld over, vandaar nogmaals de vraag.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Ik heb nu een Merlin Tracer 90 (Solo Pro II FP), en heb deze aardig onder de knie. (moet alleen me aerelon nog perfectioneren).

Nu wil ik graag buiten vliegen (heb ontzettend het heli virus te pakken) zonder de hele spaarpot te plunderen en zag/zie deze CB180B als mooie opvolger.
Raden jullie dit mij aan, of hebben jullie betere modellen in de zelfde prijs categorie?
De meningen lijken er verdeeld over, vandaar nogmaals de vraag.

Alvast bedankt!
ik zou gaan voor een CP heli een KDS450 copterX450 HK450 of zelfs een Trex
heb je veel meer aan buiten en kost je uiteindelijk minder heli's;)(kost prijs)

als je een FP een beetje kan hoveren kun je dat ook met een CP heli deze zijn namelijk veel stabieler maar ook hier mee rustig beginnen dan komt het goed
gr Nick

ik zou gaan voor een CP heli een KDS450 copterX450 HK450 of zelfs een Trex
heb je veel meer aan buiten en kost je uiteindelijk minder heli's;)(kost prijs)

als je een FP een beetje kan hoveren kun je dat ook met een CP heli deze zijn namelijk veel stabieler maar ook hier mee rustig beginnen dan komt het goed
gr Nick

Ik ben bang dat de heli's die je net opnoemt nu buiten mijn aanschaf budget vallen. Tevens vind ik het niet er om er stapje voor stapje in te rollen. Ik begon met een coax van een tientje of 2, nu een fp micro. Dus mijn volgende stap zou een grotere fp zijn, pas daarna een cp. Uiteraard ben ik uiteindelijk minder kwijt als ik direct investeer in een goeie cp zoals een trex450 of zelf de hk40 cloon. Maar vind het juist wel leuk diverse heli's in m'n handen te hebben gehad.

Dus de vraag, zou dit een goede opvolger FP zijn voor buiten. Of zou ik nog een slagje groter moeten gaan om buiten fun te hebben.

Even ter informatie, de KDS 450S heb je al voor 220 euro dus dat is niet zoveel meer dan een fp'tje ;)

Laatst bewerkt:
Even ter informatie, de KDS 450S heb je al voor 220 euro dus dat is niet zoveel dan een fp'tje ;)

en incl zender:D een FP betaal je toch ook al gauw een 120-150euro voor
wil je wat fatsoenlijk hebben
en na mijn idee (eigen ervaring )leer je pas echt het vliegen met een CP heli.
een FP heli zwabbert eigelijk maar door de lucht door een te lage headspeed en dan nog niet over de staart gesproken;)
ik zou dan toch door sparen en voor de KDS450s gaan
ik zelf vlieg met de KDS450c (trex clone)
en dit bevalt mij prima is geen top heli voor 3D maar voor wat rond te vliegen prima heli:)

Back