Slechte ogen en contrasterende kleuren

kleurenblind

Heren,

Nu we het toch over kleuren hebben,,heb ik ook een vraag.

Hoe zit het met mensen die gedeeltelijk (30%) kleurenblind zijn zoals ik.:(

Maandag j.l heb ik mijn F-15 voor het eerst gevlogen en het kleurenschema van dat toestel is in Dessertstorm kleuren.

Tegen een blauwe lucht is dat voor mij geen probleem maar tijdens de landing had ik opeens een bomen achtergrond en daar was ik hem even kwijt.

Gelukkig goed geland maar in het vervolg zal ik niet meer van die kant binnenkomen.

Gr Ton

Heren,

Nu we het toch over kleuren hebben,,heb ik ook een vraag.

Hoe zit het met mensen die gedeeltelijk (30%) kleurenblind zijn zoals ik.:(

Maandag j.l heb ik mijn F-15 voor het eerst gevlogen en het kleurenschema van dat toestel is in Dessertstorm kleuren.

Tegen een blauwe lucht is dat voor mij geen probleem maar tijdens de landing had ik opeens een bomen achtergrond en daar was ik hem even kwijt.

Gelukkig goed geland maar in het vervolg zal ik niet meer van die kant binnenkomen.

Gr Ton

Kleurblindheid kan je niet goed in procenten uitdrukken want er zijn te veel vormen en ze zijn meestal een gedeeltelijke stoornis in 1 of 2 kleuren. Waarschijnlijk ben je deuteranomalous (waarvan ik geen vertaling ken) want dat is het meest voorkomend kleurzien stoornis onder mannen. In iedere geval is contrast belangrijker dan kleur, zeker onder zwakke licht omstandigheden want dan neemt het kleurzien vermogen van iedereen af. Camouflage heeft naast de kleuren, vorm brekende patronen waardoor succesvol is het verbergen van de vorm van jouw vliegtuig tegen de chaotische achtergrond van bladeren.

Ik heb het idee dat fluor-kleuren objecten 'wollig' maken, de contouren worden minder strak.

@Ton
Verhuisd van Groesbeek naar Goch zie ik nu opeens.

gelukkig zijn het niet de kleuren die je zichtprobleem veroorzaken (wel het probleem tijdelijk kunnen verlichten )

Ik heb het idee dat fluor-kleuren objecten 'wollig' maken, de contouren worden minder strak.

@Ton
Verhuisd van Groesbeek naar Goch zie ik nu opeens.

Dat is ook mijn praktijkervaring.
Wel is het zo dat ik fluor-kleuren op grote afstand goed kan zien, maar hoe het toestel in de lucht ligt is voor mij niet meer te herkennen door het wollige effect.

Mijn favoriete kleurstelling is onderkant vleugel en stabilo diep donkerblauw en bovenkant Verkeersgeel (RAL 1023)
Dat is uiteraard erg zaai maar het gaat uiteindelijk om veiligheid.

Dus grote vlakken met dezelfde kleur en zo min mogelijk smalle strepen met verschillende kleuren.

Johannes

zelf ben ik niet van de felle kleuren . nu is het wel zo dat de transparante folieen goed lang zichtbaar blijven waaronder de blauwe en rode kleuren . de gele kleuren doen het erg goed bij bewolking . daarom heb ik dus bij de metrick voor transparant geel op de binnen vleugel gekozen en transparant rood aan de buitenvleugel . tegen de tijd dat die kleuren vervagen in zwart zit je wel zo ernstig hoog met die 2 meter zwever ,dat hoger gaan niet verantwoord is .

maar de topic starter heeft een oog probleem ,wat je dus niet met kleuren verhelpt ,maar met een aangepaste bril .

Back