slechten ervaringen met erwin 5

hallo allemaal,

afgelopen april heb ik een Erwin 5 basic gekocht.
Rond eind mei begin jullie kwam die binnen. Toen ik de doos open maakte schrokken ik en mijn pa best wel van de slechte afwerking van de Erwin

full
full
full
full

Over deze problemen hebben ik en mijn pa ze gemaild. Hun antwoord was dat hun mallen oud waren ( niet echt is waar ik als consument een boodschap aan moet hebben) en dat we het eenvoudig zelf konden oplossen. Hun aanbod was dat ik of 50 euro retour zou krijgen en de oplossing om de problemen op te lossen, of 50 euro moest bij betalen en dan zou ik een rode krijgen. Ze hadden geen versie meer zonder clearcoat. We moesten dan deze retour sturen, wat we dan ook gedaan hebben (we moesten zelf de retourkosten betalen alhoewel ze toch toegegeven hadden dt de fout bij hun lag) Hun oplossingen zijn zo gezegd niet echt klant gericht want het was niet mijn schuld dat hun bouw standaard schijnbaar niet zo hoog ligt als ze beweren. Ik ben uiteindelijk akkoord gegaan
met de bijbetaling van 50 euro. Na een week of 2 had ik de rode erwin binne. Ik ben toen gelijk gaan bouwen en eind juli was hij af om in Hahnenmoos zijn lucht doop te krijgen.De 26 juli was het dan zo ver hij vloog. Goed het was een korte vlucht in verband met slecht opkomend weer. De volgende dag was erg mooi en heb ik de Erwin gelijk van de helling af gegooid hij vloog geweldig na de vlucht kwam ik er achter dat de rechterkant van de v-tail helemaal opgeblazen was

full
full
full

ik heb op de helling aan wat mensen (waaronder de ontwerper van de helling vlieg site Slople.com) na gevraagd wat het kon zijn hun antwoord was dat de voorkant van de v-tail een afgesloten kamer is en dat de lucht druk boven zo veel lager is dat hij is gaan opblazen en dat pcm hier rekening me gehouden zou moeten hebben.Ik heb pcm hier direct na de helling vakantie over gemailt. Hun antwoord was dat het de hitte was en dat het al de tweede keer was dat wij een probleem hebben, En dat ze normaal nooit klanten hebben met deze klachten en dat ze toch echt al tien jaar deze modellen verkopen. Je wordt dus neergezet als de zeurpiet. Mijn mening is dat als het hitte was geweest, dat bij de v-tail dan beide delen opgezet zouden zijn maar dat het maar 1 kant is zou dit eerder er op wijze dat de rechter kant een stuk zwakker is waardoor de ze onder de druk bezweek en opbolde. ze bood mij wel 10% korting aan op een nieuwe v-tail dat is €5,8

Al met al een mooi kist maar de afwerking en de klantvriendelijkheid laten nog wel eens te wensen over. Ik wil iedereen die een kist op het oog heeft hierop attenderen. Omdat als je een probleem heb, ze niet echt klantvriendelijk zijn en ze het niet echt oplossen.

met vriendelijke vliegers groet,

dementor

Laatst bewerkt door een moderator:
Winkel besprekingen worden hier eigenlijk altijd gesloten.
Misschien als je het wat anders verwoord dat je draadje open blijft.
Want het ziet er niet zo fraai uit.

Ik hoor eigenlijk nooit iets slechts over PCM maar zoals ik het op de foto zie is het niet netjes gebouwd.
De opbolling lijkt een delaminatie, dat zou betekenen dat de bouw niet goed verlopen is.
Dat zou mij geen vertrouwen meer geven in het merk en ik zou mijn geld terugvragen.
Het is lastig dat er al aan gebouwd is en dat hij al gevlogen heeft, waarschijnlijk krijg je niet het volledige bedrag retour.

Voor dat geld mag je een kwalitatief betere kist verwachten en ik zou hem dan ook gewoon een net mailtje sturen en uitleggen dat je je geld terug wilt.
De wetgeving in Oostenrijk is anders dan in Nederland, misschien dat je iemand kent in Oostenrijk die je er mee kan helpen?
Er zijn hier op het forum mensen die in Oostenrijk wonen, misschien kunnen die wat voor je betekenen?

Succes!

Gert-Jan

hoi gert-jan

over de opboling had ik pcm al een bericht gestuurd maar hun antwoord was simpel we hebben nooit problemen en jij bent de eerste het is dus gwn de hitte dit is ong letterlijk wat ze zeggen

maar bedankt voor de tip daar ga ik even naar kijken

gr dementor

Als het goed gebouwd is dan is het onmogelijk dat iets op gaat bollen door hitte.
Vraag voor de lol eens wat de opbouw van de staart is.
Normaal gesproken is hij alsvolgt opgebouwd (van buiten naar binnen)
Een beschermlaag (tevens de kleur) van lak of polyester vorgelat.
Dan een 25 grams weefsel, eventueel gevolgd door een andere lag weefsel.
Dan sandwichmateriaal (schuim of balsa) en daarna weer een laag weefsel van 25 gram.
Als het weefsel te droog is, of als er balsa als sandwich gebruikt is, het balsa niet goed voorbewerkt is dan krijg je delaminatie.
Ook als er tussen de lagen te lang gewacht is hechten de lagen niet goed aan elkaar en krijg je ook delaminatie.
Ik denk dat daar gewoon het probleem zit.
Als ze het te druk hebben dan nemen ze geen tijd om alles netjes te lamineren en dan krijg je dit soort dingen.
Dat zullen ze niet toegeven.
Het kan ook zo zijn dat de modellen helemaal niet in Oostenrijk gebouwd worden en dat er bij de fabrikant iets fout gegaan is.

Waarschijnlijk is er ook een taalbarriere en dring je daarom niet door.
Daarom, zoek iemand in Oostenrijk.
Als dat niet helpt.
Zet je verhaal op RCnetwork.
PCM zit daar ook en ze willen absoluut geen slechte dingen over hun produkten op een duits forum.
Zeker weten dat er dan wel een oplossing komt.

GJ

Dat is inderdaad heel vervelend.
Ik ben hier best wel verbaasd over, omdat ik intussen al 3 PCM modellen in mijn handen heb gehad (Erwin, Erwin XL UL en de Elvira UL).
De Erwin XL UL is trouwens bijna afgebouwd en zal van het weekend wel zijn maiden krijgen.
Bij alle 3 de modellen was de afwerking behoorlijk goed, met hier en daar een minimaal schoonheidsfoutje.
Dat is op zich niet zo heel erg want deze modellen worden van hand gemaakt.
Daar kan nu eenmaal iets kleins gebeuren.
Zolang de constructie maar in orde is vind ik het wel best.

Wat jij nu hebt beleefd is gewoon weg niet acceptabel.
Dit zou je niet verwachten van PCM, ook omdat ik met de service van hun (via mijn handelaar "slowflyer.ch") goede ervaringen heb gemaakt.

Ik zou hier toch ééns verder op gaan haken, want dit kan gewoon weg niet.
Ik heb het geluk dat ik het model bij mijn handelaar bestel en ook nog kan "inspecteren" voordat ik het betaal en mee naar huis neem.

Ik hoop dat je succes hebt met je "klacht"
Zoals Gert-Jan al schreef; zet je klacht op het Duitse RCNetwork forum.
Natuurlijk niet als drukmiddel gaan gebruiken, maar gewoon nuchter de zaak omschrijven met foto's.
Dat doet soms wonderen verrichten.....

Groetjes,

Jordy

Jordy, alle voll gfk modellen worden met de hand gebouwd.
Maar als ik deze kwaliteit zie dan zou een gemiddelde knutselaar ze beter kunnen bouwen.
Er kan altijd wat fout gaan (koffie komt voorbij, vergeten het sandwichmateriaal te behandelen) maar dan mag een merk als PCM (wat volgens mij 1 mannetje is) het niet afdoen met, komt door de hitte.
Wat moet Daniel Lesky dan wel niet, zwarte modellen en die dingen worden ook naar de USA, Dubai en weet ik veel waar verscheept en in de woestijn gevlogen.
Dan kan je ook niet zeggen, het is daar te heet.

We kunnen er nog 4 pagina's over volschrijven maar zo'n model moet onder normale omstandigheden gewoon goed blijven.
Dit is een produktiefout maar misschien is de nederlandse markt gewoon niet interessant.
Vandaar, probeer het met iemand die goed duits spreekt en het liefts in Oostenrijk woont en anders gewoon het verhaal op RCNetwork zetten.
Dat gaat ie dan meteen merken aan zijn omzet.

GJ

Ik was erbij toen de kielvlakken zo gingen opbollen. Het leek er op dat er twee luchtdichte kamers zijn ontstaan door de liggertjes die door het midden van de kielvlakken gaan. Door het drukverschil (2000+ meters hoogte) en zachter geworden door de verhoogde temperatuur zijn ze gaan bollen. De temperatuur was niet eens zo hoog. Het kistje heeft 15 minuten gevlogen onder de zon en stond verder in z'n vleugelhoezen.

Jammere is ook dat de vervorming grotendeels blijvend blijkt te zijn. Dan denk ik dat de onderdelen waarschijnlijk niet eens (goed) getemperd zijn.

Trouwens, de bolling was nog erger dan het op de foto te zien is.

klopt idd de foto is pas thuis in Nederland genomen na een week ofzo,
ik heb een week geleden een account bij rc-network gemaakt maar er was een fout in hun systeem,dus dat duurt nog een dag of 2 voor dat ik er in kan en gebruik van kan maken. maar zo dra ik de registratie kan voltooien ga ik een stukje schrijven voor rc- network.

[mod] als je nu zelf de winkelnaam verwijderd laat ik het open. anders verwijder ik het straks en gaat het dicht

geen winkelbesprekingen hier aub. [/mod]

Gerard, PCM is geen winkel maar een merk.
Je kan het dus vergelijken met: mijn Graupnerzender doet raar, of, mijn Futaba servo hapert.

GJ

Het probleem is geen delaminatie maar de drukverschil op hoogte en de warmte.
Doordat je op groter hoogte vloog was de tegen druk op de huid van je staart lager als op zee niveau. XXX maakt zijn modellen in eigen beheer als hij de staart helften samen lijmt en hij levert goed werk krijg je aan de voorzijde van de staart inderdaad lucht dichte kamers doordat de werkplaats van XXX rond zeeniveau ligt is de druk in die kamers hoger dan de lucht druk op 2000+ dit scheelt zo'n 200 mmHg, doordat de zon op je model schijn heeft dat wel degelijk een grotere invloed op je model dan op zeeniveau je druk opbouw in je staart is vele malen groter dan op zeeniveau. Een mooi voorbeeld is een weerballon die gaat half vol weg en naarmate hij hoger komt zet het gas meer uit. Waarom maar een kant nou simpel in de andere zit ergens een gaatje wat normaal is druk de staart maar onder water dan loopt hij wel vol.

Wat betreft de andere problemen moet ik inderdaad zeggen dat er slecht werk is geleverd. de roeren zijn gewoon slecht afgewerkt en dat de deel naad grof is is inderdaad een oude mishandelde mal maar de lucht gaten is gewoon weer slecht lamineer werk.
Ik moet zeggen dat ik dit niet gewend ben van hun vaak gaan dit soort gevallen via sonderangebote de deur uit.

Maar goed de oorzaak van de bolling vind ik niet geheel te wijten aan PCM want de kans dat je de staart delen lucht dicht verlijmd is zeer klein

Gerard, PCM is geen winkel maar een merk.
Je kan het dus vergelijken met: mijn Graupnerzender doet raar, of, mijn Futaba servo hapert.

GJ

PCM is een merk naam maar ook een winkel anders kon je er niet kopen via het web en je kunt er ook servo's en accu's aanschaffen.

de erwin 5 is een helling kist dus als er probleem zouden ontstaan door de druk zouden ze dit moeten zeggen, want je kan moeilijk een helling kist verkopen die niet aan de helling mag vliegen en hitte betwijfel ik want na de vlucht gaat hij altijd direct terug in zijn hoezen

Ik denk dat de bouwer nooit had verwacht dat ie het ooit helemaal luchtdicht zou verlijmen (waarschijnlijk was jij daarom de eerste die er problemen mee heeft, gewoon pure peg).
Door een klein gaatje te prikken in de huid met een naald oid zou je het pribleem toch kunnen oplossen, lijkt me???

Of is dat iets te simpel gedacht?

ik heb aan de onderkant van de v-tail een klein gaatje gebort maar er veranderde niks
daarna heb ik het een dag of 2 van binnen vacuüm gezogen maar er veranderde toen ook niks ( heb een cfk prop wel is verbogen en die bleef aan het eind zo staan)

de erwin 5 is een helling kist dus als er probleem zouden ontstaan door de druk zouden ze dit moeten zeggen, want je kan moeilijk een helling kist verkopen die niet aan de helling mag vliegen en hitte betwijfel ik want na de vlucht gaat hij altijd direct terug in zijn hoezen

Zoals ik al aangaf is de kans klein dat zo'n ruimte 100 % luchtdicht is daarom had de andere zijde er geen last van. Ik heb de Elvira van hem en de FW5 en vlieg veel aan de helling en geen last van dit probleem en zo zullen er meer zijn.
Dat je teleur gesteld bent dat is duidelijk maar ik vind dat hij best wel schappelijk is geweest de eerste keer want je had eerst de goedkope versie die is kleurloos en hij heeft die geruild voor de DS versie die normaal 120 euro duurder is en dat voor maar 50 euro bij betaling dus je extra verzendkosten heb je ook terug. Dat van de V staart is moeilijk te bewijzen dat het een "fout" is en ook daarin komt hij je tegemoet.
en jij vind dan dat ze niet klant vriendelijk zijn zal aan mij liggen.

Het probleem van de opbolling is mij ook bekend bij de flaps en rolroeren van de Lesky Pace.
Het probleem is dat het roer echt goed dicht is (perfecte bouw bij dat deel) en door lage luchtdruk, maar vaker door hoge temperatuur in de zon of in de auto de lucht in het roer uitzet, waarna door die zelfde hoge temperatuur deze vorm als het ware wordt getempert en daarmee vast in je model wordt bevroren.
Na mijn opmerkingen hierover bij Lesky boort hij nu gaatjes in de wortel ribben om een drukegalisatie te bewerkstelligen. Dit werkt perfect en zou je altijd even moeten doen. Een actie die bij mandragende zwevers trouwens al jaren wordt toegepast.

Mijn laatste VX2L heeft de gaatjes maar na inbouw van RDS heb ik aan één zijde zelf het roer dichtgemaakt waarna het probleem daar weer optrad, eigen schuld.
Ik hoop het nog door temperen op 70° tussen twee alu platen redelijk op te kunnen lossen.

Verder ten aanzien van de andere problemen:
Ik heb ook een Erwin gebouwd en die was vrijwel perfect gebouwd, slechts een heel kleine nabewerking van de driehoek uiteinden van de rolroeren was nodig. De gaten die ik op jou foto's zag mogen natuurlijk niet.

Rick

bij mijn erwin is het zo dat als je de rechterkant vacuüm zuigt de linker kant mee gaat het is bij mij een geheel en ik heb geen ds verzie ik heb enkel 50 euro bij betaalt voor de kleur en dat is de volle pot

Back