Sleep/duwboot Jo-anneke

Beste lezer,

Ik was hier al actief op het forum. Maar ben even opnieuw begonnen.
Heb mijn bouwplannen opnieuw op een rijtje gezet. En eerst een foto's aan et verzamelen gegaan en informatie van een sleep/duwboot. Mijn oog viel op deze Broedertrouw XIV

full

full

full

Gegevens

Bouwjaar 1956 werf, Zorg en Vlijt H.de Haas, Maassluis bouwnummer 98
Lengte: 21,7 meter
Breedte: 5,46 meter
Hoogte: 2,35 meter
Diepgang 2,25 meter
Gewicht: 31ton
Motor: een 12 cilinder Caterpillar uit 1985 vermogen 527 pk
De kajuit kan omhoog tot een uitkijk hoogte van 11 meter hoog

Ex namen:
08-08-1956 Mabi 15/N.V. Maatschappij Binnenvaart, Rotterdam.
13-03-1975 Broedertrouw XIV (2)/Sleepdienst Broedertrouw B.V., Zwijndrecht.
01-01-2003 Broedertrouw XIV/Van der Wees Watertransporten B.V Dordrecht

Zo wat leuke info over deze sleper

Voor de romp gebruik mijn bouwtekening van mijn eigen sleper deze komt kwa lengte etc mooi over één. voor de kajuit en details heb ik een mooi aantal foto's en een zijaanzicht tekening deze heb ik via Koninklijke Van der Wees Transport Groep

groetjes van jaco

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik bouw haar schaal 1:50 en wordt de lengte 40cm dit is niet bepaald groot maar omdat ik de sleper wil combineren met duw bak etc en die lengte van 1,50m heeft heb daarom hier voor gekozen.

Hier wat vorderingen van mijn sleper/duwboot

full
full

dit was er spanten werk

full

het dek erop gemaakt

full

en nu aan het beplanken

Hoi, leuk scheepje om te zien.
Ik ben benieuwd naar je vorderingen.
In ieder geval succes met je bouw en verslag natuurlijk:D

Groeten Norwin

Als je nu doorwerkt kan ik de boot zien proefvaren:) ........,ga binnenkort (week42) naar Uddel herfstvakantie vieren........of overdrijf ik nu?;)

Maar even serieus,goed bezig!!

groeten,

Herman

Volgens mij hebben ze in Uddel alleen maar bomen en nauwelijks water.
Van die bomen kan je natuurlijk wel weer bootjes bouwen:p.
Heel veel bootjes;)

Groetjes Norwin

Haha allemaal bedankt he. Enne ja et uddelermeer is groot zat hoor haha als je die
moet leeg drinken ;-). En bij me vriendin in scherpenzeel zit ook een mooie vijver voor het huis.
Daar wordt de boot ook naar vernoemt dus vandaar de naam Jo-Anneke

Groetjes jaco

full

Hier nog een mooie tekening van mijn slepertje.
De romp is bijna helemaal beplankt. En ben ook al bezig met de kajuit en het bedenken hoe ik straks mijn stuurhut beweegbaar maak. Dus als er iemand tips heeft kom er maar mee. Die kan ik vast gebruiken.
Ik wil zodra de romp dicht is ook nog het roer bevestigen en tot zoverre stuurbaar maken. en de schroef monteren.
Meer foto's volgen

Groetjes jaco

Hallo Jaco,

Ziet er al goed uit! Leuk bootje ;)

over de stuurhut, er zit een dubbele stuurhutkolom in zo te zien. Misschien is het een idee om te gebruiken (mits het past) wat ik ook als oplossing heb.

hefkolom.jpg

Het motortje en het draadeind zou ik dan wel veranderen in een lier, dat werkt beter ;)

het is een ander scheepje, maar het principe is hetzelfde. Niemand die touwtjes ziet zitten en het werkt telescopisch.

Hey stephan.

Bedankt voor je leuke reactie en meedenken. Ik ben er inmiddels uit hoe ik het ga doen met mijn stuurhut. Het heeft veel weg van jou idd. Maar dan met een eigen uitwerking ik zal zodra ik tevreden ben over het resultaat een schets en foto er van plaatsen.
Ik zag bij je foto's dat je al veel hebt gebouwd klasse joh. Kun je mij niet wat leren:)??

groeten jaco

full

is dit een optie?? de dikkere buis blijft in de stuurhut en de dunnere gaat naar onder zoals de rode lijn. zodra de boel omhoog gaat komt eerst het dikkere gedeelte en vanzelf het dunnere. onderaan de buis een draad over een rolletje de de gele stip en dan naar het motortje. Ik hoop dat je er wat van snapt ik hoor het wel.

Groeten jaco de ruiter

Je iets leren is het probleem niet.

Heb niet voor niks een foto verslag inderdaad. Ook ik heb het geleerd door te doen, maar ook rond te kijken en vooral (serieus) vragen als ik er echt niet uit kwam.
Er zijn veel mensen op het forum met veel nuttige kennis ;)

Kijk maar bij mijn foto's op picasa. Daar staat een hoop.

Succes.

Nog een vraag, hoe til je je hut op dan?

full

de plankjes zitten er op nu de achtersteven nog wat massieve stukken maken. Hierna komt het waterdicht maken. Moet ik de romp dan eerst insmeren met g40 voor ik deze ga plamuren met poliësterplamuur? of heeft iemand een ander idd. Ik hoor het graag

groeten jaco

de plankjes zitten er op nu de achtersteven nog wat massieve stukken maken. Hierna komt het waterdicht maken. Moet ik de romp dan eerst insmeren met g40 voor ik deze ga plamuren met poliësterplamuur? of heeft iemand een ander idd. Ik hoor het graag

groeten jaco

Eerst impregneren dan conserveren;)

Groeten Dyon.

Zo de laatste hand gelegd aan de romp de achtersteven dicht gemaakt met balsa. En is inmiddels al ingesmeerd met vloeibaar polyester.
Morgen ga ik een poging wagen de romp te plamuren met polyester plamuur en te schuren.

full

Groeten jaco

En hier hebben we de romp weer in de plamuur ;)

full

is natuurlijk nog niet klaar hoor moet nog een paar x geschhurd en geplamuurd worden tot ze mooi glad is.

tot de volgende x maar weer groetjes jaco

Back