Sleepboot experiment

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wimo100, 13 mei 2021.

  1. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    392
    Locatie:
    Eindhoven
    Dag schippers,
    Mijn naam is Willie en ben begonnen met de bouw van een sleepboot, echter niet op de conventionele manier. mijn sleepboot wordt hoofdzakelijk geprint. De belangrijkste onderdelen zoals, romp, stuurhuis, straalbuis, sleeplier, enz worden geprint. Heb dit model van het internet gehaald:

    https://www.thingiverse.com/thing:3685622

    De opbouw is in mijn ogen een beetje te groot geproportioneerd. Maar zoals de kop tekst al aangeeft, het is een experiment. Het gaat mij vooral hoe het PLA, het print materiaal, zich laat lijmen en bewerken.

    Ik ben begonnen met de romp te printen, deze bestaat uit 3 delen, boeg, middenschip en achterschip. Begonnen met de boeg, mijn eerste boeg heb ik te snel geprint, duidelijk is op de lichte romp te zien dat de kiel is versprongen en de kiel is ook krom, is geprint op 2005 van de print-snelheid. Lesje geleerd en toen de 2e boeg geprint op de normale 100% snelheid. Een perfecte boeg en oogt ook beter.

    Wel moet gezegd worden dat de boeg nog nabewerkt moet worden, plamuren en schuren.

    Zie de verschillen in de foto.
    thumbnail_IMG_20210509_144324.jpg

    Ik heb geen flauw idee wat voor schaal het schip is, ook hoe lang hij wordt heb ik geen idee. Het boeggedeelte is 220 mm lang en 200mm breed.

    Zo moet hij er uit gaan zien op het water.
    IMG_20210102_142530.jpg


    Ben bezig nu met het achterschip te printen. De gedeeltes met de kruisjes er in, zijn ondersteuningen die nodig zijn voor het printproces. Na het printen, dienen deze verwijdert te worden.
    thumbnail_IMG_20210509_160631.jpg

    Groet,
    Willie
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2021
    Tug.NL, Marco_Polo, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. ShabaF117

    ShabaF117

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zuid Holland
    Leuk bootje
     
  3. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    392
    Locatie:
    Eindhoven
    Langzaam groeit het achterschip. Na 72 uur printen ziet het er zo uit. Het is niet zichtbaar, maar in de kiel is een perfect rond gat geprint van Ø6 voor de schroefas koker.
    thumbnail_IMG_20210512_082345.jpg

    Groet,
    Willie
     
  4. francois lamein

    francois lamein

    Lid geworden:
    22 jun 2015
    Berichten:
    45
    Locatie:
    veendam
    hoi wat leuk dat je ook met 3d printen gaat spelen.
    en hoe bevalt de ender? is het een 3?
     
  5. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    392
    Locatie:
    Eindhoven
    Nee, de laatste Ender-versie, Ender-6. Bevalt prima, printbereik is 250mm x 250mm x 400 mm.

    Groet,
    Willie
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2021
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    2.308
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je print van de boeg ziet er netjes uit. Het moeilijkste is je printer leren kennen. Lijmen doe ik met Bison hard plastic of model plastic lijm , geen idee wat het verschil is tussen beide. :)
    Vraagje , waarom heb je de steven niet naar onder gedraaid? scheelt volgens mij een pak aan ondersteuning en daarmee ook print tijd en materiaal.
    succes met het vervolg.
     
  7. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    392
    Locatie:
    Eindhoven
    Omdat ik de boeg ook zo geprint heb, was geen ondersteuning te zien. Maar inderdaad, het deel is nu klaar na ruim 79 uur. En ik kan de helft van het materiaal weggooien, de ondersteuning dus.
    thumbnail_IMG_20210513_071416.jpg

    Maar dan heb je ook wat.
    thumbnail_IMG_20210513_071435.jpg

    thumbnail_IMG_20210513_071443.jpg

    Ben nu bezig met het middenschip, ook zonder ondersteuning.

    Groet,
    Willie
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    2.308
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dat bedoel ik met je printer leren kennen.
    de boeg loopt scherp aan waarschijnlijk minder dan 45° en dan is er geen ondersteuning nodig.
    Kan je het niet zien op je scherm voor je de print start?
    Ik deel mijn prints altijd in naar max 12u printen.
    als je heel hoog print loop je ook kans dat het werkstuk los komt van de plaat door het schudden waardoor je dan laagverschuiving krijgt.
    Als dat dan na 20u printen is vloek je wel. als dat na 12u is zucht je ook wel.... :)

    Het resultaat ziet er best aardig uit, niet teveel schuren want dat lukt niet goed, je krijgt net haar op je werkstuk dan.
    Ik schilder bijna alles eerst met enemal verf, ruikt wel een beetje maar het lijkt of deze de kleine groefjes een beetje wegsmelt waardoor het geheel vlakker word.
    Probeer vast eens een beetje op je mislukte boeg, deze is ideaal om op te experimenteren.
     
  9. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    392
    Locatie:
    Eindhoven
    Heb vanuit mijn vakgebied, fijnmetaal, veel ervaring met vele soorten kunststoffen. Heb op het internet gelezen dat aceton een goede PLA lijm is. Maar je hebt gelijk, eerst experimenteren, heb nu probeer materiaal te over.

    Groet,
    Willie
     
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    2.308
    Locatie:
    Turnhout belgie
    aceton werkt inderdaad goed, kleine kanttekening, de passing moet dan wel volledig vlak zijn en er mag nergens een kier zijn
     
  11. francois lamein

    francois lamein

    Lid geworden:
    22 jun 2015
    Berichten:
    45
    Locatie:
    veendam
    op wat voor schaal heb je het geprint dan het eerste deel?
    of op hoeveel procent van het origineel?
     
  12. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    392
    Locatie:
    Eindhoven
    Heb het schip gewoon 100% geprint zoals de ontwerper bedoeld heeft. Ondanks dat het een fantasie model is, denk ik, schat ik de schaal op 1:25.

    Groet,
    Willie.
     

Deel Deze Pagina