Stoomsleepboot Maarten

Ik ga voor de brander het principe gebruiken van een brander die beschreven is in de "Modelbouwer" van 1991.

Bedoel je de "MEL" butaangas brander uit de Modelbouwer 1991, juni/juli?
NVM tek..60.03.007
In eerste instantie wilde ik deze ook gebruiken.
Naderhand ben ik hiervan afgestapt, omdat ik geen kans zag om deze door de keteldruk te kunnen laten besturen.
 
Ja die bedoel ik en omdat ik niet afstand bestuurd ga varen heb ik er geen last van dat deze brander minder snel te regelen is.
Verder moet ik afwachten hoe het gaat werken.
 
De tanksteunen gemaakt en het gastankje gemonteerd.

full
 
De tanksteunen gemaakt en het gastankje gemonteerd.

Complimenten, dit is een mooie en logische plaats van de gastank voor het gebruik met een MEL butaangas brander.
De MEL butaanbrander is weliswaar in branderlengte, afhankelijk van de vuurganglengte, in te korten, maar het buiten het ketelfront stekende deel is relatief lang.
Indien je de brander, zonder verwijdering van de ketel of machine, in de vuurgang wilt steken, schuin tussen de ketel en de machine, stel ik je voor eerst een dummy te maken. Dit ter voorkoming, dat je veel tijd besteedt aan de brander en tot de ontdekking komt, dat deze niet zonder (heel)veel sleutelwerk is te monteren.
Voor overzicht van de MEL butaanbrander, zie bijgaande scan.
 

Bijlagen

Ook nog gegevens van het sproeiergat?

Natuurlijk!.
De sproeier heb ik niet gemaakt volgens de tekening, maar overeenkomstig Regner Dampf-& Eisenbahntechnik, bestel nr 50812.
Dit is een sproeier M5x0,5mm, doorlaat 0,2 mm.
De sproeier doorlaat volgens tekening NVM tek..60.03.007 is 0,4 mm.
Deze heb ik met de schroefdraad M5x0,5mm, doorlaat 0,4 mm gemaakt voor mijn gasbranders.
Of je nu gas verdampt in de gastank of in de verdampingsspiraal van de MEL brander, maakt in principe niets uit.
Bij het testen van mijn branders, heb ik ondervonden:
- Sproeier doorlaat 0,2 mm, bij gasdruk 0,5 bar, onvoldoende vlam.
- Sproeier doorlaat 0,4 mm, bij gelijke gasdruk. Een vlammenwerper was er niets bij, totaal niet te regelen.
Vervolgens heb ik nieuwe sproeiers gemaakt met boring 0,3mm.
Deze laatste voldoen nog steeds.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de aanvulling.
Ik denk dat die 0,2 mm bij 0,5 bar een "veilige" veel inzetbare vlam geeft en dat die daarom op tekening staat.
Ik heb ooit het volgende geschreven over mijn 0,5 mm gassproeier:
Druk is regelbaar en geeft een net beeld van 0.2 bar tot 1.0 bar, daarboven wordt het niet echt zichtbaar anders.
(dit is wel bij een keramiekbed)
 
Bezig met de brander onderdelen en vooral aan het passen en meten om alles in te bouwen.
Het is mijn bedoeling dat ik het gastankje kan afkoppelen om het buiten de boot te vullen.
full

full

full
 
@
Willum, het tankje wordt gevuld met vloeibaar gas. De verdamper zit naast de brander.

Vragen aan Jan Walpot,
Propaan, butaan of een mengsel van beide (verschil in gasdruk)?
Tankvulling 100% of 80% volume vloeibaar gas?
Ik zie op eerder foto's je hebt een steigpijp in je gastank voor gasafname?

Groet,
Willum
 
@ Harm, de klepkast moet idd iets naar achter.
@ Willum, Butaan want propaan en een mengsel geven kans op een te hoge druk.
Tankvulling max 80 %, wordt mede begrensd door de vulnippel.
De stijgpijp is bedoeld om vloeibaar gas naar de verdamper te voeden.
Door vloeibaar gas af te nemen is er in het tankje veel minder verdamping waardoor de temperatuur niet extreem daalt.
 
Het is mijn bedoeling dat ik het gastankje kan afkoppelen om het buiten de boot te vullen.

Als je telkens de tank losneemt om te vullen, dan moet je elke keer bij het aansluiten een lektest uitvoeren.
Elke keer losnemen/vastmaken geeft slijtage op de afdichting/pakking.
Ik heb gekozen voor een vaste en op lekkage gecontroleerde aansluiting van de gastank naar de brander besturing
Nadeel, ik moet het hele schip meenemen om te vullen, maar ik heb de zekerheid, dat de gasaansluiting niet lekt..
 
Hoi Stoompomp, wat doe je met het lekkende gas dat zich in het laagste punt van de boot ophoopt?

Bij het vullen zal er vast iets lekken, of hoe voorkom je dat? Kan je je werkwijze delen?
 
Bij het vullen van mijn Proxxon brandertje is er altijd iets lekkage. Als dat bij het vullen van het gastankje ook zo is heb ik zeker gas onderin de boot. Bij een enkele keer losmaken en vullen is de kans op lekkage kleiner.
 
Ik denk dat na het vullen goed en lang genoeg ventileren ten alle tijden op de eerste plaats komt.
Verder zou je nog het maken of aanschaffen van een gasdetector kunnen overwegen, maar wat zeker goed werkt is natuurlijk het oude vertrouwde kwastje met wat afwasmiddel.
Voor mijn eigen sloepje heb ik nog eens deze detector aangeschaft en los daarvan ook zelf via Arduino een systeempje gemaakt.
Met beide het nodige - eerst buiten en later in het schip - geëxperimenteerd en werken redelijk naar behoren.
De Arduino was hartstikke leuk om een keer e.e.a. zelf uit te dokteren, maar is onder in een schip met vocht, olie en stoom (nog) niet echt praktisch :(.
De (bij Alie) gekochte detector is niet te duur en kan je bij twijfel en als extra controle mogelijkheid toch goed mee onder in je schip of in de buurt van je brander snuffelen.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Bij het vullen van mijn Proxxon brandertje is er altijd iets lekkage. Als dat bij het vullen van het gastankje ook zo is heb ik zeker gas onderin de boot. Bij een enkele keer losmaken en vullen is de kans op lekkage kleiner.

Ik zie een Regner vulnipper op het gastankje. Ja, dan heb je bij het opzetten en afnemen iets gaslekkage.
En als je de vulnippel van de gasfles er scheef op zet best wel veel gaslekkage.
Wat ik doe bij het vullen van de gastank van mijn stoomsloep:
Vullen(BUITEN) - boot leegblazen (gewoon, met de mond)- minimaal 5 minuten laten staan - nog een keer blazen - de vlam er in.
 
Back
Top