Stoompomp
In Memoriam
Hoi Stoompomp, wat doe je met het lekkende gas dat zich in het laagste punt van de boot ophoopt?
Bij het vullen zal er vast iets lekken, of hoe voorkom je dat? Kan je je werkwijze delen
Op deze vraag krijg je drie antwoorden:
- Lekkende gas. dit heb ik niet omdat de gasinstallatie op lekkage is gecontroleerd.
- Vullen. Ik gebruik de Regner vulnippels en ik heb op de gaspatroon een afsluiter, die ik pas open als er geen gas meer ontsnapt uit de gastank. Je moet er nu eenmaal voor zorgen, dat de gastank niet leeg raakt. Doe je dit niet, dan kan je je zwembroek aantrekken
- Werkwijze: Zoals door Roel van Essen beschreven, zie:
Wat ik doe bij het vullen van de gastank van mijn stoomsloep:
Vullen(BUITEN) - boot leegblazen (gewoon, met de mond)- minimaal 5 minuten laten staan - nog een keer blazen - de vlam er in.
Het vullen van de gastank is niet het probleem. Het aansteken van de gasvlam is gevaarlijker. Bij het openen van de gasafsluiter/thermokoppel bewaking stroomt het gas naar buiten en als het aansteken niet direct lukt, dan kan er zoals bij de ouderwetse geiser een klein plofje volgen. Vooropgesteld, dat je de gaskraan niet lang laat openstaan, want dan krijg je een echte PLOF.
Onderstaand de foto van de gebruikte gaspatroon.