Stoomsleepboot Maarten

Henk, ik ga eerst met lucht testen of alles dicht is. Pas als ik daarvan overtuigd ben ga ik gas vullen.
Ik heb de bouw laten zien dus ook de test.
Commentaar vind ik niet vervelend en tijdens mijn loopbaan heb ik ook geleerd met gevaarlijke stoffen om te gaan.
 
Vanmorgen alle verbindingen van het gastankje en de brander getest. Alles lekdicht.
Vanmiddag gas gevuld en de brander voor de eerste en tevens laatste keer aangestoken.
Buiten de vuurgang van de ketel was het een mooie blauwe vlam.
De binnendiameter gaat aan het einde van de verdamperbuis van 3 naar 1 mm.
Door de toenemende druk in de verdamperbuis sluit de terugslagklep zoals bedoeld.
De zilver gesoldeerde overgang naar het dunne gedeelte werd, na verloop van tijd, zo warm dat door de druk het zilver eruit werd geblazen.
Doordat ik alles goed in de gaten hield kon ik direkt de vloeibaar gas afsluiter dicht zetten.
Hoewel het zo op tekening staat is mijn conclusie dat dit model brander alleen mogelijk is als de gesoldeerde overgangen verder van het branderbed verwijderd zijn.
Bij mijn stoomketel is daarvoor echter geen ruimte dus moet ik iets anders verzinnen of nog eens kijken naar de brander van Stoompomp.
full
 
Is dat niet te solderen met iets dat een hoger smeltpunt heeft jan? Gr. Klaas.
 
Ik betwijfel het Klaas. Mijn wantrouwen begon al tijdens het met zilver solderen van de brander. Aan het verdamper deel was nog niets te zien maar het dunne leidinkje was snel roodgloeiend. Ik ging er toen van uit dat het aan de grote soldeer vlam lag. Gelukkig hield ik door die ervaring nu alles scherp in de gaten. En er is nog een nadeel want als je de tankafsluiter dicht zet blijft er nog aardig wat vloeibaar gas achter in een hete omgeving. Nu ik achteraf weer het stuk uit de Modelbouwer bekijk zie ik dat de brander die op de afbeelding staat ook anders is gebouwd dan de tekening aangeeft. Als ik het goed zie zitten daar de soldeer verbindingen voorbij de openingen in het brander bed. Ik ga een andere brander maken en gewoon gas stoken.
 
Jan, Bedankt voor het antwoord en succes met de aanpassingen. Zal best goed komen. Gr. Klaas.
 
Jan Walpot,
Ik ga een andere brander maken en gewoon gas stoken.


Gewoon gas stoken.?
Nu ben ik nieuwsgierig geworden.
Wat ben je van plan?
Butaan uit een damptank?
Zou kunnen met een kleine aanpassing van je bestaande gastank?
Je hebt al een idee?

Veel modelbouwplezier
Willum

Bouw met restmaterialen.
Ik ben een restgebruiker.
 
Als ik het goed zie zitten daar de soldeer verbindingen voorbij de openingen in het brander bed. Ik ga een andere brander maken en gewoon gas stoken.

Jan,
Gelukkig heb je de brander getest buiten de ketel.
Ik heb je gewezen op de temperatuur binnen de vuurgang van de ketel < 300 gr. C.
Helaas heb ik nagelaten om te vertellen, dat zilversolderingen bij een temperatuur boven 200 gr. niet meer betrouwbaar zijn.
Ik heb hierover al diverse discussies gevoerd.
Er bestaat wel een soldeer verbinding tot 300 gr.C, maar alleen geschikt voor CU-CU/ koper/koper zonder gebruik van flux.
Zie bijgaand data sheet.
Maar ook deze is niet geschikt voor gebruik in een vuurgang, waarin de temperatuur veel hoger kan oplopen.
Zie bijgaand bestand.
 

Bijlagen

@ Willum, eerst nadenken hoe verder maar ik wil zoveel mogelijk onderdelen hergebruiken. Het tankje en de afsluiters zijn goed.
@ Henk, ik plaats de brander, welke dan ook, pas in de ketel als ik zeker ben dat ik alles onder controle heb. Er komt hoe dan ook geen soldeerverbinding meer in de vuurgang waar het soldeer als enige voor de verbinding zorgt.
 
Jan Walpot, post: 3935722, member: 11344"]
@ Willum, eerst nadenken hoe verder maar ik wil zoveel mogelijk onderdelen hergebruiken.
Het tankje en de afsluiters zijn goed.


Het tankje is niet alleen mooi maar ook bruikbaar.
Ik stel voor maak er een damptank van. Het verdampingsoppervlak in deze tank is groot genoeg.
Met de gegenereerde gasdamp voed je jou brander via een standaard gasreduceer.

Verder in de hitte van vuur horen geen lassen,solderingen of andere verbindingen thuis.
Een brander of branderbuis moet omgeven zijn van omgevingslucht
om de vlam te laten branden maar ook om de branderbuis te koelen.

Veel modelbouwplezier
Willum

Ik ben een restgebruiker.
Ik bouw met restmaterialen.
 
Jan daarom zijn de de meeste (eigenlijk alle) commerciële ketels uitgevoerd met branders waarin keramisch materiaal is verwerkt. Dit alles voor de veiligheid en om problemen te voorkomen die jij tijdens je test hebt ontdekt. Gelukkig ben je alert gebleven en heb je erger voorkomen. :eek:
 
En er is nog een nadeel want als je de tankafsluiter dicht zet blijft er nog aardig wat vloeibaar gas achter in een hete omgeving.

Jan,
Ik vind het jammer dat je project niet gelopen is, zoals gehoopt.
Onbedoeld heb je mij geholpen met de keuze, die ik destijds over branders had gemaakt, zie:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/sleepboot-maarten-in-aanbouw.96933/page-39#post-3926803
Ik had destijds berekend, dat er ongeveer 4 cc vloeibaar butaan in de verdampervaten kon zitten.
Deze hoeveelheid bij volle brander vlam was ook een reden om deze niet toe te passen.
Indien je nog aanvullende vragen hebt, dan gaarne stellen.
 
Vandaag bij de brander de verdamper delen eraf gezaagd en bij de gastank de standpijp verwijderd.
Omdat de brander op zich een mooie vlam gaf wil ik nu een verbinding maken tussen de terugslagklep en het kleine gastankje. Dan testen of alles nog lekdicht is en vervolgens de brander testen. Als de brander goed werkt kan ik daarna bekijken hoe de definitieve oplossing eruit gaat zien.
 
Omdat de brander op zich een mooie vlam gaf wil ik nu een verbinding maken tussen de terugslagklep en het kleine gastankje.

Het laatste deel van de zin "wil ik nu een verbinding maken tussen de terugslagklep en het kleine gastankje" begrijp ik niet.
Ondertussen heb je een werkbare brander en een gastank voor opslag van vloeibaar butaan.
Voor mij is de uitwendige oppervlakte van deze gastank voldoende, zeker binnen de warme omgeving in het schip, de verdamping van het benodigde butaan gas te verzorgen.
Waarom extra onderdelen toevoegen, terwijl de gastank al voldoende gas levert?
Hoe minder onderdelen/koppelingen hoe minder kans op lekkage
 
Er stond ook, als de brander goed werkt kan ik daarna bekijken hoe de definitieve oplossing eruit gaat zien.
Dit is de snelste manier om te testen of de verdamping in de tank goed gaat.
Foto van de voorlopige oplossing.
full

full
 
Laatst bewerkt:
De aangepaste brander opgebouwd en op lekkage getest. Klein beetje gas gevuld en de brander aangestoken.
In het begin ging het veel te hard maar de brander is goed terug te regelen. 20 minuten gestookt tot het gastankje leeg was.
full

full

full
 
Moest je door de drukafname in de gastank nog veel bijregelen Jan? Of viel het mee met de afkoeling door het evrdampen? Gr. Klaas.
 
Klaas, het afkoelen van de gastank viel reuze mee. Helaas vergat ik bij de start te meten maar tegen het einde was de gastank nog 19 graden.
De afsluiter voor de brander werd tegen het einde 45 graden.
 
Mooi Jan! Op naar de volgende stap. Mooi blauw vlammetje. Gr. Klaas.
 
Back
Top